Tjipcast: Hoe kan wetenschappelijke kennis je leskwaliteit verrijken?
Maker van de podcast Tjip de Jong houdt zich graag bezig met vraagstukken die gaan over onderwijsontwikkeling, opleiden, leren in het werk (en op school), organisatieverandering, kennisdelen, innovatie en de inrichting van aantrekkelijke leer- werkomgevingen.
Hij ziet Tjipcast als een digitaal platform waar hij met ons (kijkers, luisteraars en gasten) nieuwe antwoorden en ongewone perspectieven verzamelt op taaie vragen die hij tegenkomt in de praktijk van alledag. Hoe meer je deze inhoud deelt in je netwerk, hoe beter. Learning by connecting!
Kloof wetenschap en praktijk
Er is niets zo praktisch als een goede theorie. Maar in de wereld van onderwijs is er nog wel sprake van een groot gat tussen wetenschap en praktijk van alledag. Maar gelukkig zijn er ook veel positieve voorbeelden! In deze podcast ga ik in gesprek met Gert Verbrugghen. Docent Engels op het Alfrink college in Deurne.
Er is al heel veel bekend over hoe mensen leren en wat wel en niet werkt. Je doet leerlingen echt tekort door daar geen gebruik van te maken.
Gert gebruikt heel bewust wetenschappelijke kennis om zijn lessen in te richten. Je zou dit ‘evidence informed werken‘ kunnen noemen.
- Zo werkt hij met een uitgekiend beloningssysteem om positief gedrag en inzet te waarderen. Iets dat de leerlingen erg waarderen. Maar er zijn meer interessante keuzes die Gert maakt.
- Nadruk op leerwerk in plaats van maakwerk. Hij ziet veel voordelen om de leerlingen uit te dagen om kennis te memoriseren (denk aan een gedicht). Om vervolgens de Engelse grammatica regels toe te lichten.
- Wat zijn aanpak ook bijzonder maakt is de synergie op schoolniveau tussen expliciete hoge verwachtingen (leerprestaties) en ruimte voor iedere leerling om in zijn eigen tempo te werken.
- Ook met toetsing maakt het schoolteam onderbouwde keuzes. Er zijn drie formele toetsmomenten met cijfer, bij extra toetsing worden er geen cijfers gegeven. Deze meetmomenten zijn primair bedoeld om te leren van fouten. Elke leerling (en de klas als geheel) krijgt gerichte feedback.
- Gert is ook sterk voorstander van structuur, regelmaat en orde in de klas. Zo oefent hij met alle leerlingen in het begin van het jaar hoe de klas binnen te komen en wanneer het tijd is om de tas in te pakken (dus niet 10 minuten voor tijd). Allemaal bedoeld om de lestijd zo optimaal mogelijk te benutten.
Luister nu naar een bijzonder inspirerend en praktisch gesprek over de brug slaan tussen wetenschap en praktijk!
Het IVO in Deurne bestaat uit 4 deelscholen, Sprongcollege (praktijkonderwijs), Hub van Doornecollege (basis/kader), Alfrinkcollege (mavo) en Peellandcollege (havo/vwo).
In het gesprek komt het volgende boek ter sprake: Becoming a high expectation teacher, raising the bar
Abonneer je op de Tjipcast:
middels je favoriete app door deze link te gebruiken: https://tjipcast.nl/feed/podcast/
En bekijk het uitgebreide archief
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE