Tags: ASS, begeleiding, IB, methodiek

Buts en Bofn maakt gevoelens en gedachten bespreekbaar

Deze methodiek geeft ingang tot gesprek en maakt op een luchtige manier moeilijke onderwerpen bespreekbaar. De gekleurde lijf- en hoofdblokjes kunnen worden gekoppeld aan een gevoel of gedachte en zo ontstaat een persoonlijke kleur- en vormentaal.

Wat eten we vanavond?

Voor het ontbijt krijgen wij als ouders dagelijks deze vraag. Onze inmiddels 20 jarige zoon heeft ASS, Asperger. Al op jonge leeftijd blijkt dat zijn behoefte aan duidelijkheid en structuur vragen om heldere ondersteuning. Met mijn grafische achtergrond ga ik op zoek naar mogelijkheden om het dagritme te visualiseren. Ik besluit mijn kennis en ervaring niet alleen voor hem in te zetten. Wat voor onze zoon werkt, kan ook van meerwaarde zijn voor anderen. Zo ontstaan er diverse educatieve en ondersteunende materialen. Inmiddels functioneert onze zoon prima zelfstandig en kan ik mij dus volledig richten op alle kinderen, ouders en begeleiders die een vergelijkbare weg te gaan hebben.

De ervaring en vaak ook tegenslag bij de productontwikkeling brengen mij steeds beter bij de juiste aanpak. Zo ga ik in gesprek met diverse professionals bij kleine en grote instanties in zorg en onderwijs. Het wordt steeds duidelijker waar behoefte aan is. Vooral het bespreekbaar maken van emoties en gevoelens blijkt een belangrijk thema. Hoe maak je zichtbaar wat niet zichtbaar is?

Idee uitdokteren, kneden en testen

Ik ga op onderzoek uit. Wat is er al aan wetenschappelijke kennis? Met deze informatie start een creatief proces. Verschillende ideeën werk ik uit. Als er een mooi idee lijkt te zijn ontstaan neem ik contact op met de groep professionals om af te stemmen met de praktijk. Maar ook de praktische uitvoerbaarheid van het plan vraagt steeds om aanpassingen. Een mooi uitgewerkt idee is, zo blijkt uiteindelijk, niet uitvoerbaar. Maar ook dit onderdeel van het proces helpt me verder tot het uiteindelijke product.

Er volgt een testfase met de groep professionals. Zij gaan gedurende een half jaar met het materiaal aan de slag en delen hun ervaringen. Zij ontvangen een houten blokken-set waarmee je 2 persoontjes in verschillende houdingen kunt opbouwen. De gekleurde lijf- en hoofdblokjes kunnen worden gekoppeld aan een gevoel of gedachte en zo ontstaat een persoonlijke kleur- en vormentaal. Deze methodiek geeft ingang tot gesprek en maakt op een luchtige manier moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Naast de blokken ontvangt het testpanel werkbladen en een handleiding ter ondersteuning en inspiratie.

Buts en Bofn is een methodiek die kinderen helpt te verbinden, met zichzelf en de ander. De testfase met het materiaal levert mooie inzichten op. Zo zaten in de testset geen zwarte blokjes. Mijn uitgangspunt van de methodiek was werken aan ontwikkeling, vertrouwen en positiviteit, zwart hoorde daar voor mij niet bij. Maar het maakt ook meteen duidelijk dat kleurassociatie iets heel persoonlijks is en dat de betekenis van kleur voor iedereen anders is. Veel kinderen kozen juist voor zwart, gaven ook aan het een prettige kleur te vinden.

Het testpanel is heel enthousiast over het materiaal en zij besluiten vrijwel allemaal om met de methodiek door te gaan.

Het enthousiasme van het testpanel overtuigt mij om een eerste serie te laten produceren. Intussen is de tweede serie in de verkoop en is het product verder doorontwikkeld. Zo zijn er gouden blokjes toegevoegd en ook halve hoofdblokjes, zodat naast gevoelens ook gedachten stapelbaar zijn geworden. De naam van het product is Buts en Bofn en staat voor het oplopen van een deukje, vervelende ervaring, iets waar iemand mee worstelt (Buts) en iemands kwaliteiten, wat goed gaat (Bofn).

Universitair onderzoek

Afgelopen jaar hebben 10 studenten van de Universiteit Leiden Pedagogiek onderzoek gedaan naar de kernwaarden van dit materiaal. 5 studenten richtten hun onderzoek op individuele begeleiding, 5 studenten onderzochten de toepassing binnen de gezinscontext. De resultaten bevestigen dat het materiaal goed aansluit bij de gebruikers en bestaande theorieën.

Ik hoop dat methodiek Buts en Bofn veel kinderen en ook volwassenen mag ondersteunen bij het bespreekbaar maken van gevoelens en gedachten.


www.butsenbofn.nl

Tags: ASS, begeleiding, IB, methodiek
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.