Tags: mobiele telefoons

Mobiele telefoons in de mbo-klas: noodzaak of overlast?

Het debat over mobiele telefoons in mbo-klassen is ingewikkeld. Aan de ene kant wil de MBO Raad ze verbieden om de concentratie te verhogen, terwijl Job MBO pleit voor studentenautonomie en zelfregulering. Hoe vinden we een evenwicht tussen regelgeving en vrijheid die mbo-studenten recht doet?

In de moderne onderwijswereld speelt technologie een belangrijke rol, maar de aanwezigheid van mobiele telefoons in de klas blijft een punt van discussie. De MBO Raad overweegt een verbod op het gebruik van mobiele telefoons tijdens lessen om zo de concentratie te verhogen en het mentale welzijn van studenten te verbeteren. Dit voorstel heeft uiteenlopende reacties losgemaakt binnen de onderwijsgemeenschap, waarbij sommigen het steunen en anderen zich zorgen maken over de uitvoerbaarheid en de impact op de leerlingen.

Het standpunt van de MBO Raad

Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, pleit voor strenge regels rond het gebruik van mobiele telefoons in de klas. Hij stelt voor om telefoons alleen toe te staan wanneer dit echt nodig is voor de les. Dit ‘nee, tenzij’-beleid, geïnspireerd door regels op sommige middelbare scholen, zou helpen om studenten meer gefocust te houden tijdens theoretische lessen.

Voor praktijklessen heeft de MBO Raad een flexibeler beleid voor ogen, waarbij mobiele telefoons onder bepaalde voorwaarden wel gebruikt mogen worden. Technologie kan immers soms een nuttig hulpmiddel zijn bij het aanleren van praktische vaardigheden. Hij stelt dus een beleid voor dat evenwicht zoekt tussen het beperken van afleiding en het benutten van technologie waar dit de leerervaring versterkt.

Weerstand tegen verbod mobiele telefoons in mbo

Job MBO, een belangenorganisatie voor mbo-studenten, staat kritisch tegenover de voorstellen van de MBO Raad. Miray Özügüzel, voorzitter van Job MBO, vindt dat het belangrijk is dat studenten leren zelfstandig en verantwoordelijk te zijn. Zij gelooft dat aparte regels voor mbo-studenten -die niet voor hbo’ers gelden- kunnen overkomen alsof er op hen wordt neergekeken, wat hun zelfvertrouwen en motivatie kan schaden.

Özügüzel pleit dan ook voor een aanpak waarbij studenten meer vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe zij omgaan met hun mobiele telefoons tijdens de les. Dit zou niet alleen hun zelfstandigheid bevorderen, maar ook beter aansluiten bij de realiteit van de moderne werk- en leefomgeving, waar technologie een centrale rol speelt. Onderwijs is volgens Job MBO namelijk echt een middel om studenten te ontwikkelen tot verantwoordelijke individuen, klaar voor de toekomst.

Perspectieven vanuit het veld

Een recente enquête onder het onderwijspersoneel verbonden aan vakbond AOb toont aan dat de meerderheid voorstander is van een verbod op mobiele telefoons in de klas. Volgens hen zou dit de rust tijdens de lessen verhogen, wat bevorderlijk is voor de concentratie en het leerproces van de studenten.

Ervaringen uit het voortgezet onderwijs, waar een soortgelijk verbod al geldt, onderstrepen dit punt. Leraren merken op dat er minder afleiding is, hoewel er soms ook onduidelijkheid bestaat over hoe het beleid precies moet worden toegepast. Het is dus nodig om duidelijk te communiceren en heldere richtlijnen op te stellen om een beleid voor het weren van mobiele telefoons een succes te maken in het mbo.

Mobiele telefoon in de klas: een complex dilemma

Het debat over het gebruik van mobiele telefoons in mbo-klassen is complex en raakt aan fundamentele thema’s zoals autonomie, gelijkheid, en de integratie van technologie in het onderwijs. De MBO Raad stelt voor om telefoons tijdens bepaalde lessen te verbieden om zo een meer gefocuste leeromgeving te creëren. Dit voorstel wordt echter tegengesproken door Job MBO, die benadrukt dat studenten het recht moeten hebben om zelf over hun telefoongebruik te beslissen, wat belangrijk is voor hun ontwikkeling tot zelfstandige volwassenen.

Deze tegenstellingen in meningen illustreren hoe breed het onderwerp wordt ervaren binnen de onderwijsgemeenschap. Er zijn duidelijke voordelen aan het beperken van afleiding in de klas, maar er is ook een risico dat te strikte regels studenten kunnen demotiveren of hun gevoel van verantwoordelijkheid kunnen ondermijnen. Hieruit blijkt dat elke regelgeving rondom technologie in onderwijsinstellingen zorgvuldig overwogen moet worden om zowel de leeromgeving als de ontwikkelingsbehoeften van studenten te ondersteunen.

Het vinden van een balans tussen regelgeving en individuele vrijheid blijft een uitdaging. Het ontwikkelen van beleid dat zowel respecteert als faciliteert vereist inzichten uit verschillende hoeken van het onderwijsveld. Dit proces moet gericht zijn op het samenbrengen van deze verschillende perspectieven om een omgeving te creëren waarin zowel docenten als studenten zich ondersteund voelen en technologie op een positieve manier wordt geïntegreerd.

Meer lezen over mobiele telefoons in het onderwijs?

Wil je meer weten over het verbod op mobiele telefoons in de klas? Op Kennisnet staan interessante artikelen die je meer inzicht geven. Maar ook op NOS wordt hier aandacht aan besteed.

 

Tags: mobiele telefoons
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Gaaf worden

Op de Docentendag Maatschappijleer van NVLM en ProDemos mocht ik de openingscolumn houden bij het panelgesprek over kansengelijkheid. Hieronder lees je het verhaal.
Lees verder

De Schooldichter laat spelen met taal

Taalplezier bevorderen. Creativiteit aanboren. En vooral: kinderen in hun waarde laten en ze serieus nemen. Niet teveel kaders, gewoon aan de knutsel met het mooiste materiaal dat er is: onze…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen