Tags: Onderwijs Innovatie Festival

Participatie is de sleutel tot vernieuwing in het onderwijs: Jeroen Ooijevaar en Hans van Westen

Door participatie en innovatie kunnen we de uitstroom van onderwijsprofessionals beperken. Jeroen Ooijevaar en Hans van Westen delen hun inzichten.

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage gaan leveren aan de evolutie van het onderwijs. Vandaag spreken we met Jeroen Ooijevaar van Panel en Hans van Westen van Gradus die een belangrijke rol spelen in het vormgeven van deze veranderingen.

Uitstroom in het onderwijs tegengaan

Hans van Westen, van Gradus, werpt licht op een aanzienlijk probleem: ‘Het onderwijs kampt al jaren met een lerarentekort. Daarbij zie je dat veel leerkrachten, die vanuit een missie startten in het onderwijs, gedesillusioneerd uitstromen: zij lopen tegen allerlei problemen aan en voelen zich vaak onvoldoende gehoord,’ deelt Hans. Dit probleem is niet alleen een kwestie van kwantiteit maar ook van kwaliteit en welzijn van onderwijspersoneel. Leerkrachten, ooit gepassioneerd en gedreven, raken verstrikt in een web van bureaucratische en operationele uitdagingen, waardoor hun oorspronkelijke motivatie en enthousiasme vervagen. Hans voegt toe: ‘Er zit teveel spanning tussen de mensen in het kernproces en de mensen in ondersteuning bestuur en management’ Dat leidt makkelijk tot frustraties onder leerkrachten, die zich steeds meer op hun eigen taak richten, waardoor de kloof binnen onderwijsinstellingen groeit.’

Gradus, met haar specialisatie in loopbaantrajecten, richt zich op het bieden van oplossingen voor deze uitdagingen, vooral binnen de (semi-)publieke sector. Hun aanpak gaat verder dan het simpelweg aanbieden van nieuwe carrièrekansen. Ze streven naar het creëren van betrokkenheid en het herwaarderen van de passie voor het onderwijs. Dit wordt bereikt door een focus op de kerntaken, en het faciliteren van constructieve dialoog tussen onderwijsprofessionals en organisaties. De rol van Gradus is van groot belang in het ondersteunen van leerkrachten die zoeken naar een hernieuwd gevoel van voldoening, binnen of buiten de huidige organisatie.

De innovatieve methode van Panel

Panel, ontstaan bij de Universiteit van Amsterdam, onderscheidt zich door zijn unieke benadering van onderzoek in het onderwijs. ‘Bij Panel ligt de focus op open en kwalitatieve vragen. We willen dat de inzichten en ervaringen van iedereen gehoord worden,’ legt Jeroen Ooijevaar uit. Hun methode is geworteld in het concept van de ‘Wisdom of the Crowd’, waarbij de collectieve intelligentie en ervaringen van individuen samen krachtige oplossingen vormen. Dit resulteert in een rijkere en diepgaandere verkenning van onderwijsvraagstukken.

Panel onderscheidt zich door de deelnemers actief te betrekken bij de interpretatie van de data. ‘We laten de deelnemers niet alleen hun antwoorden geven, maar ook actief betrokken zijn bij het analyseren en categoriseren ervan. Dit bevordert een meer inclusieve en participatieve benadering van onderzoek,’ verduidelijkt Jeroen. Deze methode verhoogt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat de resultaten een authentieke afspiegeling zijn van de gemeenschap die is onderzocht. Het biedt een platform waar elke mening waarde heeft en bijdraagt aan een holistisch beeld van het onderwijs. ‘Door iedereen een stem te geven in het onderzoeksproces, ontdekken we oplossingen die echt resoneren met de behoeften van de onderwijsgemeenschap,’ concludeert Jeroen. Panel’s baanbrekende aanpak belooft een belangrijke rol te spelen in de toekomst van onderwijsinnovatie.

Samenwerking in het Onderwijs Trend Onderzoek

Voor Onderwijscommunity verzorgen Gradus en Panel dit jaar het Onderwijs Trend Onderzoek. Hierbij ligt de focus op het verkennen van vernieuwende perspectieven in het onderwijs. Dit onderzoek is uniek omdat het niet alleen om data verzamelen gaat, maar ook om de interpretatie en de betrokkenheid van de deelnemers. ‘Hiermee willen we inzicht geven in hoe organisaties in het onderwijs zich kunnen aanpassen vanwege de noodzaak tot verandering en ontwikkeling met inbreng van zowel leerkrachten als als andere belangengroepen,’ zegt Hans.

Verbinden door innovatie

Het Onderwijs Innovatie Festival geeft een podium aan de ideeën van Jeroen Ooijevaar en Hans van Westen. ‘Dit festival is een fantastische gelegenheid om onze ‘Wisdom of the Crowd’-aanpak te delen,’ zegt Ooijevaar. Hun deelname aan het festival onderstreept de kracht van collectieve intelligentie in het onderwijs. De sessie die ze leiden, is ontworpen om niet alleen informatief te zijn, maar ook om een dynamische interactie tussen de deelnemers te bevorderen. ‘We willen dat iedereen actief bijdraagt aan de discussie over onderwijsinnovatie,’ benadrukt Jeroen.

Daarbij zal Hans zich richten op het aanpakken van praktische problemen in het onderwijs, zoals het lerarentekort en de loopbaanontwikkeling van onderwijspersoneel. ‘Ons doel is om oplossingen te presenteren die niet alleen theoretisch zijn, maar ook direct toepasbaar in de praktijk,’ verklaart Hans. Het Onderwijs Innovatie Festival wordt een ontmoetingsplaats voor gedachten, ideeën en strategieën, waarbij de sessie van Jeroen en Hans zowel inspireert als concrete handvatten biedt voor de toekomst van het onderwijs.

Dialoog in het onderwijs

Dit innovatieve duo legt sterk de nadruk op de cruciale rol van dialoog en participatie in het onderwijs. Hun gezamenlijke werk aan het Onderwijs Trend Onderzoek en hun aanstaande bijdragen aan het Onderwijs Innovatie Festival zijn treffende voorbeelden van hoe onderwijs kan en moet evolueren door de actieve betrokkenheid van iedereen die er deel van uitmaakt.

Jeroen nodigt enthousiast iedereen uit die geïnteresseerd is in de toekomst van het onderwijs: ‘Dit festival is niet alleen een kans om te leren over de nieuwste onderwijsinnovaties, maar ook een platform om je stem te laten horen. Wij moedigen iedereen aan die betrokken is bij het onderwijs – van leerkrachten en schoolleiders tot beleidsmakers en studenten – om deel te nemen aan deze belangrijke dialoog. Kom en ontdek hoe jouw inzichten een verschil kunnen maken.’ Hij voegt toe, ‘Je kunt je tickets bestellen via deze link. We kijken ernaar uit om jullie daar te zien en samen de toekomst van het onderwijs vorm te geven.’

 

 

Tags: Onderwijs Innovatie Festival
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Ontwikkelingsgericht onderwijs

De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.