Sommige leerlingen hebben door een leer of gedragsprobleem, ziekte óf een beperking extra ondersteuning nodig. Hier komt het passend onderwijs om de hoek kijken. Scholen hebben niet alleen een zorgplicht gekregen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor een passende plek voor elke leerling.
Passend onderwijs en de zorgplicht
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs zorgt voor goed- en passend onderwijs voor elke leerling. Het idee hierachter is dat leerlingen die het nodig hebben gerichte ondersteuning in het onderwijs krijgen. Dit kan zijn door extra begeleiding op school, hulpmiddelen om het leren makkelijker te maken, extra of aangepast lesmateriaal of misschien wel een plek op een andere school. Bij voorkeur is dit op een reguliere school, maar het kan ook op een school voor speciaal onderwijs zijn. Er wordt hierbij uiteraard gekeken naar het niveau en de mogelijkheden van het kind.
Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft elke regio in Nederland twee samenwerkingsverbanden in het passend onderwijs. Eén in het basisonderwijs en één voor het voortgezet onderwijs. Op cluster 1 en 2 scholen na, zijn hier alle scholen in de regio bij aangesloten. Het is voor scholen daarom eenvoudiger om niet alleen extra hulp op school te realiseren, maar ook om de overstap naar een andere school beter te laten verlopen.
Zorgplicht scholen
Met de invoering van het passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht gekregen. Scholen zijn hierdoor verplicht om leerlingen die extra ondersteuning of begeleiding nodig hebben een veilige en passende onderwijsomgeving te bieden. Deze regel geldt niet alleen voor leerlingen die al ingeschreven staan op de school, maar ook voor leerlingen die worden aangemeld. Er wordt door de school, uiteraard in overleg met de ouders, naar een passende en geschikte plek gezocht. Dit kan op de eigen school, een andere reguliere school of op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs zijn.
Er zijn een aantal uitzonderingssituaties. In de volgende gevallen geldt de zorgplicht niet:
- Als de school vol is en er geen nieuwe leerlingen aangenomen worden;
- Als de ouders zich niet kunnen vinden in de identiteit van de school en hier tegenin gaan. Dit kan te maken hebben met religie of levensbeschouwing, maar ook met gebruikte onderwijsvormen;
- Als ouders relevante informatie achterhouden;
- Als de leerling een taalachterstand heeft en er extra ondersteuning nodig is om deze achterstand in te lopen;
- Bij aanmelding van leerlingen met een cluster 1 of cluster 2 beperking. Dit gaat om visuele beperkingen en gehoor- en communicatieve beperkingen. Deze scholen maken geen deel uit van het samenwerkingsverband en zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de zorgplicht.
Lees ook:
Onderwijscommunity: De staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Staat van de thuiszitters: rapport van Drs. Kim Castenmiller
In deze publicatie gaat Castenmiller in op achtergronden van het thuiszittersprobleem. Zij biedt nieuwe perspectieven en reikt drie kernoplossingen aan.
Ook Interessante Artikelen
Afstandsonderwijs en corona slopend voor de mbo en hbo docent
Nationaal Programma Onderwijs is niet de oplossing
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.