Tags: , ,

Smart Learning: Erik Meuwsen over de inzet van AI binnen het onderwijs

In dit interview belichten we de visie van Erik Meuwsen, docent aan het ROC van Amsterdam, op de rol van ‘smart learning’ en AI in het onderwijs. Zijn workshop op het Onderwijs Innovatie Festival richt zich op praktische toepassingen voor docenten om de werkdruk te verlagen en de leerervaring te verbeteren

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage leveren aan de evolutie van het onderwijs. Vandaag spreken we met Erik Meuwsen, docent Burgerschap en Financiële Administratie aan het ROC van Amsterdam, een pionier die het landschap van het onderwijs aan het hervormen is met zijn focus op ‘smart learning’, het efficiënter maken van kennis- en vaardigheidsoverdracht door het gebruik van technologieën zoals virtual reality en AI.

De kracht van Smart Learning

Erik Meuwsen, officieel docent Engels en Burgerschap aan het ROC van Amsterdam, besteedt een aanzienlijk deel van zijn tijd aan het verkennen van ‘smart learning’. Hij verduidelijkt: ‘We kijken naar de meest snelle of efficiënte manier om kennis en vaardigheden aan te leren. Daarbij hebben we ons gericht op technieken zoals virtual reality en tegenwoordig ligt de focus vooral op de inzet van artificial intelligence (AI) om het onderwijs te verbeteren.’

Meuwsen heeft een duidelijke passie voor zijn werk: ‘Voor mij is het echt heel leuk om te doen. En het kan gewoon heel veel brengen voor het onderwijs, vooral als het gaat om gepersonaliseerd leren.’ Hij benadrukt de veelzijdigheid van deze technologieën: ‘Met virtual reality kun je beroepsscenario’s nabootsen, zoals een beveiligingsstudent die het juiste protocol doorloopt, of techniekstudenten die leren hoe ze bepaalde processen kunnen uitvoeren.’ Daarnaast kijkt hij naar hoe AI gebruikt kan worden voor het ontwerpen van curricula en het creëren van persoonlijke feedback: ‘Daarmee kan een student heel gericht feedback kan krijgen en verder kan met hun leerproces’.

Een praktische werkwijze voor docenten

Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival zal Meuwsen een workshop leiden die gericht is op het verlagen van de werkdruk voor docenten en het optimaliseren van het leerproces voor studenten. Hij deelt zijn aanpak: ‘Ik ga de docenten iets leren waarmee ze de werkdruk kunnen verminderen. We gaan kijken hoe je meerdere malen feedback kunt geven in een les, zodat studenten daadwerkelijk kunnen leren.’

Deze aanpak wordt geïllustreerd met een voorbeeld uit de Engelse taal, waarbij studenten schrijfopdrachten maken en specifieke feedback ontvangen om hun vaardigheden te verbeteren. Erik benadrukt de praktische aard van de workshop: ‘Het is heel laagdrempelig op zich. Je zou het dus met de gratis versie van ChatGPT kunnen doen.’ Hij voegt eraan toe dat de workshop toegankelijk is voor iedereen, ongeacht hun voorkennis van AI: ‘Het is eigenlijk voor iedereen interessant. Je hoeft geen AI account te hebben of kennis te hebben om die workshop mee te doen.’ De essentie van deze workshop ligt in het bieden van handvatten aan docenten om effectief en meerdere malen feedback te kunnen geven binnen één les, waardoor studenten gericht aan hun eigen feedback kunnen werken.

AI in het onderwijs: een toekomstvisie

Meuwsen benadrukt de belangrijke rol van AI in de toekomst van het onderwijs en ziet grote mogelijkheden voor het gebruik ervan. Hij uit zijn enthousiasme: ‘Voor mij is het echt heel leuk om te doen. Het kan gewoon heel veel brengen voor het onderwijs, vooral in gepersonaliseerd leren.’

Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival legt Meuwsen nadruk op het ondersteunen van docenten, een cruciaal element voor het effectief integreren van AI in het onderwijs. Hij zegt: “We willen docenten ondersteunen. We kijken hoe we AI kunnen inzetten, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van lessen.” Deze benadering helpt docenten om beter te navigeren door de veelzijdige mogelijkheden van AI in het onderwijs. ‘De mogelijkheden met AI zijn eigenlijk ontelbaar,’ voegt hij toe.

De materialen en kennis die hij in de workshop deelt, krijgen de deelnemers ook per e-mail. Meuwsen legt uit: “Deelnemers krijgen een verzamel e-mailtje met los materiaal. Als ze een specifieke leeruitkomst of werkproces hebben, kunnen ze vanuit dat doel een lesserie bouwen. Daar heb ik ook prompts voor.’ Dit stelt docenten in staat om de ontvangen materialen en kennis toe te passen in hun eigen onderwijspraktijk, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van effectievere lesmethoden.

Onderwijs vernieuwen met praktische innovatie

Meuwsen ziet zijn deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival als een kans om docenten te inspireren en hen uit te rusten met de tools om hun onderwijspraktijk te verbeteren. Zijn doel is niet alleen om kennis over te dragen, maar ook om een mindset van continue verbetering en innovatie te stimuleren.

Zijn visie op smart learning en de praktische toepassing ervan in de klas bieden een veelbelovende richting voor de evolutie van het onderwijs. Het Onderwijs Innovatie Festival vertegenwoordigt ook deze verandering en biedt een platform voor onderwijsprofessionals om te leren, te delen en te groeien.

Meuwsen moedigt daarom iedereen aan om deel te nemen aan het Festival: ‘Iedereen is welkom op het Onderwijs Innovatie Festival, ongeacht je voorkennis. Het is echt heel praktisch en dat maakt het toegankelijk en waardevol voor iedereen die wil komen.’ Bestel dus nu je tickets voor het Onderwijs Innovatie Festival!

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Terug naar inspiratie op de HR-opleiding

In 2019 veranderde de deeltijdopleiding HRM van de Hogeschool van Amsterdam van koers. ‘Studenten staan sindsdien weer aan het roer van hun ontwikkeling’, aldus docent en curriculummanager Myrke Nieweg.
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen