Tags: , , , ,

VO-Raad vraagt om coulante omgang met diploma-eis vervolgstudie

» Nieuws
» Gelijke Kansen, Pedagogiek

»

VO-Raad vraagt om coulante omgang met diploma-eis vervolgstudie

Henk Hagoort van de VO-Raad pleit voor coulante omgang met de middelbare scholier die geraakt werd door de coronacrisis. Naast een bonusjaar pleit Hagoort voor soepele omgang met diploma eisen door vervolgopleidingen. AOb voorzitter Evers noemt het ‘slechte plannen’ en demotiverend voor de docent.

Creatieve oplossingen na corona

Leerlingen hebben gedurende drie schooljaren te maken gekregen met coronamaatregelen. Dit heeft geleid tot leervertraging maar vooral ook tot sociaal-emotionele problemen. Henk Hagoort: voorzitter van de VO Raad, ‘Kinderen missen structuur, hebben moeite om zich te gedragen in een groep en ontbreekt het aan motivatie. Teveel leerlingen staan niet meer op ‘aan’. Dat vraagt enorm veel pedagogische aandacht van docenten.’ Het risico bestaat dat deze leerlingen blijven zitten of zakken voor hun examen, daardoor nog verder gedemotiveerd raken en in een neerwaartse spiraal terechtkomen.

Tijd en ruimte om bij te trekken

De coronamaatregelen en lesuitval vanwege afwezigheid van leerlingen en leraren vroegen tot nu toe veel aandacht en zorgen er samen met het bestaande personeelstekort voor dat scholen hun NPO-programma’s niet altijd (helemaal) kunnen uitvoeren. Naast geld is er meer nodig, namelijk tijd en ruimte. Om deze reden werd onlangs ook de bestedingstermijn van het NPO verlengd.

De noodzakelijke inhaalslag zal nog wel even kosten, denkt Henk Hagoort: ‘Dit gaat laten we zeggen nog wel twee à drie jaar effect hebben op het tempo waarop leerlingen het been bijtrekken. Daarom is het belangrijk creatieve oplossingen te zoeken voor deze kinderen. Want voor je het weet, hebben ze ineens een individueel probleem nu corona uit de hoofden van de mensen verdwijnt. Terwijl hun prestaties collectief de verantwoordelijkheid zijn van het voortgezet onderwijs, de vervolgopleidingen en de overheid.’

Geef een bonusjaar

Eén idee voor meer tijd en ruimte is de mogelijkheid om sommige leerlingen een bonusjaar te geven. Hagoort: ‘We kunnen bijvoorbeeld bij de overgang van onder- naar bovenbouw gaan bekijken of je leerlingen die moeite hebben de draad weer op te pakken niet in één klas kunt zetten, waar ze meer tijd krijgen.’ Om te voorkomen dat ze blijven zitten.’

Coulance met overstap

Ook vindt Hagoort het belangrijk om met het vervolgonderwijs het gesprek aan te gaan over meer soepele overgangen. Voor dit schooljaar is een examenregeling afgesproken, inclusief duimregeling, die leerlingen voldoende tegemoet komt. Het is echter ook belangrijk oog te hebben voor de leerlingen die nu doorstromen naar de bovenbouw en de komende jaren examen doen. ‘Stel dat een leerling havo niet helemaal in vijf jaar afrondt of vwo niet totaal in zes jaar. Laat de paar vakken die iemand nog niet heeft gehaald dan even buiten beschouwing, zodat de leerling alvast toegelaten wordt tot de vervolgopleiding met de vakken die er wél staan. Behaald is behaald. De missende vakken kan diegene later nog binnenslepen, bijvoorbeeld terwijl hij of zij bezig is met een opleiding in het vervolgonderwijs.’

Een diploma voorkomt willekeur. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.

Jelmer Evers

Diploma inflatie

Een dergelijke soepele overgang zonder compleet afgerond diploma was vorig jaar al mogelijk bij de overgang van het mbo naar het hbo. Leerlingen werden voorwaardelijk toegelaten als student tot de vervolgopleiding. Hagoort wil hierover in gesprek met roc’s, hogescholen en universiteiten. AOb-bestuurder Evers vindt het ‘slechte plannen’. De eindexamens zijn volgens hem een afsluiting van het voortgezet onderwijs. ‘Het is een onafhankelijke toets waarmee we testen of leerlingen voldoende kennis hebben opgedaan en die de toegang is tot het vervolgonderwijs. Je voorkomt willekeur. Dat noemen we het civiel effect van een diploma. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.’

Onlangs werd al bekend dat de nieuwe lichting eindexamenkandidaten weer een vak mag wegstrepen op hun eindlijst, er komt ook weer een extra herkansing en een derde tijdvak vanwege de coronapandemie en de gevolgen die het had op de lessen.

Regelingen zijn maatwerk

‘Natuurlijk, ik vind ook dat deze leerlingen in een rotsituatie naar school zijn gegaan de afgelopen twee jaar’, zegt Evers. ‘We komen leerlingen terecht tegemoet. Vorig jaar zorgden deze maatregelen voor de hoogste slagingspercentages. Ik vind het raar dat de schoolbestuurders deze maatregelen nu al ter discussie stellen en nog een stap verder willen. Het is onverantwoordelijk en demotiverend voor docenten die keihard werken om de eindexamens voor te bereiden.’

Scholen hebben nu al de bevoegdheid om de overgang naar een volgende klas anders aan te pakken. ‘Het vergt maatwerk en dus ook tijd voor docenten die ervoor gefaciliteerd worden. De werkdruk is al enorm hoog en door corona alleen maar gestegen. Dezelfde werkgevers hebben tot nu toe geen afspraken willen maken om deze werkdruk tegen te gaan.’ Evers vindt dat het beste voor de leerlingen nu is dat de basis op orde is. Elke leerling moet een goede docent hebben en in een kleine overzichtelijke klas zitten. “Dat zou pas echt helpen om achterstanden weg te werken. Laat de werkgevers zich daar mee bezig houden.’

Hieronder het Radio 1 fragment bij Dit is de Dag: Henk Hagoort & Jelmer Evers in gesprek

Bronnen:

AOb: AOb kraakt plan schoolbestuurders voor studiestart zonder diploma
VO-Raad: ‘Er zijn creatieve maatregelen nodig om leerlingen weer perspectief te bieden’

Onderwijs Innovatie Festival

Dinsdag 24 mei organiseren wij het Onderwijs Innovatie Festival, een feestelijke dag voor iedereen die het onderwijs lief heeft. Met workshops, dialoogtafels en een belevingsmarkt vol met Edtech innovaties. Ben jij hier ook bij? 

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Creatieve oplossingen na corona

Leerlingen hebben gedurende drie schooljaren te maken gekregen met coronamaatregelen. Dit heeft geleid tot leervertraging maar vooral ook tot sociaal-emotionele problemen. Henk Hagoort: voorzitter van de VO Raad, ‘Kinderen missen structuur, hebben moeite om zich te gedragen in een groep en ontbreekt het aan motivatie. Teveel leerlingen staan niet meer op ‘aan’. Dat vraagt enorm veel pedagogische aandacht van docenten.’ Het risico bestaat dat deze leerlingen blijven zitten of zakken voor hun examen, daardoor nog verder gedemotiveerd raken en in een neerwaartse spiraal terechtkomen.

Tijd en ruimte om bij te trekken

De coronamaatregelen en lesuitval vanwege afwezigheid van leerlingen en leraren vroegen tot nu toe veel aandacht en zorgen er samen met het bestaande personeelstekort voor dat scholen hun NPO-programma’s niet altijd (helemaal) kunnen uitvoeren. Naast geld is er meer nodig, namelijk tijd en ruimte. Om deze reden werd onlangs ook de bestedingstermijn van het NPO verlengd.

De noodzakelijke inhaalslag zal nog wel even kosten, denkt Henk Hagoort: ‘Dit gaat laten we zeggen nog wel twee à drie jaar effect hebben op het tempo waarop leerlingen het been bijtrekken. Daarom is het belangrijk creatieve oplossingen te zoeken voor deze kinderen. Want voor je het weet, hebben ze ineens een individueel probleem nu corona uit de hoofden van de mensen verdwijnt. Terwijl hun prestaties collectief de verantwoordelijkheid zijn van het voortgezet onderwijs, de vervolgopleidingen en de overheid.’

Geef een bonusjaar

Eén idee voor meer tijd en ruimte is de mogelijkheid om sommige leerlingen een bonusjaar te geven. Hagoort: ‘We kunnen bijvoorbeeld bij de overgang van onder- naar bovenbouw gaan bekijken of je leerlingen die moeite hebben de draad weer op te pakken niet in één klas kunt zetten, waar ze meer tijd krijgen.’ Om te voorkomen dat ze blijven zitten.’

Coulance met overstap

Ook vindt Hagoort het belangrijk om met het vervolgonderwijs het gesprek aan te gaan over meer soepele overgangen. Voor dit schooljaar is een examenregeling afgesproken, inclusief duimregeling, die leerlingen voldoende tegemoet komt. Het is echter ook belangrijk oog te hebben voor de leerlingen die nu doorstromen naar de bovenbouw en de komende jaren examen doen. ‘Stel dat een leerling havo niet helemaal in vijf jaar afrondt of vwo niet totaal in zes jaar. Laat de paar vakken die iemand nog niet heeft gehaald dan even buiten beschouwing, zodat de leerling alvast toegelaten wordt tot de vervolgopleiding met de vakken die er wél staan. Behaald is behaald. De missende vakken kan diegene later nog binnenslepen, bijvoorbeeld terwijl hij of zij bezig is met een opleiding in het vervolgonderwijs.’

Een diploma voorkomt willekeur. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.

Jelmer Evers

Diploma inflatie

Een dergelijke soepele overgang zonder compleet afgerond diploma was vorig jaar al mogelijk bij de overgang van het mbo naar het hbo. Leerlingen werden voorwaardelijk toegelaten als student tot de vervolgopleiding. Hagoort wil hierover in gesprek met roc’s, hogescholen en universiteiten. AOb-bestuurder Evers vindt het ‘slechte plannen’. De eindexamens zijn volgens hem een afsluiting van het voortgezet onderwijs. ‘Het is een onafhankelijke toets waarmee we testen of leerlingen voldoende kennis hebben opgedaan en die de toegang is tot het vervolgonderwijs. Je voorkomt willekeur. Dat noemen we het civiel effect van een diploma. Valt dit weg, dan neemt de ongelijkheid enorm toe.’

Onlangs werd al bekend dat de nieuwe lichting eindexamenkandidaten weer een vak mag wegstrepen op hun eindlijst, er komt ook weer een extra herkansing en een derde tijdvak vanwege de coronapandemie en de gevolgen die het had op de lessen.

Regelingen zijn maatwerk

‘Natuurlijk, ik vind ook dat deze leerlingen in een rotsituatie naar school zijn gegaan de afgelopen twee jaar’, zegt Evers. ‘We komen leerlingen terecht tegemoet. Vorig jaar zorgden deze maatregelen voor de hoogste slagingspercentages. Ik vind het raar dat de schoolbestuurders deze maatregelen nu al ter discussie stellen en nog een stap verder willen. Het is onverantwoordelijk en demotiverend voor docenten die keihard werken om de eindexamens voor te bereiden.’

Scholen hebben nu al de bevoegdheid om de overgang naar een volgende klas anders aan te pakken. ‘Het vergt maatwerk en dus ook tijd voor docenten die ervoor gefaciliteerd worden. De werkdruk is al enorm hoog en door corona alleen maar gestegen. Dezelfde werkgevers hebben tot nu toe geen afspraken willen maken om deze werkdruk tegen te gaan.’ Evers vindt dat het beste voor de leerlingen nu is dat de basis op orde is. Elke leerling moet een goede docent hebben en in een kleine overzichtelijke klas zitten. “Dat zou pas echt helpen om achterstanden weg te werken. Laat de werkgevers zich daar mee bezig houden.’

Hieronder het Radio 1 fragment bij Dit is de Dag: Henk Hagoort & Jelmer Evers in gesprek

Bronnen:

AOb: AOb kraakt plan schoolbestuurders voor studiestart zonder diploma
VO-Raad: ‘Er zijn creatieve maatregelen nodig om leerlingen weer perspectief te bieden’

Onderwijs Innovatie Festival

Dinsdag 24 mei organiseren wij het Onderwijs Innovatie Festival, een feestelijke dag voor iedereen die het onderwijs lief heeft. Met workshops, dialoogtafels en een belevingsmarkt vol met Edtech innovaties. Ben jij hier ook bij? 

Menu