Tags: , , ,

Verbindende communicatie: 6 ezelsbruggetjes

Verbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en ouders. Op een drukke schooldag schiet het er makkelijk bij in. Puck Lamers presenteert 6 ezelsbruggetjes op als geheugensteuntje. Met handige download.

Verbindend communiceren

Verbindende Communicatie maakt mensen bewust van hun manier van communiceren met elkaar en met zichzelf en de effecten ervan. Het idee is dat het echte ontmoeting stimuleert en conflicten bespreekbaar maakt. Verbindende Communicatie is gebaseerd van het concept Geweldloze Communicatie (Non Violent Communication) van Dr. Marshall Rosenberg. Het helpt om tot oplossingen te komen zonder dat betrokkenen terugvallen om mechanismen van macht en geweld.

Dus in de communicatie in het onderwijsteam onderling, met leerlingen en met ouders werkt verbindend communiceren heilzaam. Het bevordert een prettig leerklimaat en het welbevinden van elke betrokkene. “Verbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en ouders”, docent en adviseur Puck Lamers. Vooral mensen die de bereidheid en de intentie hebben om in een hartelijke, respectvolle relatie met elkaar te leven, kunnen voordeel doen met deze manier van communiceren. Op een drukke schooldag schieten de verbindende principes er vaak bij in.

Kyra Fastenau haalde in een artikel voor Klasse deze 6 handige ezelsbruggetjes aan als geheugensteuntje. Zij ontleende deze aan Leergesprekken in een notendop van Puck Lamers.

Verbeter je gesprekken met leerlingen en ouders

“Met deze ezelsbruggetjes maak ik leraren bewust van hun communicatiestijl. Iemands zin afmaken, meteen een oplossing geven … is menselijk. Vaak komt het voort uit goede bedoelingen: we willen de ander helpen.”

“Maar het geeft onduidelijke communicatie. We denken dan vanuit ons beeld van de leerling of ouder, in plaats van ze écht spreekruimte te geven. Waardoor zij zich onbegrepen voelen en het soms botst.”

“Wie bewust communiceert, komt tot diepere gesprekken. In de klas, op het oudercontact en zelfs in de supermarkt.”

Hoe communiceer je verbindend?

1. Wees een OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig

“Natuurlijk kies je als leraar zelf hoeveel je prijsgeeft. Maar als je niet oprecht bent, voelen leerlingen dat direct. En door zelf nieuwsgierig te zijn, stimuleer je hun onderzoekende houding. Ook ouders willen graag een mens tegenover zich. Iemand die kwetsbaar is en geïnteresseerd in wat ze vertellen.”

2. Smeer NIVEA: niet invullen voor een ander

“Je kan niet in het hoofd van een ander kijken. Dus weet je nooit 100% zeker wat die gaat zeggen. Maak daarom geen zinnen af. En stel geen suggestieve vragen, waarin het antwoord al verborgen zit. Die zijn gebaseerd op jouw aannames, niet op de persoon zélf.”

3. Denk aan ANNA: alles navragen, niets aannemen

“ANNA en NIVEA hangen samen. Vraag eerst na of je de ander goed hebt begrepen. Pas daarna vraag je door. Anders stuur je het gesprek in een bepaalde richting, met het gevaar dat je gesprekspartner en jij op 2 verschillende sporen belanden.”

4. Laat OMA thuis: oordelen, meningen en adviezen

“Als je té snel oordeelt, sta je minder open voor wat de ander werkelijk zegt. Een oplossing werkt alleen als een leerling of ouder er zelf achter staat. En misschien zitten ze helemaal niet te wachten op jouw goede raad, maar willen ze gewoon een luisterend oor.”

5. Maak je DIK: denk in kwaliteiten

“Als jij aan het woord bent, spreek dan positief en oplossingsgericht. Focus niet op wat misloopt, maar kijk wat wél lukt. En benoem dat expliciet. Dus niet: ‘je hebt hard gewerkt’, maar ‘het was een goed idee om de leerstof samen te vatten’.’

6. Gebruik LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen

“LSD vat de vorige stappen samen. Wie de ander laat uitpraten, onbevangen luistert, begrip checkt en oplossingsgerichte vragen stelt, communiceert verbindend.”

Verbindende Communicatie gaat ervan uit dat elke mens er plezier aan heeft iets goeds te doen voor een ander zonder de bedoeling om er iets voor terug te krijgen. Verder gaat het ervan uit dat wat mensen nodig hebben meestal op een eenvoudige manier kan gebeuren. Dit zonder dat de verschillende strategieën die ze hiervoor gebruiken elkaar storen.

Bronnen:

  • Kyra Fastenau: Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes
  • Erwin Thielemans: Verbindende Communicatie

Puck Lamers is onderwijsadviseur bij het Nederlandse adviesbureau Onderwijs Maak je Samen en specialist in leergesprekken. De 6 ezelsbruggetjes komen aan bod in het boek Leergesprekken in een notendop, dat ze samen met collega Martine Creemers schreef.

In Leergesprekken in een notendop komen diverse afbeeldingen, tools & posters voor. Bekijk het overzicht en download de handige reminders via Onderwijs maak je samen.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie
Onderwijs Innovatie

Onderwijs Innovatie Festival 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen