Tags: ,

Verkenning van brede brugklassen: een nieuwe wending in het Nederlandse onderwijs?

In Scandinavië zijn brede bruglassen al heel normaal. Daar blijkt dat leerlingen op een hoger niveau doorstromen dan verwacht. Is het tijd om van dit model te leren?

De discussie over de invoering van brede brugklassen in Nederland krijgt een nieuwe impuls. Dit artikel, geïnspireerd door de visie die Marjolein Moorman uitte op NPO Radio1 en recente ontwikkelingen, biedt een diepgaande blik op dit onderwijsconcept. Met haar oproep tot “later selecteren, maar beter differentiëren”, duiken we dieper in dit voor Nederland vernieuwende onderwijsconcept.

Wat zijn brede brugklassen?

Het concept van brede brugklassen houdt in dat scholieren drie jaar lang gemengd onderwijs volgen, waarbij vmbo-, havo- en vwo-niveaus samen in de klas zitten. Brede brugklassen creëren daarmee een omgeving waarin leerlingen van diverse achtergronden en leerniveaus zich gezamenlijk kunnen ontwikkelen. Deze aanpak bevordert niet alleen academische groei, maar stimuleert ook sociale vaardigheden en begrip tussen leerlingen van verschillende niveaus.

Door de beslissing over het onderwijsniveau uit te stellen, krijgen leerlingen de kans om een meer geïnformeerde keuze te maken die past bij hun individuele ontwikkeling en mogelijkheden. Dit kan leiden tot een verhoogd zelfvertrouwen en een betere motivatie, aangezien leerlingen zich niet beperkt voelen door vroege etikettering. Bovendien kunnen brede brugklassen helpen om onderwijskansen gelijker te verdelen, door elk kind de tijd en ruimte te geven om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Intelligentie niet besmettelijk

Marjolein Moorman stelt dat intelligentie niet besmettelijk is. Een gemengde onderwijsomgeving heeft dus geen negatieve impact op prestaties van hoog presterende leerlingen.

Integendeel, het kan juist leiden tot een verrijking van hun leerervaring door de blootstelling aan diverse perspectieven en leerstijlen. Deze aanpak bevordert ook de ontwikkeling van sociale en empathische vaardigheden, aangezien leerlingen leren samenwerken en begrip opbouwen voor verschillende achtergronden en capaciteiten. Daarnaast biedt het een kans voor hoog presterende leerlingen om leiderschaps- en mentorrollen op zich te nemen, wat hun persoonlijke en academische ontwikkeling ten goede komt.

Differentiatie als sleutel

Differentiatie in brede brugklassen zorgt ervoor dat elke leerling onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften en capaciteiten, in plaats van een one-size-fits-all benadering. Het stelt leerlingen in staat om op eigen tempo en niveau te leren, wat vaak leidt tot meer betrokkenheid en motivatie in de klas.

Door niet vroegtijdig een onderwijsniveau toe te wijzen, kunnen leerlingen verschillende gebieden en onderwerpen verkennen, wat hen helpt om een beter inzicht in hun eigen sterke punten en interesses te krijgen. Deze benadering helpt ook om het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken: ze krijgen immers niet al op jonge leeftijd het gevoel dat hun mogelijkheden beperkt zijn. Bovendien bevordert differentiatie in brede brugklassen een cultuur van levenslang leren, waarbij nieuwsgierigheid en de bereidheid om te groeien worden gewaardeerd.

Docentenperspectief op brede brugklassen

Maarten Stok, docent natuur- en scheikunde, benadrukt het belang van observeren en evalueren gedurende de driejarige brugklasperiode, wat leidt tot een beter onderbouwd schooladvies. Maar volgens hem komen leerlingen van verschillende niveaus elkaar in een brede brugklas ook meer tegen, wat hen empatischer maakt en op den duur polarisatie voorkomt.

Leren van Scandinavië

Dit model wordt al gebruikt in Scandinavische landen. Moorman legt uit dat de kwaliteit en prestaties aanzienlijk verbeterden toen ze begonnen met selecteren op latere leeftijd. “Wanneer je later begint te selecteren, blijkt dat veel kinderen op een ander niveau presteren dan oorspronkelijk werd ingeschat toen ze naar het voortgezet onderwijs gingen.”

Kritische geluiden over brede brugklassen

Toch is niet iedereen laaiend enthousiast over de brede brugklassen. Claudy Oomen, een onderwijskundig adviseur en trainer aan de Universiteit Utrecht, heeft wat bedenkingen. Ze denkt dat het model niet zomaar naar onze samenleving kan worden gekopieerd, omdat het in een specifieke context werkt. Oomen zegt: “We kunnen wel lessen trekken uit dat model, maar voordat we het hier kunnen toepassen, zijn er veel stappen te nemen.” Ze benadrukt dat het selecteren van leerlingen een uitdaging kan zijn, zelfs als je de vroege keuze uitstelt.

Ook maakt Oomen zich zorgen over de prestatiedruk bij leerlingen. Ze denkt dat ouders met een hogere opleiding hun kinderen naar scholen met een lager advies sturen, in de hoop dat ze uiteindelijk op een hoger niveau terechtkomen. Dit kan de druk op leerlingen vergroten. Moorman ziet dit echter niet als een groot obstakel voor het systeem.

De voor- en nadelen van brede brugklassen

Het idee om brede brugklassen in Nederland te introduceren heeft zijn voordelen en uitdagingen. Dit kan de leerervaring verbeteren door leerlingen van verschillende niveaus samen te brengen. Maar er zijn vragen over hoe dit praktisch kan worden gedaan, zoals het aanpassen van het schoolsysteem en het plaatsen van leerlingen.

Bovendien moeten we nadenken over de invloed van deze verandering op de prestatiedruk en verwachtingen van ouders. Voordat we brede brugklassen in Nederland kunnen implementeren, is het van groot belang om een grondige evaluatie en discussie te voeren.

Meer weten over brede brugklassen?

Voor een dieper inzicht in het onderwerp, lees of luister je Spraakmakers Special: Waarom hebben we geen brede brugklassen?. Maar ook dit artikel van de Algemene Onderwijsbond en Moeten schooladviezen op de schop? geven je meer informatie over onderwijsvernieuwingen.

 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Gaaf worden

Op de Docentendag Maatschappijleer van NVLM en ProDemos mocht ik de openingscolumn houden bij het panelgesprek over kansengelijkheid. Hieronder lees je het verhaal.
Lees verder

Leren op de grens van bedrijf en school

De Tech Campus van het ROC Midden Nederland in Nieuwegein werkt nauw samen met het regionale bedrijfsleven bij het opleiden van niveau 4 studenten in diverse technische richtingen. Sterk staaltje…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen