Tags: evidence informed, retrieval practice, Toetsrevolutie, voorkennis

LLEARN podcast: voorkennis reconstrueren

In deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren. Je wilt de mate van beheersing van de stof bepalen en zodat je weet waar je op aan moet sluiten.

In de LLEARN podcast bieden René Kneyber, Valentina Devid en Flemming van de Graaf praktische tips en ideeën voor leraren, en bespreken ze interessante nieuwe onderwijsboeken die verschenen zijn. LLEARN is onderdeel van het Toetsrevolutie-platform.

Beluister de Podcast van: René Kneyber | Flemming van de Graaf

In een effectieve les bouw je verder op voorkennis. Maar die voorkennis is niet altijd in geschikte mate aanwezig. In deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren.

Mate van beheersing bepalen

Elke dag heb je er (meerdere keren) mee te maken: je begint je les of start met nieuwe leerstof en je wilt voorkennis ophalen bij je leerlingen. Hiermee kun je de mate van beheersing van de stof bepalen en weet je dus waar je op aan moet sluiten. Het geeft je informatie om vervolgactie te kunnen bepalen, zoals klassikale instructie, gedifferentieerde instructie, een keuze in verwerkingsopdracht of verder gaan met de volgende stof. Hierbij doorloop je in feite de stappen van een proces van formatief handelen (Toetsrevolutie model voor formatief handelen ). Daarnaast helpt het leerlingen ook om zicht te krijgen op hun kennishiaten.

The most important single factor influencing learning is what the learner already knows. – David Ausubel, 1968

Voorwaarden voor geslaagd voorkennis activeren

Tom Sherrington (auteur van o.a. Doorloopjes) schreef al eerder dat bij dit soort terughaalactiviteiten een aantal zaken voorwaardelijk zijn.

Kort samengevat:

  1. Betrek alle leerlingen: Zorg dat bij alle leerlingen observeerbaar wordt in hoeverre zij de stof beheersen.
  2. Vermijd hulpmiddelen: Wanneer je wilt weten wat leerlingen echt kunnen terughalen uit hun geheugen wil je niet dat ze hulpmiddelen gebruiken.
  3. Maak de opdracht tijdsefficiënt: Zorg dat de opdracht zo min mogelijk tijd inneemt. Hanteer als maximum 10 minuten.
  4. Zorg dat het geen extra werk kost: De antwoorden van de opdrachten kun je snel tijdens het maken van de opdracht of kort daarna checken.

Zie hier 10 werkvormen om voorkennis te activeren:

Hierbij maak je gebruik van retrieval practice, waarbij leerlingen actief de kennis uit hun geheugen ophalen. Zorg er bij werkvormen om voorkennis te activeren voordat je de opdracht zo kort mogelijk houdt en dat het je geen extra nakijkwerk kost en ga zeker niet de antwoorden administreren!

 

 

Tags: evidence informed, retrieval practice, Toetsrevolutie, voorkennis

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE