Tags: , , , , ,

Pak de regie over je eigen loopbaan

Aan het woord is hoogleraar loopbaanontwikkeling Marinka Kuipers. Wat is LOB?
Welke 5 competenties staan centraal? En zijn LOB-vaardigheden belangrijker dan de beroepsvaardigheden? Marinka spreekt over de noodzaak van blijvende ontwikkeling, van zowel de student als van de docent. "Twintig jaar dezelfde les afdraaien dat kan niet meer."

De Kracht van Onderwijs

In de podcast serie ‘De Kracht van Onderwijs’ spreekt Rob Neutelings, voorzitter raad van bestuur van Curio, met mensen die een belangrijke impact hebben op het Nederlandse onderwijs. Wat zijn hun ideeën? Wat gaat er goed, wat kan en wat moet beter?

Deze podcast wordt gemaakt door Curio, de beroepsopleider van de regio West-Brabant.

Marinka Kuijpers is hoogleraar Leeromgeving en Leerloopbanen. Ze heeft onderzoek gedaan naar loopbaancompetenties voor werknemers. Zij ziet deze competenties ook als de leidraad voor het LOB binnen het beroepsonderwijs én voor de ontwikkeling van de docenten zelf.

In aflevering 8 staat LOB centraal: loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Hoewel Marinka liever van loopbaanontwikkeling en -begeleiding spreekt.

  • Wat is LOB?
  • Welke 5 competenties staan centraal?
  • Is LOB hetzelfde als loopbaanleren?
  • En zijn LOB-vaardigheden belangrijker dan de beroepsvaardigheden?

Daarnaast geeft Marinka aan dat ze niet van het woord “talenten” houdt, maakt ze duidelijk dat docenten zich voortdurend moeten blijven ontwikkelen en ze vertelt dat ze haar beste advies van een anonieme mede-treinreiziger kreeg.

Het belang van loopbaanontwikkeling

“Oriënteren is me te vrijblijvend, ontwikkeling behelst het aanleren van vaardigheden, proactief zijn en regie pakken over je eigen loopbaan. En juist dat is zo’n belangrijke meerwaarde van het beroepsonderwijs: de leerlingen en studenten én hun competenties zien en jongeren hun eigen kwaliteiten laten ontdekken, ontwikkelen en benutten met anderen.”

Loopbaanontwikkeling tijdens je studie is enorm belangrijk voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

Beluister de Podcast van: Rob Neutelings | Marinka Kuijpers
Beluister de Podcast van: Rob Neutelings | Marinka Kuijpers

Bouwen aan een praktisch portfolio

Als het aan Marinka Kuijpers ligt bouwen leerlingen en studenten tijdens hun schooljaren aan een praktisch portfolio dat ze op hun cv kunnen zetten. “Loopbaanontwikkeling tijdens je studie is enorm belangrijk voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Mede vanwege de tekorten op de arbeidsmarkt komen we de komende tijd niet meer weg met ‘ga maar doen wat je leuk vindt’. De medewerkers van de toekomst moeten ervaren welke bijdrage ze kunnen leveren, maar ook voor welke bijdrage ze echt moeite willen doen.”

Een leven lang ontwikkelen, dat geldt ook voor de docenten van de huidige jeugd.

Vijf competenties van loopbaanontwikkeling

Dat moeite doen is een belangrijk onderdeel van LOB, loopbaanontwikkeling dus. “Binnen LOB moet het onderwijs met de leerlingen en studenten werken aan vijf competenties: reflecteren op je motieven reflecteren op je kwaliteiten, werkexploratie, loopbaansturing en, de allerbelangrijkste, netwerken. Docenten moeten hierin het goede voorbeeld geven, vindt Marinka Kuijpers. “Zij zijn de cruciale factor voor kwalitatief goed onderwijs. Dus daar mag je best eisen aan stellen. Je kunt niet meer twintig jaar voor de klas staan en twintig jaar dezelfde lessen afdraaien. Jongeren van nu moeten, meer dan de voorgaande generaties, hun zekerheid uit zichzelf en hun zelfbeeld halen. Daarvoor moeten ze zich een leven lang ontwikkelen. Datzelfde geldt voor hun docenten.”

Vanuit de weerstand in de actiestand

Het is aan het onderwijs, en dus aan de docent, om werknemers af te leveren die het kunnen redden op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Om jongeren hierop voor te bereiden en de vijf competenties aan te leren, hebben de docenten van vandaag andere vaardigheden nodig. “Die missen ze nu nog. Maar ik ben in ieder geval blij dat het onderwijs vanuit de weerstand inmiddels in de actiestand is geschoten. Op en tussen alle niveaus is er dialoog over LOB. Het moet geen kwestie zijn van afvinken. LOB moet echt bijdragen aan ontwikkelen van nieuwe werknemers die het gaan redden.”


Meer weten:

 

Tags: , , , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen