Thema's
Thema's
Documenten
Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs
Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Documenten
Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek
Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.
Het benutten van technologische mogelijkheden veronderstelt dat scholen de regie hebben over technologie. Tegelijkertijd stuurt de onderwijstechnologie op haar beurt het onderwijs. Deze wisselwerking en de implicaties komen in dit artikel aan bod.
Artikelen & Blogs
Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw
Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.
Artikelen & Blogs
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Artikelen
Video's
Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel
https://vimeo.com/117317955
Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.
Artikelen & Blogs
Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk
In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.
Artikelen & Blogs
Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen
Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen
Artikelen & Blogs
Het Deense digitale curriculum – 4 speerpunten
In het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs en ook in dat van de lerarenopleidingen neemt digitalisering nog een zeer beperkte positie in. Lessen uit twee Deense pilots.
Documenten
21st century skills volgens verschillende modellen
In deze paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.
Artikelen & Blogs
Ook diploma voor leerling speciaal onderwijs
Ook leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) krijgen voortaan een diploma. Deze kinderen kunnen door hun handicap, chronische ziekte of stoornis niet terecht op een gewone middelbare school, doen daarom geen centraal eindexamen en gaan nu nog zonder diploma van school. Het vso telt ongeveer 37.500 leerlingen. Een deel…
Documenten
Handreiking brede vaardigheden
In het afgelopen en huidige onderwijsdebat en op scholen is er een toenemende aandacht voor vaardigheden die leerlingen goed voorbereiden op deelname in de maatschappij.
Documenten
21e-eeuwse vaardigheden
Internationaal en ook in Nederland bestaat brede consensus over het feit dat scholen een belangrijke rol hebben in het aanleren van vaardigheden die horen bij een informatie- en kennismaatschappij (Voogt & Pareja Roblin, 2010).
Boeken
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Onderwijs voor de 21ste eeuw is een boek voor leerkrachten en ouders dat boek een antwoord biedt op de grote vragen over het onderwijs van de 21ste eeuw. Geschreven in een heldere taal, opgefrist met concrete ideeën uit de onderwijspraktijk en overgoten met een stevige dosis optimisme. Want ons onderwijs…
Video's
Biesta over een nieuw systeem in het onderwijs
Niet alles wat we maken of in het leven roepen is automatisch goed. Van starheid naar volledige creativiteit? Niet alles wat we maken of in het leven roepen is automatisch goed. Gert Biestra over een zoektocht naar de juiste creativiteit.
Video's
Mijn idee voor onderwijs #7: Pedro de Bruyckere
In de reeks Mijn idee voor onderwijs: Pedro de Bruyckere over de inertie van onderwijs, de spanning tussen revolutie en gestage evolutie en waarom de grammatica van onderwijs nooit verandert.