1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 7
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.
Artikelen & Blogs

Harold Bekkering: “Waarom ons onderwijssysteem niet werkt”

“De onderwijskundige invalshoek gaat om mensen laten leren. Jonge kinderen hebben een maximale leercapaciteit en zijn van nature nieuwsgierig. Ons systeem holt die kwaliteiten vervolgens uit. De zoektocht is dus om een systeem te ontwikkelen waarmee je activerend leren kunt waarderen.”
Artikelen & Blogs

Realiseren we met blended learning echt meerwaarde?

Wat doet de inzet van bepaalde middelen en modaliteiten met onze didactiek? Wat gaat dit betekenen voor het leerproces van lerenden met verschillende achtergronden? En, hoe zal de inzet van de technologie de onderwijsorganisatie in zijn geheel veranderen? Wezenlijke vragen. In hoeverre gaat dit boek hierop in?
Podcasts

Biesta’s drieslag, de mbo-praktijk en toffe projecten in één

Pieter Baay tracht bovenal innovatieprocessen in het mbo te doorgronden en te stimuleren. De mede-initiatiefnemer van Onderwijs 124 verhaalt over een impactvol ‘diversiteit & inclusie-project’, over de bouw van een oud-Vikingschip en over het project AandachtAmbasseurs. Vervlecht met Biestra's gedachtegoed. Luister &lees.
Artikelen & Blogs

Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO

In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Documenten

De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht

Pak het probleem bij de wortel aan, i.p.v. het terug te dringen, bepleit Kim Castenmiller in haar rapport 'De Staat van de thuiszitters'. Zij beschrijft in haar rapport de twee voornaamste pijnpunten en werkt drie kernoplossingen uit. Hoog tijd voor een andere manier van denken, kijken en doen.
Documenten

De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde

De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.

Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community