Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs
Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.
Artikelen & Blogs
Harold Bekkering: “Waarom ons onderwijssysteem niet werkt”
“De onderwijskundige invalshoek gaat om mensen laten leren. Jonge kinderen hebben een maximale leercapaciteit en zijn van nature nieuwsgierig. Ons systeem holt die kwaliteiten vervolgens uit. De zoektocht is dus om een systeem te ontwikkelen waarmee je activerend leren kunt waarderen.”
Artikelen & Blogs
Realiseren we met blended learning echt meerwaarde?
Wat doet de inzet van bepaalde middelen en modaliteiten met onze didactiek? Wat gaat dit betekenen voor het leerproces van lerenden met verschillende achtergronden? En, hoe zal de inzet van de technologie de onderwijsorganisatie in zijn geheel veranderen? Wezenlijke vragen. In hoeverre gaat dit boek hierop in?
Artikelen & Blogs
Nationale Denktank’21 en duurzame verbetering van het onderwijs
De Nationale DenkTank’21 bijt zich dit jaar vast in het thema ‘De kwaliteit van onderwijs in Nederland’. Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?
Artikelen & Blogs
Programma LOF-FESTIVAL 4, 5 en 6 oktober
Het LerarenOntwikkelFonds biedt leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. De LOF-projecten zijn een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren, alsmede voor het onderwijs als geheel. Aandacht voor het LOF-festival, 4, 5 & 6 oktober.
Podcasts
Biesta’s drieslag, de mbo-praktijk en toffe projecten in één
Pieter Baay tracht bovenal innovatieprocessen in het mbo te doorgronden en te stimuleren. De mede-initiatiefnemer van Onderwijs 124 verhaalt over een impactvol ‘diversiteit & inclusie-project’, over de bouw van een oud-Vikingschip en over het project AandachtAmbasseurs. Vervlecht met Biestra's gedachtegoed. Luister &lees.
Artikelen & Blogs
Regeneratief onderwijs in 7 kernprincipes
Een prestatie-gedreven cultuur waarin niet wat een kind zou kunnen en willen bijdragen, maar cijfers centraal staan. Volgens Sir Ken Robinson put het huidige onderwijssysteem onze geesten uit, zoals we roofbouw plegen op de Aarde. Nadine Maarhuis schetst haar utopie. Hoe zou het zijn als…
Artikelen & Blogs
Werkdruk verlagen in het onderwijs op 15 punten
Hoe richten we het onderwijs nou anders in dat we de werkdruk omlaag krijgen? Wat kan er binnen de schoolcultuur bereikt worden? “We hebben een achterhaald en foutief systeem en dat willen we nu ‘passend’ maken, en dat wentelen we af op de leerkracht.”
Artikelen & Blogs
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
Artikelen, Downloads
Podcasts
Pedagogisch leiderschap: gesprek met Luc Stevens
Podcast van Taco Visser, in gesprek met Luc Stevens. Bijvoorbeeld over het continu stellen van de pedagogische vraag: geef jij het kind de ruimte zichzelf te zijn? Dus: meer waarnemen en luisteren dan spreken. N.a.v. het boek 'Leidinggevende waar ben je?' van Dolf van den Berg (TOO).
Documenten
De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Pak het probleem bij de wortel aan, i.p.v. het terug te dringen, bepleit Kim Castenmiller in haar rapport 'De Staat van de thuiszitters'. Zij beschrijft in haar rapport de twee voornaamste pijnpunten en werkt drie kernoplossingen uit. Hoog tijd voor een andere manier van denken, kijken en doen.
Documenten
Onderwijsraad: ‘Later selecteren, beter differentiëren’
Alleen later selecteren is niet voldoende stelt de raad. Zij adviseert ook om, veel meer dan nu, in het basis- en voortgezet onderwijs flexibel onderwijs op maat te geven, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen. Download het rapport.
Documenten
Heeft de eindtoets wel een emancipatoire rol?
De eindtoets en het daarmee samenhangende kwaliteitsoordeel van scholen door de overheid dragen vooral bij aan een verdere bevestiging van de bestaande maatschappelijke ongelijkheid. 'Van de kat en de bel', promotieonderzoek van drs. Karen Heij.
Artikelen & Blogs
Brede brugklas advies van Onderwijsraad verdient dialoog
Flexibel onderwijs op maat, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen & latere selectie om gelijke kansen te bevorderen en zo meer talent tot bloei te laten komen voor de BV Nederland. Dit advies verdient een constructieve dialoog.
Documenten
De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde
De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.