Tags: digitale geletterdheid, Onderwijs Innovatie Festival

De kracht van digitale geletterdheid in modern onderwijs met Stephanie Meuleman – van den Kieboom

Stephanie Meuleman – van den Kieboom van Het Erasmus deelt haar inzichten over digitale geletterdheid en de rol van AI in het onderwijs, en benadrukt het belang van deze vaardigheden voor de toekomst.

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage leveren aan de evolutie van het onderwijs. Vandaag spreken we Stephanie Meuleman – van den Kieboom van Het Erasmus. Als specialist digitale geletterdheid deelt ze haar visie op de toekomst van onderwijs en de cruciale rol van technologie.

 

Digitale geletterdheid op het Erasmus

Het Erasmus is een openbare scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs met de opleidingen praktijkonderwijs, internationale schakelklas , mavo, havo, atheneum en gymnasium. Het Erasmus biedt dus een rijke onderwijservaring. Meuleman, als specialist in digitale geletterdheid werkzaam op deze school, legt uit hoe deze verscheidenheid aan leertrajecten de kracht van hun onderwijsaanpak versterkt. ‘Door de mix van verschillende opleidingen kunnen we een unieke aanpak in digitale geletterdheid ontwikkelen die voor elke leerling werkt.’

Digitale geletterdheid gaat volgens haar overigens verder dan alleen de basisvaardigheden. ‘Het is een uitdaging om deze vaardigheden te integreren in álle vakken,’ verklaart ze. ‘Deze vaardigheden zijn de sleutel tot het voorbereiden van onze leerlingen op een snel veranderende digitale wereld.’

 

AI in het onderwijs: een veranderend landschap

Meuleman deelt haar inzichten over de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op het onderwijs en onderstreept het belang van een diepgaand begrip van AI onder docenten. Ze stelt duidelijk: ‘AI gaat niet meer weg. We moeten onze vragen anders gaan stellen. Een AI-model heeft geen gevoel; we moeten dus leren onze vragen aan te passen.’ Deze observatie signaleert een belangrijke verschuiving in de benadering van onderwijsprofessionals ten aanzien van technologie. In een tijdperk waarin AI steeds verder verweven raakt met ons dagelijkse leven, is het volgens Stephanie noodzakelijk dat het onderwijs aansluit bij deze ontwikkeling. Dit vereist een herziening van traditionele onderwijsmethoden en een grotere focus op digitale geletterdheid.

Deze aanpak gaat verder dan alleen het aanleren van technische vaardigheden. Het gaat om het cultiveren van een mindset die openstaat voor verandering en innovatie. Stephanie gelooft dan ook dat het integreren van AI in het onderwijs niet alleen een uitdaging vormt, maar ook een kans biedt om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. Door het stimuleren van kritisch en creatief denken kunnen leerlingen leren de mogelijkheden en beperkingen van AI te begrijpen en te benutten. ‘Het gaat niet alleen om het gebruik van AI-tools,’ legt ze uit, ‘maar ook om het begrijpen van de maatschappelijke implicaties en de ethische vraagstukken die daarmee gepaard gaan.’ Dit perspectief legt de basis voor een onderwijs dat niet alleen reageert op de digitale toekomst, maar hier ook actief op inspeelt.

 

Samen leren en groeien

Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival zal Stephanie Meuleman een boeiende workshop leiden over de praktische toepassing van AI in het onderwijs. Ze heeft als doel een interactieve en toegankelijke sessie te bieden, afgestemd op het niveau en de behoeften van haar deelnemers. ‘Het is noodzakelijk om samen met leerlingen de wereld van deze technologieën te verkennen,’ licht ze toe. Meuleman gelooft sterk in die gezamenlijke ontdekkingstocht, waarbij ze aangeeft dat dit niet alleen de interesse van leerlingen aanwakkert, maar ook hun capaciteit om kritisch en creatief na te denken bevordert. Door directe ervaring met AI-tools en scenario’s te bieden, hoopt ze een vonk van enthousiasme en nieuwsgierigheid bij haar publiek aan te wakkeren.

Deze workshop gaat verder dan louter kennisoverdracht; het is een kans om samen te leren en groeien in een technologisch gedreven wereld. Meuleman streeft ernaar een omgeving te creëren waarin docenten en leerlingen samenwerken, vragen stellen, en kritisch nadenken over de toepassingen van AI in hun dagelijks leven en onderwijspraktijk. ‘Het gaat er niet alleen om te leren over AI, maar ook om het potentieel ervan te omarmen als een middel voor onderwijsinnovatie en persoonlijke groei,’ benadrukt ze. ‘Technologie beïnvloedt het leren vandaag de dag nou eenmaal en het is daarom belangrijk dat docenten meebewegen met deze veranderingen en blijven leren.’

 

Bereid je voor op een digitale toekomst

Stephanie Meuleman – van den Kieboom laat zien dat digitale geletterdheid en AI verder reiken dan enkel technologische aspecten; ze vormen de sleutel tot de evolutie van ons onderwijssysteem. Haar visie en werkwijze onderstrepen hoe belangrijk het is om onderwijs en technologie samen te brengen. Dit alles om leerlingen en docenten klaar te stomen voor een toekomst waarin digitale vaardigheden doorslaggevend zijn. Met een focus op praktische toepassingen en creatieve oplossingen streeft Meuleman ernaar om een onderwijsomgeving te creëren waarin zowel leerlingen als docenten kunnen floreren.

In haar benadering ligt de nadruk op het belang van adaptief en flexibel onderwijs, dat inspeelt op de snelle technologische veranderingen. Meuleman’s methodes zijn erop gericht om leerlingen niet alleen te onderwijzen, maar ook om ze te inspireren en uit te dagen. ‘We staan aan de vooravond van een nieuwe onderwijswereld,’ zegt ze. ‘Een wereld waarin technologie niet onze vijand is, maar onze bondgenoot in het leerproces.’ Met deze gedachte nodigt ze iedereen uit om deel te nemen aan het Onderwijs Innovatie Festival: ‘Kom en ontdek hoe we samen de toekomst van onderwijs kunnen vormgeven. Laat je inspireren en doe mee aan de dialoog!’

 

Tags: digitale geletterdheid, Onderwijs Innovatie Festival
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Onbewuste vooroordelen en onderwijs

Waar stereotypering gaat over aannames, gaat bias over vooringenomenheid, oftewel een (onbewuste) voorkeur voor een bepaalde groep mensen. Wanneer we deze patronen willen doorbreken is het belangrijk dat (toekomstige) leerkrachten…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.