Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.
Feedback voor online onderwijs
Feedback geven verbindt, vooral op afstand
De relationele dimensie van feedback, het in verbinding blijven met studenten en het onderhouden van die band, is belangrijker dan ooit.
Er zijn veel momenten en mogelijkheden waarop leerlingen met feedback aan de slag kunnen om hun leerproces te ondersteunen. Die feedback momenten voorzien tegelijkertijd in het gevoel van verbinding houden met zowel de docent als de mede-studenten.
Sommige feedback momenten in het online onderwijs zijn bedoeld om op individueel niveau informatie te verstrekken. Andere momenten gaan juist om het geven van informatie op groepsniveau met mogelijkheden tot individuele dialoog of zelfreflectie. Iedere vorm van feedback geven heeft zijn eigen voordelen en maximaal effect is op verschillende manieren te sorteren.
De Surrey Assesment & Learning Lab kwam met een heldere poster, zie kader, die het proces goed inzichtelijk maakt. Hieronder vind je een link voor de vertaalde versie van Toetsrevolutie.
Rene Kneyber over feedback:
Als we willen dat feedback de vaardigheden van leerlingen helpt verbeteren dan is het noodzakelijk dat:
1) Zij zelf gaan nadenken over de kwaliteit van hun werk: door zelf te reflecteren op de kwaliteit van hun werk, weten we dat leerlingen vaardigheden ontwikkelen waar ze op de lange termijn nog profijt van hebben.
2) Dit denkwerk resulteert in een activiteit: Er kan een boel misgaan en een boel goed gaan bij het ontvangen van feedback. Veel van de mogelijke problemen kun je voorkomen door leerlingen iets te laten doen met de feedback.
Feedback op afstand
Ook als je leerlingen op afstand lesgeeft is het goed om na te denken hoe je je feedback geeft: wat ga jij doen en wat kan de leerling doen. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
1. Kan een leerling het zelf niet nakijken? Zeker nu jij niet meer in de buurt bent om al het huiswerk na te bespreken, is er wellicht een mogelijkheid om leerlingen het zelf te laten nakijken. Waarbij jij eventueel alleen nog maar even hoeft na te lopen of ze dat goed gedaan hebben?
2. Moet ik per se alles bekijken, of zijn een paar sleutelopdrachten voldoende? Als leraar hoef ik echt niet alles te weten wat leerlingen doen. Maar er zijn soms specifieke opdrachten die mij een goed beeld kunnen geven van wat een leerling wel of niet kan, en ik ben geneigd om daar dan alleen naar te kijken.
3. Welke hulp hebben leerlingen minimaal nodig om zelf een volgende stap te zetten? Bovenstaande tabel kan daarbij helpen. Probeer te voorkomen dat jij degene bent die al het werk doet.
Voor de hele blog van Rene Kneyber over feedback klik hier
Downloads:
University of Surrey Research & Innovation; download hier het orgineel feedback opportunities for online learning
Toetsrevolutie; Nederlandse vertaling; feedbackmogelijkheden voor online onderwijs
Leerlingen activeren met feedback; overzichtsschema uit Kneyber; feedback:minder werk, meer resultaat
Meer over feedback
Rene Kneyber; blog Feedback: minder werk, meer resultaat; met nog een handig schema van do’s en dont’s.
Open Universiteit; Digitale didactiek, hulp bij online onderwijs
Ook Interessante Artikelen
Geen stress meer in de ochtend om de bus te halen
Samenwerkingsverbanden op het matje?
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.