Tags: , , ,

Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of opleiding?

» Artikelen
» Onderwijsontwikkeling, Technologie

»

Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of opleiding?

Iedereen spreekt tegenwoordig over digitale vaardigheden en toekomstbestendigheid. Men is zich ervan bewust dat technologie een steeds grotere rol speelt in werk en leven. Daar moeten we in het onderwijs op voorsorteren, zodat de studenten straks voldoende digitaal vaardig zijn als ze de arbeidsmarkt op stromen. Maar hoe doen we dat? In dit artikel vertellen we over de Digitale CompetentiePeiler. Deze Peiler helpt jou als opleidingsontwikkelaar, docent of onderwijskundige om digitale competenties in te integreren in jouw onderwijs of opleiding.

Digitale informatie is overal

Op elke leeftijd, in elk vakgebied en in elke rol krijgen mensen met digitale informatie te maken. De vraag daarbij is: hoe ga je om met al die digitale informatie? Wat is goed om te doen, voor de kwaliteit van de informatie, de vindbaarheid voor anderen, de privacy en veiligheid? Hoe werk je samen in digitale informatie? En wat kun je allemaal met de technologie van dat moment?

Digitale informatie is dan ook niet meer alleen meer voorbehouden aan technologie gedreven vakgebieden, professies en opleidingen. Digitale informatie is overal. In het werkveld zien we daarom ook veel vraag naar digitale competenties. Er blijkt echter een gat te zitten tussen vraag en aanbod: (jonge) professionals blijken nog niet altijd over deze digitale competenties te beschikken, of ze weten zelf niet welke digitale competenties ze al beheersen.

Wat kan het onderwijs doen?

Aan ons de taak om het onderwijs zo te vormen, dat afgestudeerden op dit gebied goed de aansluiting op de arbeidsmarkt kunnen vinden. Dit kunnen we bereiken door de digitale competenties in alle opleidingen te verweven. Studenten beheersen dan de voor hun domein relevante digitale competenties als ze klaar zijn met hun studie.

Vaak zien we nu al dat opleidingen in aparte vakken of modules aandacht besteden aan ICT vaardigheden en digitale kennis. Deze staan dan los van de vakinhoudelijke lijn van een opleiding. Studenten vinden deze vakken vaak lastig en hebben er minder motivatie voor. Ze zien er vaak het nut niet van in. En eigenlijk is dat best begrijpelijk: het is inhoudelijk iets totaal anders dan waar ze voor gekozen hebben. Waarom zou je het dan moeten doen?

Integreren

Echter, digitale competenties zijn geïntegreerd onderdeel van veel activiteiten in alle domeinen. Je moet er dus altijd iets mee! Voor studenten maken we digitale competenties het meest relevant als we ze inbedden in de vakinhoudelijke lijn. Dan ervaren ze, al dan niet bewust, de relevantie.

Ons uitgangspunt is daarom dat digitale competenties echt geïntegreerd/verweven worden in de bestaande of nieuwe (opleidings)profielen. Hiervoor ontwikkelen we, vanuit het Versnellingsplan, de Digitale CompetentiePeiler.

De Digitale CompetentiePeiler

Hoe zorg je er nou voor dat je die abstracte digitale competenties op een interessante en relevante manier in jouw opleidingsprofiel komen?  Zodat docenten deze competenties vervolgens mee kunnen nemen in de leeractiviteiten en werkvormen met de studenten. De Digitale CompetentiePeiler helpt jou als onderwijskundige of opleidingsontwikkelaar om dat voor elkaar te krijgen.

Met welke digitale competenties ga je aan de slag?

Als uitgangspunt hanteren we de digitale competenties uit het Framework Digital Competences for Citizens, opgesteld door de Europese Commissie. Dit Framework beschrijft over welke digitale competenties mensen zullen moeten beschikken, om volwaardig te kunnen blijven deelnemen in een technologisch steeds veranderende maatschappij. Het framework is heel breed toepasbaar maar daardoor ook zeer algemeen van aard. De uitdaging is dus om deze abstracte competenties om te schrijven naar specifieke (beroeps)domeinen en opleidingen, dus specifiek en contextrijk te maken.

De Digitale CompetentiePeiler helpt je met dit proces. Met de Digitale CompetentiePeiler kun je:

  • reeds aanwezige digitale competenties herkennen in bestaande profielen;
  • in kaart brengen welke digitale competenties nog niet in een opleidingsprofiel aanwezig zijn;
  • nieuwe digitale competenties formuleren, die passen in jouw opleidingsprofiel: contextrijk en relevant.

Je kunt de Digitale CompetentiePeiler inzetten bij het onderhouden van een bestaand opleidingsprofiel. Maar je kunt de Peiler ook gebruiken als je een heel nieuw opleidingsprofiel maakt.

Digitale competenties naar de lespraktijk

Door deze digitale competenties integraal op te nemen in een opleidingsprofiel vindt er doorstroming plaats naar de lespraktijk. Door (bij de digitale competenties) passende werkvormen te gebruiken, kunnen docenten gemakkelijker digitale competenties aanbieden als onderdeel van de vakinhoudelijke lijn. Bovendien ervaren de studenten de relevantie, in het kader van hun gekozen domein.

Op deze manier integreren we digitale competenties in onze opleidingen. We maken (alle) studenten digitaal vaardig op het juiste niveau en op een relevante manier. Deze studenten worden toekomstbestendiger en vinden daarmee gemakkelijker aansluiting bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt.


Wil je op de hoogte blijven?

Dit artikel en de Digitale CompetentiePeiler komen voort uit het Versnellingsplan. De primaire focus van het Versnellingsplan is het Hoger Onderwijs. Wij denken echter dat de tool Digitale CompetentiePeiler ook heel interessant en relevant is voor het VO en MBO.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Kom dan bij ons langs op het Onderwijs Innovatie Festival of neem contact op met Brenda Vos ([email protected]) of Sanne Krukkert ([email protected]).

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Digitale informatie is overal

Op elke leeftijd, in elk vakgebied en in elke rol krijgen mensen met digitale informatie te maken. De vraag daarbij is: hoe ga je om met al die digitale informatie? Wat is goed om te doen, voor de kwaliteit van de informatie, de vindbaarheid voor anderen, de privacy en veiligheid? Hoe werk je samen in digitale informatie? En wat kun je allemaal met de technologie van dat moment?

Digitale informatie is dan ook niet meer alleen meer voorbehouden aan technologie gedreven vakgebieden, professies en opleidingen. Digitale informatie is overal. In het werkveld zien we daarom ook veel vraag naar digitale competenties. Er blijkt echter een gat te zitten tussen vraag en aanbod: (jonge) professionals blijken nog niet altijd over deze digitale competenties te beschikken, of ze weten zelf niet welke digitale competenties ze al beheersen.

Wat kan het onderwijs doen?

Aan ons de taak om het onderwijs zo te vormen, dat afgestudeerden op dit gebied goed de aansluiting op de arbeidsmarkt kunnen vinden. Dit kunnen we bereiken door de digitale competenties in alle opleidingen te verweven. Studenten beheersen dan de voor hun domein relevante digitale competenties als ze klaar zijn met hun studie.

Vaak zien we nu al dat opleidingen in aparte vakken of modules aandacht besteden aan ICT vaardigheden en digitale kennis. Deze staan dan los van de vakinhoudelijke lijn van een opleiding. Studenten vinden deze vakken vaak lastig en hebben er minder motivatie voor. Ze zien er vaak het nut niet van in. En eigenlijk is dat best begrijpelijk: het is inhoudelijk iets totaal anders dan waar ze voor gekozen hebben. Waarom zou je het dan moeten doen?

Integreren

Echter, digitale competenties zijn geïntegreerd onderdeel van veel activiteiten in alle domeinen. Je moet er dus altijd iets mee! Voor studenten maken we digitale competenties het meest relevant als we ze inbedden in de vakinhoudelijke lijn. Dan ervaren ze, al dan niet bewust, de relevantie.

Ons uitgangspunt is daarom dat digitale competenties echt geïntegreerd/verweven worden in de bestaande of nieuwe (opleidings)profielen. Hiervoor ontwikkelen we, vanuit het Versnellingsplan, de Digitale CompetentiePeiler.

De Digitale CompetentiePeiler

Hoe zorg je er nou voor dat je die abstracte digitale competenties op een interessante en relevante manier in jouw opleidingsprofiel komen?  Zodat docenten deze competenties vervolgens mee kunnen nemen in de leeractiviteiten en werkvormen met de studenten. De Digitale CompetentiePeiler helpt jou als onderwijskundige of opleidingsontwikkelaar om dat voor elkaar te krijgen.

Met welke digitale competenties ga je aan de slag?

Als uitgangspunt hanteren we de digitale competenties uit het Framework Digital Competences for Citizens, opgesteld door de Europese Commissie. Dit Framework beschrijft over welke digitale competenties mensen zullen moeten beschikken, om volwaardig te kunnen blijven deelnemen in een technologisch steeds veranderende maatschappij. Het framework is heel breed toepasbaar maar daardoor ook zeer algemeen van aard. De uitdaging is dus om deze abstracte competenties om te schrijven naar specifieke (beroeps)domeinen en opleidingen, dus specifiek en contextrijk te maken.

De Digitale CompetentiePeiler helpt je met dit proces. Met de Digitale CompetentiePeiler kun je:

  • reeds aanwezige digitale competenties herkennen in bestaande profielen;
  • in kaart brengen welke digitale competenties nog niet in een opleidingsprofiel aanwezig zijn;
  • nieuwe digitale competenties formuleren, die passen in jouw opleidingsprofiel: contextrijk en relevant.

Je kunt de Digitale CompetentiePeiler inzetten bij het onderhouden van een bestaand opleidingsprofiel. Maar je kunt de Peiler ook gebruiken als je een heel nieuw opleidingsprofiel maakt.

Digitale competenties naar de lespraktijk

Door deze digitale competenties integraal op te nemen in een opleidingsprofiel vindt er doorstroming plaats naar de lespraktijk. Door (bij de digitale competenties) passende werkvormen te gebruiken, kunnen docenten gemakkelijker digitale competenties aanbieden als onderdeel van de vakinhoudelijke lijn. Bovendien ervaren de studenten de relevantie, in het kader van hun gekozen domein.

Op deze manier integreren we digitale competenties in onze opleidingen. We maken (alle) studenten digitaal vaardig op het juiste niveau en op een relevante manier. Deze studenten worden toekomstbestendiger en vinden daarmee gemakkelijker aansluiting bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt.


Wil je op de hoogte blijven?

Dit artikel en de Digitale CompetentiePeiler komen voort uit het Versnellingsplan. De primaire focus van het Versnellingsplan is het Hoger Onderwijs. Wij denken echter dat de tool Digitale CompetentiePeiler ook heel interessant en relevant is voor het VO en MBO.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Kom dan bij ons langs op het Onderwijs Innovatie Festival of neem contact op met Brenda Vos ([email protected]) of Sanne Krukkert ([email protected]).

Menu