Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Als docent weet je waarom schoolwerk belangrijk is, maar leerlingen zien dat niet altijd meteen in. Hoe kan je als docent het beste huiswerk meegeven? WRTS geeft 5 tips om het makkelijker te maken.
Huiswerk meegeven: 5 tips om leerlingen te activeren
Huiswerk en gerichte feedback
Leerlingen die huiswerk maken, presteren beter. Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat docenten van te voren bedenken wat het doel is van het huiswerk dat zij opgeven. Marzano onderscheidt twee verschillende doelstellingen van huiswerk:
- oefening – dit moet leerstof zijn waarmee de leerlingen al bekend zijn zodat ze echt zelfstandig kunnen oefenen;
- voorbereiding of verdieping – dit mag nieuwe leerstof zijn zodat leerlingen er alvast een keer over nadenken voor ze in de klas verder gaan met dit onderwerp en de docent meer uitlegt.
Huiswerk maken zorgt ervoor dat leerlingen in het voortgezet onderwijs betere cijfers halen. Hoe meer tijd leerlingen besteden aan huiswerk, des te hoger de leerprestaties. Oudere leerlingen profiteren meer van het maken van huiswerk dan jongere leerlingen. Daarnaast beïnvloedt de feedback van de docent op het huiswerk ook het effect van huiswerk op de leerprestaties.
Tip 1: Licht toe waarom je huiswerk meegeeft
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is één van de belangrijkste dingen om de lesstof onder de knie te krijgen. Om te zorgen dat leerlingen geactiveerd worden om het huiswerk te maken, is het van belang om de effectiviteit van huiswerk toe te lichten. Door huiswerk komt bijvoorbeeld aan het licht met welke onderdelen van de leerstof de leerling moeite heeft, maar het kan de leerlingen ook voorbereiden op de opkomende les. Niemand wil on the spot worden aangewezen in de klas om een vraag te beantwoorden, maar door huiswerk te maken ben je daar als leerling beter op voorbereid.
Tip 2: Besteed tijd aan huiswerk maken in de les
Leerlingen hebben vaak 8 of meer schoolvakken waar bij ieder vak wel huiswerk wordt opgegeven. Dit stapelt zich op. Leerlingen zien al gauw door de bomen het bos niet meer. Veel docenten zien het als onvermijdelijk om huiswerk mee te geven. Een goed begrip van de lesstof vraag extra aandacht en oefening van de leerling. Dit neemt niet weg dat het goed is met de leerling mee te denken. Zo kun je bijvoorbeeld tijd en ruimte geven om het huiswerk in de les te laten maken.
Het komt steeds vaker voor dat docenten er voor kiezen om geen huiswerk op te geven. “Wel of geen huiswerk? Basisscholen denken daar verschillend over. Drie kwartier huiswerk per dag voor kinderen van twaalf, dat vinden sommigen veel te veel. „Kinderen zitten al genoeg binnen. Wij vinden dat ze ook tijd moeten hebben om buiten te spelen.” Dat zegt Froukje Olijve in een interview met Beter Onderwijs Nederland. Zij is directeur van drie basisscholen in de Trynwâlden, Noord-Friesland.
Op Cartesius 2, een school die dit jaar in Amsterdam is gestart, wordt geen huiswerk gegeven. Berry Nieskens, leerkracht op Cartesius 2, liet Operation Education weten dat de gekozen vorm en inhoud van het programma ruimte schept. Tenslotte zijn ook Julianaschool en MAVO TIEN voorbeelden van scholen waar weinig tot geen huiswerk wordt gegeven. Op de ‘School voor persoonlijk onderwijs’ wordt het huiswerk op school gemaakt. Deze voorbeelden laten zien dat het ook anders kan.
Tip 3: Geef leerlingen inspraak op het onderwijs
Soms kiezen onderwijsinstellingen voor een onderwijsvorm waarbij er uit wordt gegaan dat leerlingen zelf kunnen bepalen hoe, wanneer, wat en waar ze leren, ook wel leerlinggestuurd onderwijs genoemd. Hoewel zelfsturend leren op het eerste gehoor niet verkeerd klinkt, heeft het ook zijn nadelen. Er zal in het leerproces altijd behoefte zijn aan een docent die heldere instructies en feedback geeft. In plaats van te kiezen tussen leerlinggestuurd of docentgestuurd onderwijs, waarbij een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen docent en leerling, is gelijkwaardigheid tussen leerling en docent belangrijker. De leerling heeft net zoveel recht op inspraak over de les als de docent.
Laat leerlingen daarom meedenken waar zij de voorkeur aangeven, dit hoeft namelijk niet altijd op de traditionele wijze. Het kan bijvoorbeeld ook door quizzen, actieve werkvormen als de one-minute-paper of de methode denken-uitwisselen-doen. Met een exit ticket krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe je leerlingen de les verwerken en speel je de volgende keer meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen je leerlingen ook een betere kijk op hun leerproces.
Tip 4: Zet huiswerk online klaar
Technologie is niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken het voor werkelijk alles: boodschappen bestellen, in contact blijven met vrienden/familie of ons leven delen. Het is dan ook niet zo gek om het ook in de les in te zetten. Er bestaan verschillende online programma’s die het leven van de docent én de leerling makkelijker maken. Zo is er WRTS. Met een gratis docentenaccount op WRTS kan je super snel huiswerk klaarzetten voor je klas. Binnen een groep zet je eenvoudig woorden- en begrippenlijsten klaar en houd je overzichtelijk de activiteit per lijst en per leerling bij.
Tip 5: de kracht van feedback
Feedback is een essentieel onderdeel in het leerproces. Leerlingen kunnen feedback zien als iets slechts, omdat ze worden gewezen op hun fouten. Maar als je laat inzien dat leerlingen kunnen leren van hun fouten, verdwijnt die gedachte over feedback als sneeuw voor de zon. Zonder een terugkoppeling op het gemaakte, kan de leerling niet van haar/zijn fouten leren. Ook kan het geven van feedback het zelfvertrouwen van de leerling naar een nieuw niveau tillen, het zelfbewustzijn én de motivatie om te leren aanzienlijk verbeteren. Hierbij is het wel van belang om de feedback op de juiste manier te geven, zodat leerlingen niet ontmoedigd raken. Onderzoeken van professor Dinham over effectief onderwijzen en leren hebben aangetoond dat leerlingen willen weten waar ze aan toe zijn met betrekking tot het gemaakte huiswerk. Als je jezelf de volgende 4 vragen stelt kan jij je leerlingen voorzien van feedback die er toe doet.
- Wat kan de leerling?
- Wat kan de leerling niet?
- Hoe verhoudt het werk van de student zich tot dat van anderen?
- Hoe kan de leerling het beter doen?
Aan de slag!
Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Zo vond Hendriks (2014) in haar metastudie dat huiswerk wel degelijk effect heeft. Leerlingen zelfstandig laten werken aan de lesstof helpt ze om de stof beter onder de knie te krijgen. WRTS is heel handig voor docenten om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan met de lesstof. Leerlingen kunnen met een e-mailadres gratis een account aanmaken en direct aan de slag met oefenen. Hierbij kiezen ze zelf hun favoriete overhoormethode, en kunnen zo op hun eigen manier en in hun eigen tempo de woorden en begrippen overhoren. Vervolgens kan je de resultaten van de leerlingen bekijken en hiermee effectieve feedback geven. En goede feedback geven waar de leerling wat aan heeft, dat is waar het allemaal om draait.
Ook Interessante Artikelen
Een duidelijke cultuur neerzetten in het onderwijs (deel II)
Voorlopig geen verlenging van termijn NPO
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.