Doorstart met Talents Traject
De kerntaak van de onderwijsondersteunend personeel is het ondersteunen van de leraar. Dit gebeurt op aanwijzing van de leraar bij het verrichten van onderwijsinhoudelijke taken en het begeleiden van leerlingen bij de verwerving van vaardigheden. Deze werkzaamheden vinden plaats onder verantwoordelijkheid van een bevoegde leraar en dus niet zelfstandig. Onderwijsondersteunend personeel is niet bevoegd voor het zelfstandig geven van onderwijs.
DIT IS WIJS doet werving en selectie. Ze leiden op en detacheren professionals in het onderwijs
Dagelijks zetten we ons in om onze missie te bewerkstelligen: zorgen dat er geen klas meer naar huis wordt gestuurd. Met een lerarentekort is dat geen makkelijke uitdaging, dus hebben wij gekeken wat wél mogelijk was. Een opleidingstraject, waarmee we talenten opleiden tot lesbevoegde leerkrachten. Dit is het verhaal van Mark, student aan het Talents Traject en onderwijsassistent in het speciaal onderwijs.
“Bijna 50. Nu is een carrière switch nog mogelijk. Dus na lang dubben en wegen heb ik het besluit genomen. Ik word leraar. Maar dan wel op het speciaal onderwijs. Als ik nu nog zo’n stap neem dan ook meteen voor de Champions League om maar eens in voetbaltermen te spreken.
DIT IS WIJS
Het besluit nemen is één, er komen is twee. Na veel zoeken kwam ik bij DIT IS WIJS terecht. Zij geven mensen de kans om al werkende op een school een bevoegd leraar te worden. Er komt dus meteen brood op de plank. Niet onbelangrijk als je bijna 50 bent. DIT IS WIJS is een moderne organisatie. Voor mij is dit belangrijk omdat ik bij de modernste gemeente van Nederland heb gewerkt. Digitaal wat kan zodat er meer tijd is voor persoonlijk contact als het nodig is. DIT IS WIJS geeft een uitgebreide voorlichting over het traject. De sollicitatie bestond uit een korte elevator pitch (film) en een prettig gesprek zodat ze je goed leerde kennen. Hierbij ging het met name om wie ik was en wat me dreef. Zo kon ik goed duidelijk maken waarom ik meteen naar de Champions League wilde.
Speciaal onderwijs
Veel plekken op het speciaal onderwijs zijn er niet. Ik kon wel aantonen dat ik wist waar het in het speciaal onderwijs over ging maar dat is wat anders dan er echt werken. Ik had kortom veel Champions League wedstrijden gezien maar wat gaf mij het recht om met Messi of Ronaldo te spelen? Wel heb ik in de privésituatie enige ervaring wat in mijn voordeel spreekt.
Het lukte DIT IS WIJS om een gesprek bij een SO-school te regelen. Eerlijk is eerlijk ik was erg onder de indruk van het verschil tussen het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Dit is echt Champions League. Wow!! Helaas kreeg iemand met meer ervaring de baan. Wel had ik een goede indruk achtergelaten. Na twee maanden mocht ik op gesprek bij een SO-school die onder hetzelfde schoolbestuur viel. Zij hadden positieve geluiden over mij gehoord. De directeur en de intern begeleiders durfden het aan om mij een dagje te laten meelopen. Ik vond het geweldig en herkende veel van de kernwaarden die de school wilde uitstralen. Ik werd aangenomen. Niet meteen om leraar te worden. Die stap is in het SO te groot. Eerst beginnen als onderwijsassistent en als dat goed gaat de vervolgstappen.
Onderwijsassistent in het speciaal onderwijs
Wat was ik blij. Het leuke was dat ik door meerdere medewerkers van DIT IS WIJS werd gebeld om de feeststemming aan te wakkeren. Ik mocht voor twee dagen in de week beginnen. Ik ben klassenassistent bij een lerares met heel veel ervaring in de jeugdzorg, jeugdgevangenis en het SO. Zij liet duidelijk blijken dat ze mij alle kansen geeft om me te ontwikkelen. De tweede dag mocht ik al een knutsel/natuurkunde les geven over elektriciteit. Puur genieten het lesgeven. De week erop lekker pepernoten bakken.
In een paar dagen heb ik al zoveel geleerd. Het toepassen lukt nog niet altijd meteen maar over het algemeen luisteren de leerlingen goed naar mij. Het mooiste vind ik hoe ze leerlingen helpen om de juiste keuze te maken als ze ongewenst gedrag vertonen. Als er een escalatie bij een leerling is blijft het vaak toch nog rustig in de klas. Dit komt door het rustig en gestructureerd handelen van de juffen en meesters. Zo mooi om te zien! Na één week mocht ik ook al twee dagen als klassenassistent bij een meester komen. Hij had met zijn klas afgesproken dat ze erg hun best gingen doen om het zo leuk en makkelijk mogelijk voor mij te maken. Daar hebben ze zich helemaal aan gehouden. Ik vond het best spannend omdat ik het zo naar mijn zin had in de andere klas. Gelukkig is deze klas net zo leuk en voel ik mij echt welkom. In deze klas mocht ik gelijk de reguliere taken van een onderwijsassistent doen. Ook hier heb ik in de twee dagen veel geleerd. Kortom ik ga een hele leuke tijd tegemoet. Als je gedetacheerd bent is de werkplek heel belangrijk voor je werkplezier. Het detacheringsbureau kan hier wel degelijk een verschil in maken. Na mijn eerste werkdag werd ik meteen gebeld hoe het was gegaan. Deze betrokkenheid voelt heel prettig. Ook als ik vragen heb krijg ik meteen antwoord. Op maandag en dinsdag had ik gewerkt. Die zelfde week had ik mijn salaris al omdat dit in die verloningsperiode viel. Lekker snel geregeld! Ook de eerste indruk van DIT IS WIJS is dus super.”