Tags: , , ,

Programma LOF-FESTIVAL 4, 5 en 6 oktober

Het LerarenOntwikkelFonds biedt leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. De LOF-projecten zijn een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren, alsmede voor het onderwijs als geheel. Aandacht voor het LOF-festival, 4, 5 & 6 oktober.

LOF-festival en driedaagse

Op 6 oktober is het allerlaatste (online) LOF-festival en ook op 4 en 5 oktober kun je deelnemen aan diverse online LOF-activiteiten.

LOF (LerarenOntwikkelFonds) legt het initiatief bij de leraar voor beter onderwijs. LOF biedt leraren uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo budget en begeleiding om hun eigen project voor beter onderwijs in hun school uit te voeren. 

Onderwijscommunity draagt het innovatieve karakter van LOF een warm hart toe en deelt hier graag het festival programma.
Alle geïnteresseerden in EdTech verwijzen we natuurlijk graag door naar onze eigen Onderwijs Pitch Arena, ook op 6 oktober.

Programma LOF-FESTIVAL 4, 5 en 6 oktober

MAANDAG 4 OKTOBER

Workshop 1
Maandag 4 oktober
16:00 – 17:00 uur
Urban teaching – Adnan Deli? en Brechje Brand-Nekkers

Leraar Adnan Deli? neemt ons mee in zijn verhaal over diversiteit, zijn keuze voor het onderwijs en lesgeven in Rotterdam-Zuid. In hoeverre is diversiteit aanwezig in het onderwijslandschap? Is het zo dat mensen met een andere culturele achtergrond minder snel voor het onderwijs kiezen? Maar ook: op welke manier ga je met de straatcultuur in het klaslokaal om?
Brechje Brand-Nekkers, leraar in het speciaal onderwijs, vertelt over het werken in de grote stad. Hoe maak je de verbinding met leerlingen in een grootstedelijke context? Voor welke uitdagingen kom je te staan en welk effect heeft dit op jou als professional? Hoe kan ‘pedagogisch tact’ je helpen om de relatie beter te maken, zodat de driehoekrelatie, competentie en autonomie wordt verbeterd. Wij zijn benieuwd naar de uitdagingen die anderen tegenkomen in het omgaan met straatcultuur of grensoverschrijdend gedrag. Hoe gaan zij hiermee om, wat doet het met ze en wat hebben ze nodig om hiermee om te kunnen gaan op schoolniveau of en individueel als leraar?

Workshop 2
Maandag 4 oktober
17:00 – 18:00 uur
Netwerken buiten je bubbel – Jan van Gemert en Renske van Wezel

Hoe gebruik je jouw netwerk om te innoveren? En hoe kun je bijdragen aan netwerken van andere pionierende leraren? Als deelnemers krijg je inzicht in de rol van netwerken en netwerkontwikkeling bij innovaties. Concreet gaan we aan de slag met het in kaart brengen van je eigen netwerk en krijg je handvatten om dit uit te breiden en te verdiepen. Zo krijg je nieuwe mogelijkheden om buiten je ‘bubbel’ te treden. Bovendien krijg je een frisse blik op jouw initiatief en de vaardigheden die nodig zijn om ermee aan de slag te gaan.

DINSDAG 5 OKTOBER

Workshop 3
Dinsdag 5 oktober
16:00 – 17:00 uur
Moeilijke onderwerpen: hoe behandel je ze in de les? – Renda Wolthaus

Er is een pandemie. Het is paarse vrijdag. Er zijn grote demonstraties van de Black Lives Matter beweging. Een leraar is vermoord in Frankrijk omdat hij een cartoon van Mohammed liet zien. Maar ook in de persoonlijke leefwereld van de leerlingen vinden dramatische gebeurtenissen plaats zoals een medeleerling die overlijdt. Actuele gebeurtenissen en maatschappelijke ontwikkelingen kun je voor de klas niet negeren.
Hoe ga je er op een goede manier mee om? Hoe integreer je ze zo in je lessen dat je leerlingen meegeeft hoe je met dergelijke gebeurtenissen omgaat? En hoe leer je ze vorm te geven aan hun betrokkenheid bij de wereld om hen heen?
In dit online lab laten docenten uit vo en mbo vanuit hun vak zien hoe zij moeilijke onderwerpen aankaarten en welke rol spel, beeldende vorming en theater hierbij kunnen spelen. Vanuit de coachende werkvormen van het LerarenOntwikkelFonds staan we stil bij onze eigen ervaringen en gevoelens wanneer iets dergelijks plaatsvindt.

Workshop 4
Dinsdag 5 oktober
16.00 – 17.00 uur
Innoveren samen met collega’s, van oerknal tot realisatie – Robert-Jan Gruijthuijzen

Hoe reageerde jouw team toen je een onderwijsinnovatie wilde invoeren? Welke stimulerende factoren heb jij ervaren? Welke weerstanden moest je overwinnen? En wat inspireerde jou als kar-trekker? Tijdens deze workshop ga je reflecteren op jouw eigen mogelijk ontwikkeling als innovator en de rol van het team. Het gesprek vertrekt vanuit de “oerknal”: het moment dat jij besloot jouw onderwijsinnovatie in gang te zetten. Welk moment was dat voor jou? Na het bespreken van dit startpunt ga je met elkaar cruciale momenten bespreken in de ontwikkeling van jouw ‘oerknal’ tot een duurzame onderwijsinnovatie met je team. Belemmerende en stimulerende factoren komen aan bod. Aan het eind van het gesprek stel je voor jezelf een ontwikkeldoel.
Meld je aan om samen met andere (LOF-) leraren jouw ontwikkeling en rol als ‘pionier’ in relatie met het team te bespreken. Deze workshop is geschikt voor leraren die al een LOF-traject hebben doorlopen en leraren die graag met een innovatie aan de slag willen of daaraan denken.

WOENSDAG 6 OKTOBER VANAF 14:00 UUR

Woensdag 6 oktober
14:00 – 14:15 uur
Opening van het online festival

Om 14.00 uur start het online programma: Michèl de Vries neemt alle deelnemers eerst mee naar de begintijd van LOF en legt vervolgens een brug naar het heden. Aansluitend aan het verhaal van Michèl start de eerste workshopronde met online de mogelijkheid om aan te sluiten bij de presentatie van het LOF onderzoek, workshop 5; Het LOF als motor voor de ontwikkeling van onderwijs én leraren.

Workshop 5
Woensdag 6 oktober
14:15 – 15:15 uur
Het LOF als motor voor de ontwikkeling van onderwijs én leraren – Marco Snoek, lector Leren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam

Het LerarenOntwikkelFonds bood leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. Dat leverde niet alleen een rijk scala aan vernieuwingen en producten, maar de LOF-projecten waren ook een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren. In de afgelopen twee jaar heeft een groep leraren in kaart gebracht hoe de LOF-projecten leraren stimuleerden om hun grenzen te verleggen en te experimenteren met nieuwe rollen. Op basis van gesprekken met 32 leraren over hun LOF-projecten wordt zichtbaar dat bij het initiëren en vormgeven van een innovatieproces leraren tegen vraagstukken ten aanzien van innovatie- en implementatieprocessen aanlopen en zich buiten hun comfortzone begeven. Dit biedt krachtige impulsen die bijdragen aan het leren op het gebied van deze thema’s. En dat draagt weer bij aan de innovatie-expertise binnen scholen.

Woensdag 6 oktober
15:15 – 16:00 uur
Media & Onderwijs Prijs voor digitale didactiek en korte pauze

Rond 15:15 uur schakelen we over naar Beeld en Geluid op school en LessonUp. Zij lanceren op 6 oktober 2021 de MOP: de Media & Onderwijs Prijs voor digitale didactiek. Doel? De expertise over digitale didactiek vergroten en het gebruik van online media en digitale interactieve middelen in leren en lesgeven te stimuleren. Aanmelden voor deze prijs kan t/m 26 september 2021. Meer informatie over de MOP vind je hier https://beeldengeluid.nl/mop

Na een kort intermezzo wordt het programma voortgezet met de tweede workshopronde waarbij online meegeluisterd kan worden naar ‘Een LOF Story’ door Mathijs Drummen.

Workshop 6
Woensdag 6 oktober
16:00 – 17:00 uur
Een LOF Story – Mathijs Drummen

Mathijs Drummen, van oorsprong docent geschiedenis in het vo deelt zijn persoonlijke geschiedenis met ons. Ooit pakte Mathijs zijn kans om met een bescheiden budget een geschiedenisproject te ontwikkelen. Sindsdien is hij zelf ‘onderwijsmaker’. En die rol gunt hij jou ook. Makkelijker opgeschreven dan gedaan, want hoe vind je een eigen plek binnen onderwijsland? Mathijs deelt in zijn presentatie zijn verhaal, zijn LOF story. Zijn advies: neem zelf de regie op je eigen ontwikkeling zonder al te veel te luisteren naar anderen. Zijn LOF story is een ontwikkelpad van vallen en opstaan, maar met een heldere bedoeling.
Mathijs Drummen, onderwijs pionier voor het leven. Hij groeide van docent, naar LOF-coach tot schoolleider van een bijzondere VO school. Meld je aan voor deze presentatie en luister vooral mee!

 

MELD JE AAN VOOR HET LOF-FESTIVAL!

De enige echte LOF-snackbox!
Naast het online programma presenteert LOF in de week van 4 oktober de enige echte LOF-snackbox!
Een box boordevol activiteiten die je kunt bekijken of beluisteren wanneer het jou uitkomt.
Zo zijn er masterclasses van Beeld en Geluid te zien (onder andere met Bas Haring),
webinars terug te kijken of voor de extra energie kun je meedoen aan een online energizer.

Op de hoogte blijven


Lees ook:

Onderwijsinnovatie vergt Pioniers; LOF geeft tips

 

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen