Tags: ,

Regie in onderwijs met AI: Jan-Wolter Smit’s visie

Jan-Wolter Smit van LessonUp deelt zijn inzichten over het integreren van AI in het onderwijs en hoe dit docenten kan helpen bij het versterken van hun eigenaarschap en regie over hun lessen.

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage leveren aan de evolutie van het onderwijs. Vandaag spreken we met Jan-Wolter Smit van LessonUp. Met zijn indrukwekkende achtergrond in het onderwijs en zijn huidige rol als Head of Education bij LessonUp, is Smit een ware pionier in het onderwijsveld.

LessonUp: innovatie in handen van leraren

LessonUp is meer dan een platform; het is een katalysator voor onderwijsinnovatie. Zoals Jan-Wolter Smit het treffend verwoordt: ‘LessonUp helpt docenten om hun lessen te verdiepen en verrijken.’ Het platform is ontworpen om leraren te ondersteunen bij het creëren van interactieve en meeslepende lessen, waarbij ze ook gebruik kunnen maken van multimedia zoals video’s en afbeeldingen. Deze technologieën zijn niet alleen gericht op het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen, maar ook op het verbeteren van de leerervaring. ‘Daarin zie je de kracht van open source: alle lessen die je maakt in LessonUp zijn te zien, gebruiken en aan te passen door andere gebruikers,’ legt Smit uit, waardoor de deur wordt geopend naar onbegrensde samenwerking en kennisdeling onder onderwijsprofessionals.

‘In LessonUp vind je echter niet alleen materiaal van andere docenten,’ vertelt Jan-Wolter, ‘Er staat ook materiaal in van bijvoorbeeld Wijzer in Geldzaken en de Anne Frank Stichting: Een voorbeeld van hoe dit materiaal gebruikt kan worden, is de digitale les “Democratie is van jou” die in LessonUp staat. Deze les bevat interactieve opdrachten en een video om leerlingen te leren over het belang van democratie voor iedereen. Dit type lesmateriaal kan docenten helpen om complexe en gevoelige onderwerpen zoals de Holocaust, discriminatie en de waarde van democratie op een toegankelijke en boeiende manier te behandelen.’

LessonUp’s benadering van differentiatie laat docenten toe om hun lessen aan te passen aan de diverse behoeften en leerstijlen van hun leerlingen, een onmisbaar element in het hedendaags onderwijslandschap. ‘AI geeft je ontelbaar stagiairs in de klas: die helpen je maar hebben ook begeleiding nodig,’ stelt Smit. Ook Maia, het AI-component van LessonUp, kan leerkrachten helpen. ‘Maia is ontworpen om docenten te helpen bij het opstellen van gestructureerde lessen en hen te ondersteunen in hun onderwijsproces. Dat bespaart niet alleen tijd, maar maakt de onderwijservaring ook persoonlijker en toegankelijker.

De superkrachten van leraren

Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival verzorgt Jan-Wolter Smit een interactieve workshop die de aandacht vestigt op de kracht van AI in het onderwijs. Deze workshop, gericht op de ‘superkrachten’ van leraren, zal demonstreren hoe technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, een revolutie teweeg kunnen brengen in de klas. Smit benadrukt het belang van eigenaarschap voor leraren: als zij duidelijke doelen hebben en de leerbehoeften van hun studenten begrijpen, wordt de integratie van technologische innovaties een stuk eenvoudiger. ‘Dankzij AI kun je het ‘zandbak-gevoel’ van veilig dingen uitproberen tijdens je lerarenopleiding terugkrijgen,’ verklaart Smit. Hij beschouwt AI niet alleen als een ondersteunend hulpmiddel, maar ook als iets dat, net als stagiairs, begeleiding en inzicht van de leraar vereist. ‘Het biedt leraren de kans om te reflecteren op hun methoden en voortdurend te groeien.’

In zijn presentatie gaat Smit dieper in op de synergie tussen AI en menselijke creativiteit en hoe dit de potentie heeft om het onderwijs te transformeren. ‘Het gaat erom hoe je technologie zoals ChatGPT slim inzet om het onderwijs te verrijken, niet te vervangen,’ legt hij uit. Deze benadering zorgt ervoor dat AI wordt gezien als een aanvulling op, in plaats van een vervanging van, de unieke kwaliteiten die een leraar biedt. Met zijn workshop biedt Smit inzichten in hoe leraren AI kunnen gebruiken om hun lessen te verrijken, studenten meer betrokken te krijgen en de algehele leerervaring te verbeteren. Dit opent de deur naar een toekomst waarin technologie en onderwijs hand in hand gaan, en de traditionele rol van de leraar versterken en aanvullen.

Completer onderwijs

Het Onderwijs Innovatie Festival trekt jaarlijks vooruitstrevende onderwijsprofessionals die kennis en ervaringen willen delen en uitwisselen. Smit ziet het belang daarvan: ‘LessonUp verzorgt deze workshop, omdat we het onderwijs completer willen maken. Technologie is niet iets waar je bang voor moet zijn, maar wat je op een slimme manier in kunt zetten,’ stelt Jan-Wolter Smit. ‘Het Onderwijs Innovatie Festival is een kans om ideeën uit te wisselen, geïnspireerd te raken en te leren van collega’s. Het is een plek waar de theorie de praktijk ontmoet en waar ideeën tot leven komen in de vorm van toepasbare onderwijsoplossingen.’

Zien we jou op het Onderwijs Innovatie Festival?

Jan-Wolter Smit nodigt elke onderwijsprofessional uit om de kracht van technologie te omarmen, niet als een bedreiging, maar als een verrijking van hun vak. ‘Je bent docent, maar ook jij kunt nog veel leren. Kom en laat je inspireren! Kijk om je heen en ontdek hoe het anders kan. Meld je aan voor het Onderwijs Innovatie Festival!’ besluit hij.

 

 

 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Visie & Missie in het onderwijs

Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie. Die geven richting aan de koers en inspiratie aan de medewerkers. Zij zijn belangrijke…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen