Tags: , , , ,

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties

Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

» artikel
» HR, Leiderschap & Management, Organiseren

»

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties

#3 Aandacht voor persoonlijke relaties in het samenspel

Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Het is altijd een samenspel van mensen die al dan niet iets willen. Bij samenwerkingen is het opbouwen van persoonlijke relaties lastig, omdat je elkaar niet iedere dag bij het koffiezetapparaat ontmoet. Het vraagt onderhoud en aandacht. 

Samenwerking overstijgt het individuele, maar tegelijkertijd neemt iedereen in zo’n proces zichzelf mee. Sociaalpsychologische processen en groepsdynamiek spelen een belangrijke rol.

  • In- en uitsluiting: wie doet er wel mee, en wie niet?
  • Macht: wie heeft het voor het zeggen? Hoe kun je invloed uitoefenen?
  • Leiderschap: wat is ieders rol in het proces?
  • Conflict: hoe ga je om met meningsverschillen en met persoonlijke relaties?
  • En vertrouwen: wat wekt vertrouwen op en hoe houden we het vertrouwensreservoir op peil?

Om duurzaam vertrouwen te bouwen is het goed om je bewust te zijn van de onbewuste, impliciete aspecten van samenwerken, of dat is binnen je organisatie, in netwerken met andere organisaties, of met je cliënten. Vertrouwen en wantrouwen draaien om relaties, beelden over elkaars intenties en drijfveren, en diepliggende overtuigingen over hoe de samenleving in elkaar steekt. Daarmee zit het vooral in wat we de onderstroom noemen.

Frederique Six (citaat red.)

Samenwerking in onderwijs en vertrouwen

‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Natuurlijk geldt dat ook in samenwerkingsverbanden, maar het is niet zo dat vertrouwen in een samenwerking je zomaar overkomt. Aan vertrouwen kun je werken en wat daarvoor nodig is, kun je organiseren. Hoe? 

  • Organiseer gelegenheden waarbij partners elkaar ontmoeten en over de inhoud van hun vak in gesprek gaan.
  • Neem tijd voor gemeenschappelijke ervaringen, zowel over het vak en de inhoud als op sociaal gebied. 
  • Creëer momenten om de persoonlijke relatie te versterken. Een persoonlijke klik motiveert mensen om net  iets extra’s te doen. 

Het vasthouden aan de eigen positie kan ook er toe leiden dat de bereidheid tot een flexibele inzet in samenwerkingsprojecten gering is

Samenwerking gaat niet vanzelf

Ieder team is natuurlijk loyaal aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Zo’n divers team goed te laten samenwerken is dan ook geen eenvoudige opgave. We verwachten van hen dat zij kunnen omgaan met onzekerheid, ambiguïteit en dynamiek. Aandacht voor de teamsamenstelling, het bespreken van verschillen en ruimte voor de individuele belangen, is noodzakelijk voor iedere samenwerking. 

Verbindend leiderschap belangrijk

Voor een constructieve relatie is verbindend leiderschap bijzonder belangrijk. Het gaat hierbij om gegund en verbindend leiderschap dat ontstaat op basis van individuele prestaties, kennis of positie. Hiërarchisch leiderschap kan in sommige situaties heel nuttig zijn, maar is voor een succesvol en duurzaam samenwerkingsverband funest. 

Aandacht voor de relationele kant maakt de samenwerking robuust. Dat helpt om eerder en beter conflicten te signaleren en op te lossen. Het geven van feedback wordt gemakkelijker, waardoor het effect van negatieve veronderstellingen over elkaar op tijd recht kan worden getrokken.

Lees verder:

#4: Professioneel organiseren van de samenwerking: een passende organisatievorm

Meer lezen:

ResearchNed: Samenwerking in het onderwijs eindrapport (2014)

Frederique Six: Diepliggende overtuigingen belemmeren organiseren vanuit vertrouwen

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu