SPOTLIGHT // waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere en bespreken hoe we leerlingen kunnen ondersteunen bij het leren van nieuwe concepten.
Waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere
In een eerdere blog bespraken de auteurs waarom sommige dingen gemakkelijk te leren zijn en sommige andere moeilijk, door te kijken naar leren via een evolutionaire lens (zie deze blog), gebaseerd op het werk van David Geary.
In deze blog bekijken zij enkele van dezelfde vragen door een andere lens; een conceptuele veranderingslens. Zij onderzoeken nu waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere en bespreken hoe leerlingen ondersteund kunnen worden, bij het leren van nieuwe concepten.
De auteurs richten zich ons op het begrijpen en aanpakken van misvattingen (ook wel naïeve concepties genoemd) bij het leren van nieuwe concepten (Chi, Slotta, & De Leeuw, 1994). Misvattingen ontstaan wanneer voorkennis conflicteert met aan te leren concepten, of, zoals Stella Vosniadou (1994) schrijft, als de “individuen” pogingen om nieuwe informatie op te nemen in bestaande conceptuele structuren die informatie bevatten die tegenstrijdig is aan de wetenschappelijke visie “(p. 45).
Deze blog van Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner lees je verder op 3-STAR LEARNING EXPERIENCES
Ook Interessante Artikelen
Hoe werkt ‘anders organiseren’ door op de werkvloer?
Tips voor een sterker kinderbrein
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
1 reactie. Plaats een nieuwe
[…] de hele blog van Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner (die een vervolg is op deze) op 3-STAR LEARNING […]