Tags: , , , ,

Wiersma nu toch mee in telefoonverbod op scholen?

Minister Wiersma gaat met scholen, ouders en wetenschappers praten over het eventueel verbieden van mobieltjes in de klas. In november legde hij de verantwoordelijkheid voor het beleid nog bij de scholen zelf. Inmiddels lijkt de roep om landelijk beleid sterker te zijn. De minister wil voor de zomer uitsluitsel geven.

Minister in gesprek over wenselijkheid van verbod

Een mobieltjesverbod op middelbare scholen lijkt toch aanstaande. Onderwijsminister Dennis Wiersma gaat alsnog met scholen ouders en wetenschappers in conclaaf over een eventueel verbod van mobieltjes in de klas. In november waren Wiersma en Dijkgraaf nog principieel tegen een verbod als zijnde (ongewenste) bemoeienis uit Den Haag. De beide ministers gaven destijds wel aan dat ze het storende element van smartphones in de klas erkenden, maar ze waren met een meerderheid van de Kamer tegen het voorstel van het CDA en de PVV voor een landelijk verbod van mobieltjes op scholen. Scholen konden zelf die ruimte pakken.

In gesprek

Inmiddels krijgt de minister signalen dat het leraren amper lukt de smartphone eigenstandig uit de klas te weren. Hij wil daarom in gesprek met ouders, onderwijzers en wetenschappers en staat open voor een verbod ‘als daar grote behoefte aan is’. Hij hoopt de Kamer voor de zomer te informeren over de uitkomsten van die gesprekken. Als blijkt dat er een grote roep is uit scholen voor een landelijk verbod “dan moeten wij natuurlijk daarvoor aan de bak”, zegt Wiersma.

Consensus

CDA-Kamerlid Peters en zijn PVV-collega Beertema zijn al langer kritisch over het gebruik van mobiele telefoons in de klas. In hun motie staat dat “het goed volgen van onderwijs met een smartphone in de buurt feitelijk onmogelijk is en dat brede consensus ontstaat dat smartphones in de klas zeer problematisch zijn.” Peters ziet veel voordelen. Het allerbelangrijkst: een verbod zorgt voor meer concentratie bij de leerlingen. Want tiktokken of googelen tijdens de lessen leidt flink af. Peters: “Jongeren groeien op met het idee dat ze kunnen multitasken, maar dat kunnen ze helemaal niet.”

Eenduidig beleid

De minister zegt dat hij anders is gaan denken over het idee van een smartphone verbod. Hij hoort nu uit de praktijk dat scholen moeite hebben een duidelijk beleid te formuleren. “We weten niet of we het kunnen regelen”. Het blijkt in de praktijk bijvoorbeeld moeilijk handhaven als de ene leraar telefoons wel toestaat en de andere niet. Juist die wisselende omgang maakt het lastig. Ook zijn de ervaringen met de zogenaamde telefoonzakken zeer wisselend. Die telefoon tassen zorgen evengoed nog voor erg veel onrust in de les, waardoor er veel praktische lestijd en concentratie verloren gaat.

“Dan kan het zijn dat je ook regelgeving uit Den Haag nodig hebt.” Het is nog steeds niet zijn voorkeur om dat te doen, maar Wiersma loopt er niet voor weg als het toch nodig blijkt.

Enkele nadelen van mobiele telefoons in klaslokalen

  • Afleiding. Leerlingen raken vaak en snel afgeleid van de les wanneer ze de beschikking hebben over hun telefoon. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich minder goed kunnen concentreren en lesstof een stuk lastiger overkomt.
  • Klassenmanagement: de leerkracht heeft veel meer uitdaging om een klas in het gareel te houden als de onrust van de aanwezigheid van de mobiel voelbaar is. Ook als tussen de lessen door allerlei informatie en eventuele fitties die net opgerakeld zijn voor de telefoon wed ingeleverd.
  • Informatie makkelijk opzoeken. Waarom zou je zelf nadenken als je alles binnen een handomdraai online kunt vinden? De gevonden informatie wordt niet beter onthouden.
  • Lagere cijfers: uit een onderzoek van DUO bleek dat mobieltjes in het klaslokaal gelinkt kunnen worden aan lagere cijfers , moeite met taal- en leesvaardigheid, minder sociaal contact tussen klasgenoten en FOMO (de angst om iets te missen). Dit onderzoek was weliswaar breder, nl naar gebruik van smartphone en social media in het vo.
  • Sociale vaardigheden: belangrijke vaardigheden en sociale situaties hebben te lijden onder het gebruik van mobiele telefoons in de klas.

Mogelijke voordelen:

  • Er gaat letterlijk een hele wereld open door het gebruiken van een mobiele telefoon. Contact onderhouden is vaak veel sneller en makkelijker, wat sociale voordelen oplevert.
  • Leerlingen kunnen snel informatie opzoeken, wat niet alleen tijd kan besparen maar ook inspiratie kan bieden. Belangrijke informatie kan ook nog eens snel worden gedeeld en bekeken door leerlingen, zoals belangrijke schoolinformatie lesroosters, uitval en cijfers.
  • Voordelen voor Engelse taalvaardigheid. Omdat veel wordt gecommuniceerd in het Engels, wordt de taalvaardigheid spelenderwijs beter.
  • Een ander vaak genoemd voordeel van mobieltjes is dat leerlingen beter bereikbaar zijn voor ouders/verzorgers, ook in geval van nood.

 


Bronnen:

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Onderwijsincubator

Onderwijsincubator In 2020 start de versneller van leren en innoveren in het onderwijs: De Onderwijsincubator In de incubator verbinden wij onderwijsinstellingen en startups met elkaar. Via verschillende soorten bijeenkomsten –…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Avond van de Leraar door het Lerarencollectief
logo Het Lerarencollectief

Avond van de Leraar #4: Effectief Leesonderwijs

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen