Tags: , , , ,

Niet de stoornis maar juist de gave zien in het gedrag, en die bekrachtigen

Davis counseling helpt kinderen en ook volwassenen hun desoriëntaties te herkennen en op te lossen, waardoor de gave (beelddenken) overblijft. Met het herkennen en erkennen van deze gave, groeit het zelfvertrouwen en het zelfrespect en mag een kind weer gaan stralen. Met het label als geuzennaam, niet als handicap.  

Voor creatieve beelddenkers ligt verwarring op de loer

Steeds meer kinderen en ook volwassenen krijgen tegenwoordig een label. En in de hectische wereld waarin we leven en alle prikkels die dat met zich meebrengt, is het misschien ook helemaal niet zo gek dat ze afwijkend gedrag vertonen. Maar wat nu als een label helemaal niet nodig is. Sterker nog, wat als een gedragsstoornis niet langer wordt betiteld als een beperking, maar als een verborgen gave. Kindercoach Sabine Wolsink wil het tij keren. Ze doet de naam van haar praktijk eer aan. Stralende Sterren. Want dat is precies wat zij beoogt. Dat elk kind, dat vastloopt, zijn talent omarmt en weer mag gaan stralen.

Sabine werkt met de verschillende Davis programma’s. De focus ligt niet op het ‘verkeerde gedrag’, maar op datgene wat dat gedrag veroorzaakt. En volgens de Davistheorie is dat de gave van het waarnemen. Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar niets is minder waar. Juist de creatieve geesten, die vaak fijngevoelig zijn, opmerkzaam en sterke beelddenkers zijn, zijn vaak snel afgeleid. Omdat ze zo open staan voor alles wat er om hen heen gebeurt. Daardoor ligt desoriëntatie op de loer.

Ik leer kinderen dat de antwoorden in hun hart zitten.

Zelfvertrouwen en zelfrespect groeit

Volgens de Davis theorie wordt de desoriëntatie bepaald door de zogenaamde ‘verwarringsdrempel’. Hoe hoger deze drempel, hoe beter de focus en hoe minder kans er is dat er verwarring optreedt. Sabine helpt kinderen en ook volwassenen hun desoriëntaties te herkennen en op te lossen, waardoor de gave overblijft. Met het herkennen en erkennen van deze gave, groeit het zelfvertrouwen en het zelfrespect en mag een kind weer gaan stralen.

Sabine kijkt daarom samen met de kinderen, en ook met ouders en leerkrachten, naar wat een kind nodig heeft om te kunnen achterhalen wat er wel werkt. ‘Ga ontdekken, ervaren en bied de lesstof op een andere manier aan, waardoor het tastbaar wordt’, benadrukt ze.

Moeite met focussen

‘Desoriëntatie kan namelijk allerlei oorzaken hebben’, legt ze uit. ‘Harde geluiden, een onrustige omgeving, voeding, angst, familieruzies, lettertypes in een boek, pijn en ga zo maar door. Neem nu een kind, dat zijn handen en voeten beweegt om zichzelf erbij te houden. Het heeft iets niet begrepen en de waarneming verandert. Het moet meer moeite doen om de aandacht erbij te houden. Zintuigen raken in de war, de verveling slaat toe, het kind gaat dagdromen of vertoont storend gedrag. Zie het als een inwendige klok die versnelt, terwijl de externe klok op zijn eigen tempo doorgaat. Binnenin voelt een kind zich onrustig worden, hyper, terwijl het voor zijn gevoel in de externe wereld maar niet opschiet. Het kind krijgt moeite om zich te focussen, de aandacht erbij te houden. De informatie komt niet meer binnen. Om dan een kind weer bij de les te krijgen, valt niet mee. Wel kun je hem leren oriënteren en focussen, dit zorgt ervoor dat je je minder verward voelt en daarna de stof op een andere manier aanbieden.

Klei als hulpmiddel

Sabine gebruikt daarvoor haar Davis gereedschappen. Kinderen die snel gedesoriënteerd zijn hebben ook vaak blanco’s in zinnen. Met andere woorden, ze missen de clou, omdat ze een aantal woorden uit de zin oppikken en de rest niet. Er ontstaat verwarring en frustratie bij het kind.

Daarnaast werkt ze met de zogeheten sleutel concepten, waarbij thema’s als: ik, verandering, oorzaak-gevolg, consequentie, tijd,..  inzichtelijk worden gemaakt met kleibeelden die het kind zelf bedenkt. Wanneer de betekenis van een woord in klei wordt uitgebeeld, dan creëren we dat woord in de werkelijkheid. Als het kleibeeld dan klopt met de definitie van het woord slaat het kind het beeld, de definitie en het woord goed op. ‘Masteren noemen we dat’, vertelt ze.

Triggerletters en woorden

Dyslectische of visueel ingestelde kinderen kleien onder andere het alfabet. “Samen sporen we de triggerletters (letters die verwarring brengen) op”. Tevens zijn er ook veel triggerwoorden tijdens het lezen. Bij deze woorden is het lastig om je er een plaatje van voor te stellen in je hoofd (de, het, toch, dus,…). Ook deze woorden, worden volgens een vaste procedure overwonnen, ‘gemasterd’.

De focustool zorgt voor oriëntatie, zodat het kind de wereld ziet en hoort zoals het is en dus de juiste focus heeft op school of werk. Want alleen de desoriëntatie opsporen is niet voldoende, dan zal de verwarring blijven bestaan en zal het kind uiteindelijk ook niet meer kunnen oriënteren. De oplossing hiervoor is om met Symbol Mastery de triggers weg te werken die de verwarring veroorzaken.

Verantwoordelijkheid en inzicht denkproces

Ook leert ze kinderen met behulp van een energiemeter herkennen of ze hoog in hun eigen energie zitten (hyper) of juist laag. Bij een lage energie zijn kinderen vaak gedesoriënteerd van het schoolwerk en bezig met hun binnenwereld. Ze leren hun eigen energiemeter afstellen of afstemmen op die van hun omgeving. “Het is dus ook het bewustmaken van wat je brein doet, wat voor velen al zo gewoon is”. Een kind vertelde haar onlangs dat ze het afgelopen jaar bij spelling bijna altijd ‘in droomvlucht (attractie van de Efteling) heeft gezeten’. Spelling was lastig en saai, dus “vertrok ze” op het moment dat juf zei, “we gaan spelling doen.” Er is na een Counseling meer bewustwording van het eigen denkproces.

Bewustwording en ademhaling

Naast de energiemeter is er ook aandacht voor de opgebouwde spanning. Aan de hand van ademhalingsoefeningen leert ze ook hoe een kind de spanning of de vele gedachten kan loslaten, zodat er weer ruimte komt in brein en rust in het lijf.

Het werken met scenario’s kan ook ingezet worden als een kind in bepaalde situaties hetzelfde gedrag blijft vertonen. Het hele voorval wordt vanaf het begin nog eens door genomen, zodat het kind zich bewust wordt van de desoriëntatie en snapt waar de schoen wringt. Die inzichten helpen om de verwarring op te lossen.’

Ik wist dat dit mijn zielsplan was.

Zelf kwam Sabine in aanraking met de Davismethode toen ze kinderen bij haar in de klas zag stagneren tijdens schoolse taken en het leesproces niet of langzaam op gang kwam. Haar eigen zoon worstelde op school al een paar jaar met dyslexie. Ze zag wat dit met de gemoedsrust en het welbevinden van hem deed. Na de eerste kennismaking op de Davis Opleiding wist ik dat dit niet alleen binnen mijn eigen gezin iets moois te brengen had, maar ook van betekenis kon zijn voor andere kinderen. Voor mij was dat het moment dat ik wist dat dit mijn zielsplan was. Ik wil mijn eigen potentieel gebruiken om anderen te helpen. Met heel mijn hart wil ik een steentje bijdragen aan het welzijn van een kind, zodat het zich weer begrepen en gezien en gehoord voelt.’ Want dat geeft zelfvertrouwen!

Mooie wezens

Sabine vindt dat ze het mooiste werk ter wereld heeft. ‘Kinderen die bij mij in de praktijk komen of die ik begeleid middels de Davis Leer Strategieën op school, hebben vaak al het nodige voor de kiezen gehad, zijn vaak bang om te falen, waardoor het extra druk is in hun hoofd. Ik wil juist weer dat kinderen zien wat voor mooie wezens ze zijn. Kinderen zijn zo puur, maar verliezen die puurheid ook, doordat hun voortdurend verteld wordt wat niet goed gaat. Ik wil dat heel graag doorbreken. Als de druk wordt weg gehaald, als je vanuit liefde handelt en niet vanuit oordelen en veroordelen, heb je al zoveel gewonnen. Ik leer kinderen dat ze naar binnen mogen keren, dat de antwoorden in hun hart zitten, dat ze mogen vertrouwen op hun innerlijk weten en dat ze mogen stralen.’


Meer lezen:

  • Brief aan mijn zoon – door Ada
  • De Davis®-methode: De gave van beelddenken:
  • Mensen met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D gebruiken hun hersenen op een andere manier dan mensen die geen problemen hebben met lezen of concentreren. Die andere manier heeft veel voordelen, maar kan ook problemen veroorzaken.
  • In de Davis®-counseling leer je technieken om te ontspannen, te focussen en desoriëntatie op te lossen met behulp van oriëntatie.

 

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Interview

Terug naar inspiratie op de HR-opleiding

In 2019 veranderde de deeltijdopleiding HRM van de Hogeschool van Amsterdam van koers. ‘Studenten staan sindsdien weer aan het roer van hun ontwikkeling’, aldus docent en curriculummanager Myrke Nieweg.
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen