Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Wat betekent het om als leerkracht te werken in de grote stad?
Ook de redactie van Onderwijscommunity is fervent luisteraar van podcasts. Vele pareltjes komen voorbij. Deze aflevering sluit goed aan bij de aandacht die wij hebben voor het werk van de Transformatieve School en de Gelijke Kansen Aliantie in het domein van de stedelijke achterstandscontext.
- Spreekt de (beginnend) docent de taal van zijn populatie nog?
- Hoe is die interactie?
- En hoe werkt frustratie en onbegrip door in de communicatie van het team onderling?
- Kan de docentenopleiding beter aansluiten op de werkelijkheid?
- Hoe is de begeleiding en coaching van de nieuwste aanwas binnen de school?
Hoe houd je je staande na de opleiding?
Het gesprek dat zich hier in drie kwartier ontspint is zeer boeiend om vakinhoudelijke redenen en raakt daarnaast direct aan een heel actueel thema. Het lerarentekort en het relatief hoge ziekteverzuim in de onderwijssector. En dan specifiek in het licht van de ervaren werkdruk en de botsing van culturen. Er is becijferd dat als het ziekteverzuim in het onderwijs met 1% beteugeld zou worden (deze verschilt per sector, maar ligt grofweg rond de 6%), er geen lerarentekort zou zijn. Degenen die het onderwijs helemaal verlieten, zijn dan niet eens meegerekend.
Hoeveel startende leraren precies uitvallen, blijkt lastig vast te stellen. De meeste studies komen uit op een percentage van rond de vijftien. Voor leraren jonger dan dertig jaar ligt het uitvalpercentage hoger. In het eerste jaar valt 23 procent uit, oplopend tot 31 procent na vijf jaar. De belangrijkste redenen voor beginnende leraren – in zowel primair als voortgezet onderwijs – om te stoppen, liggen op het persoonlijke vlak of hebben te maken met het beroep en de school.
Van stress naar ziekteverzuim tot uitval
Persoonlijke problemen en ziekte kunnen aanleiding zijn om uit het onderwijs te stappen. Ook werkdruk, stress en een laag salaris worden veel genoemd. Andere redenen zijn onduidelijke verwachtingen, ontbreken van steun en feedback, geringe doorgroeimogelijkheden, gebrekkige communicatie en slechte relaties binnen de school. De verschillende uitvalredenen lijken met elkaar samen te hangen. Zo leidt stress bij startende leraren tot ontevredenheid, en ontevredenheid tot meer uitval.
Kloof tussen opleiding en praktijk
Voor deze aflevering zijn Ivar Troost en Tjip de Jong te gast bij ROC Albeda College in Rotterdam. Op uitnodiging van de gemeente Rotterdam. In deze podcast staat de praktijk van alledag centraal.
- Ze verkennen wat het betekent om als docent of leerkracht te werken in de grote stad. Je kunt er van alles over lezen en horen, maar wat betekent het nou werkelijk?
- Is werken in de stad uniek en zo ja: waar zit dit dan in? Klopt het dat veel startende onderwijzers sneller stoppen als ze beginnen in een stedelijke context?
- En hoe ziet een sterke schakel tussen opleiding en praktijk eruit om dit te voorkomen?
Dit zijn de gasten die aan tafel aanschuiven:
- Denise van Schelven, is al 25 jaar (op verschillende manieren) werkzaam in het Rotterdamse onderwijs, nu onderzoeker bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling en de pabo van Hogeschool Rotterdam, doet promotieonderzoek naar de voorbereiding van leerkrachten op het lesgeven in een grootstedelijke achterstandscontext.
- Ahmet Dikbas is docent maatschappijleer, lid van het kernteam Strategie en projectleider van diverse onderwijsprojecten, waaronder Albeda Next. Behoorde in 2018 tot de top 3 van MBO leraren in Rotterdam
- Yorrit Luijckx, Docent Burgerschap & Duurzaamheid, Projectmedewerker Leergang Burgerschap bij het Albeda College.
- Adnan Delic, docent geschiedenis aan de Hugo de Groot school in Rotterdam. Hij groeide ook op als kind in Rotterdam Zuid en kent geen ander deze specifieke context en onderwijsomgeving
Meer weten?
Enkele links en tips naar initiatieven binnen de gemeente Rotterdam rondom onderwijskwaliteit en het lerarentekort:
- Meer over het thema microrevoluties door Sinan Çankaya
- Ik ga voor Rotterdam
- +R: Rotterdam biedt leraren voordelen
- Podcast Kennisnet met Iliass El Hadioui: Verstaan van straatcultuur voorkomt veel problemen
- NRO; Om welke redenen stoppen leraren voortgezet onderwijs binnen vijf jaar
Abonneren
Filosofie, samenwerken, levenlang leren, innovatie en continu verbeteren, onderwijs;
Volg nu de Tjipcast via je favoriete luisterplatform
Het uitgebreide archief telt inmiddels meer dan 100 opnamen
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE