Tags: gedeeld eigenaarschap, podcast, speerpunten, teamoverleg, verbeterborden, werkgeluk

Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap

In deze podcast gaat Marjolijne Mulders vertellen over gedeeld leiderschap. Marjolijne is al sinds 2013 werkzaam met de leerKRACHT-methodiek en gebruikt deze nu ook als schoolleider op basisschool de Klimop in Purmerend. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?

De leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School

Elke dag samen een beetje beter. Met je team, met je leerlingen, met jezelf? Hoe doe je dat? Daar gaan Jelle Verwer en Tessa Brummelkamp het over hebben in de leerKRACHT-podcast: de Gelukkige School.

Marjolijne Mulders is schoolleider op de oecumenische basisschool De Klimop in Purmerend en verandercoach bij Stichting CPOW & MOP. In deze podcast vertelt Marjolijne over gedeeld leiderschap. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?

Ik ben wel verantwoordelijk, maar alle druk ligt niet meer bij mij.

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Jelle Verwer | Tessa Brummelkamp | Marjolijne Mulders

Gedeeld leiderschap

Vijf jaar geleden begon Marjolein met een collega op de Klimop. De school draaide op gat moment al goed en had een volle ambitieuze agenda. Marjolein stip in het gesprek een aantal punten aan. Hoe ziet dat Gedeelde Leiderschap eruit?

  • Team meenemen in de speerpunten aan het begin van het jaar.
  • Wie is waar goed in en dus ook waar wil je niet aan mee werken.
  • Waar willen we als team over vijf jaar staan.
  • Daarbinnen bepaalde jaarlijkse speerpunten aanwijzen; bijvoorbeeld EDI centraal stellen. En hoe vertalen we de uitwerking over specifieke werkgroepen.
  • Het team dat bij het specifieke speerpunt in de lead is, neemt het voortouw bij de verbeterborden (Whiteboard waarop de doelen uitgesplitst in taken staan genoteerd)
  • Zo kunnen de schoolleiders een sap terug doen op dat moment
  • Schoolleider houdt het proces daarbij in de gaten, maar ‘moet regelmatig op haar handen zitten en op haar tanden bijten’
  • Houd je aan die ritmiek van vooraf geplande werkoverleggen en speerpunten. Wijk daar indien mogelijk niet van af. Dan weet het team waar het aan toe is, en voelt iedereen het vertrouwen (van voorspelbaarheid) dat hen gegeven is. Soms komen daar natuurlijk van overheidswege ad hoc maatregelen tussendoor zeilen
  • Initiatief voor het uitwerken van de speerpunten ligt dus bij de leerkrachten.
  • Schoolleider is dus veel terughoudender aanwezig
  • Eenzelfde insteek van gedeeld leiderschap hebben de leerkrachten ook in de lessen in de houding naar hun leerlingen. T.a.v eigenaarschap en het meenemen van de groep in gezamenlijke doelen. Marjolein noemt voorbeelden van omgangsvormen op het plein.

Marjolijne gaat vervolgens nog in op ‘hoe’ ze op de Klimop het Gedeeld Leiderschap hebben ingevoerd.

Tags: gedeeld eigenaarschap, podcast, speerpunten, teamoverleg, verbeterborden, werkgeluk

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.