Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap
De leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School
Elke dag samen een beetje beter. Met je team, met je leerlingen, met jezelf? Hoe doe je dat? Daar gaan Jelle Verwer en Tessa Brummelkamp het over hebben in de leerKRACHT-podcast: de Gelukkige School.
Marjolijne Mulders is schoolleider op de oecumenische basisschool De Klimop in Purmerend en verandercoach bij Stichting CPOW & MOP. In deze podcast vertelt Marjolijne over gedeeld leiderschap. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?
Ik ben wel verantwoordelijk, maar alle druk ligt niet meer bij mij.
Gedeeld leiderschap
Vijf jaar geleden begon Marjolein met een collega op de Klimop. De school draaide op gat moment al goed en had een volle ambitieuze agenda. Marjolein stip in het gesprek een aantal punten aan. Hoe ziet dat Gedeelde Leiderschap eruit?
- Team meenemen in de speerpunten aan het begin van het jaar.
- Wie is waar goed in en dus ook waar wil je niet aan mee werken.
- Waar willen we als team over vijf jaar staan.
- Daarbinnen bepaalde jaarlijkse speerpunten aanwijzen; bijvoorbeeld EDI centraal stellen. En hoe vertalen we de uitwerking over specifieke werkgroepen.
- Het team dat bij het specifieke speerpunt in de lead is, neemt het voortouw bij de verbeterborden (Whiteboard waarop de doelen uitgesplitst in taken staan genoteerd)
- Zo kunnen de schoolleiders een sap terug doen op dat moment
- Schoolleider houdt het proces daarbij in de gaten, maar ‘moet regelmatig op haar handen zitten en op haar tanden bijten’
- Houd je aan die ritmiek van vooraf geplande werkoverleggen en speerpunten. Wijk daar indien mogelijk niet van af. Dan weet het team waar het aan toe is, en voelt iedereen het vertrouwen (van voorspelbaarheid) dat hen gegeven is. Soms komen daar natuurlijk van overheidswege ad hoc maatregelen tussendoor zeilen
- Initiatief voor het uitwerken van de speerpunten ligt dus bij de leerkrachten.
- Schoolleider is dus veel terughoudender aanwezig
- Eenzelfde insteek van gedeeld leiderschap hebben de leerkrachten ook in de lessen in de houding naar hun leerlingen. T.a.v eigenaarschap en het meenemen van de groep in gezamenlijke doelen. Marjolein noemt voorbeelden van omgangsvormen op het plein.
Marjolijne gaat vervolgens nog in op ‘hoe’ ze op de Klimop het Gedeeld Leiderschap hebben ingevoerd.
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.