Tags: , , , ,

Schooldruk en welzijn onder jongeren

Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children.

Minder uren, betere lessen?

We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen.

Gedurende circa 10 afleveringen tussen oktober 2022 en april 2023 gaat host Erik Ex met vast gast HvA lector Leren & Innoveren Marco Snoek en diverse experts in gesprek over ‘de mogelijkheden en vragen die leven rondom het thema minder uren, betere lessen?’.

De podcastreeks wordt ontwikkeld door het Center of Expertise Urban Education van de HvA met financiële steun van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO en mede georganiseerd door Ina Cijvat. Daarbij wordt samengewerkt met: JSW, Didactief en Teacher Tapp.

Aflevering 6 – Schooldruk en welzijn onder jongeren

In hoeverre kan het verminderen van het aantal lesuren leiden tot een verlaging of een verhoging van de ervaren schooldruk?

Gasten:

  • Roukaya el Hassani , oudleerling van het Lumion College en student aan de lerarenopleiding Pedagogiek en Biologie van de HvA
  • Katerina Kourchine, leerling aan het Zuiderlicht College en de Nederlandse Ballet Academie
  • Margreet de Looze , Universiteit Utrecht en betrokken bij het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children

In de vorige afleveringen ging het vaak indirect over het belang van leerlingen, zonder nog hen zelf aan het woord te laten. In deze aflevering gaan de podcastmakers met de leerlingen in gesprek over wat van belang is voor hen. Kernvraag is;

  • hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd,
  • hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren,
  • vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben.

Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children waarin onder andere geconstateerd wordt dat de schooldruk die jongeren ervaren de afgelopen 20 jaar verdrievoudigd is. Dat roept o.a. de vraag op in hoeverre het verminderen van het aantal lesuren kan leiden tot een verlaging of een verhoging van de ervaren schooldruk.

Zie enquête van Teacher Tapp over ervaren werkdruk en effectieve leertijd in de les. 

 

 

 

Beluister de Podcast van: Erik Ex | Marco Snoek | Roukaya el Hassani | Katerina Kourchine | Margreet de Looze
Beluister de Podcast van: Erik Ex | Marco Snoek | Roukaya el Hassani | Katerina Kourchine | Margreet de Looze

Minder uren betekent minder contacturen

Door minder uren voor de klas te staan kan ruimte voor onderwijsontwikkeling voor leraren ontstaan, omdat er tijd beschikbaar komt voor het ontwikkelen van kwalitatief betere lessen. Een belangrijk voordeel van het samen onderzoeken van hun eigen lespraktijk en ontwikkelen van betere lessen is dat dit de mogelijkheid biedt voor leraren om zich samen te professionaliseren. Door samen onderwijs te ontwerpen worden leraren uitgedaagd om met elkaar in gesprek te gaan over verschillende opvattingen, zo ontstaat een werkomgeving die uitnodigt tot leren. Het zorgt voor meer variatie in het werk van leraren en voor minder eenzaamheid in het beroep. Dat betekent dat het vrijmaken van ontwikkeltijd van leraren kan leiden tot betere lessen waarmee in minder tijd dezelfde of betere resultaten behaald kunnen worden en het beroep aantrekkelijker kan worden.

Tegelijk betekent minder lestijd van leraren ook minder contacttijd met leerlingen. Dat roept belangrijke vragen op bijvoorbeeld ten aanzien van kansengelijkheid en curriculumdruk.

Tags: , , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen