Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Afstandsonderwijs: veel bereikt – te weinig samengewerkt
Onderzoek van de inspectie naar de organisatie en kwaliteit van het afstandsonderwijs. Het beschrijft de diversiteit in vormen, proces, ervaringen en kwaliteit van afstandsonderwijs ten tijde van de coronacrisis. Vooral bedoeld voor kennisdeling tussen scholen en besturen.
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafdheid – slim, maar niet op school
Aandacht voor de impact van hoogbegaafd-zijn en een pleidooi voor het inrichten van speciaal onderwijs voor deze groep kinderen met een groot potentieel. De nieuwe onderwijswet ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ die ingaat op 1 juni 2021 biedt nieuwe kansen. Kim Castenmiller stipt drie pijnpunten aan.
Artikelen & Blogs
Blended learning: nadenken over onderwijsontwerp
Een docent die onderwijs ontwerpt, doet er goed aan om te beginnen bij de beoogde leeruitkomsten. Vanuit daar redeneren, en daar je onderwijsontwerp op afstemmen. Het boek ‘Blended Learning en onderwijsontwerp’ helpt docenten daarbij.
Documenten
Digitale vaardigheden; lessen uit de lockdown
Door de lockdown(s) konden leraren ervaren hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van leerlingen. SLO en Kennisnet bespraken de opbrengsten van het thuiswerken, toegespitst op de digitale vaardigheden van leerlingen en leraren.
Artikelen & Blogs
Interactieve digitale werkvormen? Inspireer!
Verrijk je vakinhoud met technologie op zo’n manier dat het didactische meerwaarde heeft. Kies apps en tools die bij jou passen, die jouw onderwijsvisie en lesstof ondersteunen, zodat alle leerlingen passend, afwisselend en betekenisvol onderwijs krijgen.
Artikelen & Blogs
5 tips voor online onderwijs
Dit artikel is een compilatie van tips van diverse online onderwijsexperts die spraken tijdens het online congres van Academy4Learning ‘Lesgeven op afstand’. 5 tips; lessen die we mee kunnen nemen uit de coronacrisis. Online zal een belangrijke en blijvende rol krijgen in het onderwijs als geheel.
5 tips voor online onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Terug naar inspiratie op de HR-opleiding
In 2019 veranderde de deeltijdopleiding HRM van de Hogeschool van Amsterdam van koers. ‘Studenten staan sindsdien weer aan het roer van hun ontwikkeling’, aldus docent en curriculummanager Myrke Nieweg.
Artikelen & Blogs
Basisschooladvies niet bijgesteld door resultaat eindtoets op 1 op de 3 basisscholen
Slob roept dringend op de heroverweging van de schooladviezen serieus te nemen en leerlingen kansrijk te behandelen. In het verlengde van de campagne rondom kansrijk adviseren volgt gesprek met de Inspectie, PO-Raad en het Lerarencollectief.
Artikelen & Blogs
Digitale geletterdheid versneld invoeren, stelt ECP
Pleidooi voor het versnellen van de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs aan Tweede Kamerleden aangeboden, door ECP, het Platform voor de InformatieSamenleving. Digitaal talent wordt verkwist, de tijd dringt.
Artikelen & Blogs
Over taboe op tonen kwetsbaarheid in team en klas
‘In mijn lezing van ‘Shit naar Pit’ stimuleer ik je afscheid te nemen van je slachtofferschap en geef ik een aanzet tot autonoom denken. Sociaal emotionele ontwikkeling bepaalt in grote mate het lerend vermogen van de leerling.
Artikelen & Blogs
Anders op zoek naar gezondheid; Positieve Gezondheid
42 verhalen over de betekenis van gezondheid in een taal die kinderen aanspreekt. Chantal Walg schrijft verhalen over de zes dimensies van Positieve Gezondheid: je lichaam, je gedachten en gevoelens, mee kunnen doen, lekker in je vel zitten, dagelijks leven en nu & later.
Apps & Tools
Mentimeter om je lesomgeving te verrijken
Mentimeter is een interactieve webtool om toetsen af te nemen of om meningen te peilen. Het publiek kan stemmen via verschillende devices en deze stemmen kunnen realtime worden weergegeven. Mentimeter wordt dan ook veelal ingezet als middel om formatief te toetsen. Leerlingen hebben geen account nodig om deel te kunnen nemen.
Artikelen & Blogs
Afstandsleren op het mbo vraagt andere insteek
Docent Zorg & Welzijn Inge Stekelenburg van het het Alfa-college in Hoogeveen; Wat is het doel van de les en past de verwerking bij het bereiken van het doel?
Artikelen & Blogs
Tweetaligheid in het onderwijs kan beter
Leraren hebben grote pedagogische daadkracht en sturen hiermee wat er gebeurt in de klas. Om een helder beeld te krijgen van tweetaligheid in het onderwijs is het belangrijk om de overtuigingen, houding en kennis van docenten in kaart te brengen.
Podcasts
ADHD in het onderwijs; Wat doe je in de klas?
Tijd voor een herdefinitie. In gesprek met Arno de Poorter van ‘Hulp bij ADHD’, conciërge Dennis ven de Ven en ervaringsdeskundige Corné. Plus artikel met tips en tricks, via Gedragsproblemenindeklas.