1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 5
Thema's

Thema's

Filters
De urgentie voor het gebruik van onderwijstechnologie is natuurlijk nooit zo sterk gevoeld als de afgelopen tijd. Veel docenten voelen zich momenteel echter overvraagd in hun aanpassingsvermogen in de onderwijs-op-afstand-situatie.
Artikelen & Blogs

Onderwijstechnologie door de crisis meer bemind?

De urgentie voor het gebruik van onderwijstechnologie is nog nooit zo sterk gevoeld als de afgelopen tijd. Veel docenten voelden zich echter overvraagd in hun aanpassingsvermogen in de onderwijs-op-afstand-situatie. Met welk sentiment blijven zij zo achter? Weet de docent zo meteen het beste van beide werelden te combineren?
Artikelen & Blogs

Terug naar de kerntaak van de leerkracht: basiskennis bijbrengen

De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen (PISA en TIMSS) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren bogen zich 18 maanden lang over de oorzaken van de niveaudaling. Interview met Voorzitter Philip Brinckman.
Artikelen & Blogs

Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs

Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
Artikelen & Blogs

Realiseren we met blended learning echt meerwaarde?

Wat doet de inzet van bepaalde middelen en modaliteiten met onze didactiek? Wat gaat dit betekenen voor het leerproces van lerenden met verschillende achtergronden? En, hoe zal de inzet van de technologie de onderwijsorganisatie in zijn geheel veranderen? Wezenlijke vragen. In hoeverre gaat dit boek hierop in?
Artikelen & Blogs

Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO

In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Artikelen & Blogs

Denk vanuit de context, niet vanuit de methode

Hoe kun je leermiddelen ontwikkelen waarbij leerlingen op het puntje van hun stoel gaan zitten? Ze starten niet bij leerdoelen en onderwijsprogramma’s, maar bij de drijfveren en behoeftes van de leerlingen. Kleinere uitgeverijen laten zien dat het anders kan, en hoe het vandaag ook anders moet. Saaie leermethoden, dat is…
Artikelen & Blogs

Het geheim van een gemotiveerde klas: 7 tips

Psychologie in het Onderwijs vergroot door training en workshops het mentale welzijn en bewustzijn van leerling en docent. D.m.v. kennis over groepsgedrag, vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld. “Zulke inzichten stemmen iedereen milder ten opzichte van zichzelf, maar ook van een ander.”
Artikelen & Blogs

Leren leren essentieel voor goed onderwijs: 10 tips

Niet alle leerlingen hebben de vaardigheden om zelf de lesstof te bestuderen. Vooral als het op leren of de motivatie om te leren aankomt. Wat kan een docent doen om in dat proces te begeleiden? Genomineerde Leraar van het Jaar 2021 Erik van Haren en Sissi Teunissen (Huiswerkinstituut Amsterdam) geven…
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community