Tags: duidelijkheid, klassenmanagement, positieve relatie

Hoe start je het schooljaar positief?

Een nieuw schooljaar met nieuwe leerlingen op de juiste manier starten is elke keer weer een uitdaging. Onderwijswetenschappers geven raad: focus op de relatie met je leerlingen en wees duidelijk en voorspelbaar.

Een nieuw schooljaar met nieuwe leerlingen op de juiste manier starten is elke keer weer een uitdaging. De Algemene Onderwijsbond (AOb) liet verschillende onderwijswetenschappers aan het woord: vo-docent en schrijver Frank Gaarthuis, onderwijskundige Hanke Korpershoek en docent Yasis Yailali. Hun rode draad in onderstaande acht tips bestaat uit twee delen: focus je op de relatie met je leerlingen en wees duidelijk en voorspelbaar.

De acht tips

1. Steek veel tijd in het proces

Frank Gaarthuis adviseert docenten om na te denken over het gedrag van leerlingen bij onder meer het binnenkomen in de klas en bij het instructiemoment. Vervolgens raadt hij hen aan het gewenste gedrag in te oefenen.

2. Ga voor een positieve relatie

Onderwijskundige Hanke Korpershoek ontdekte aan de hand van 65 internationale studies over klassenmanagement [1] dat in de wetenschap steeds meer aandacht komt voor een positieve relatie tussen leraar en leerling. Deze blijkt effectief te zijn. Volgens Korpershoek is het gedrag van leerlingen beïnvloeden een vaardigheid die veel verder gaat dan reageren op ongewenst gedrag. Ze adviseert docenten voor een positieve relatie te gaan, zodat een leerling iets voor je wil doen.

3. Probeer zo snel mogelijk namen te kennen

Een onderdeel van positieve relaties met kinderen opbouwen is het zo snel mogelijk namen leren kennen. Docent Yasis Yailali adviseert om vaste plattegronden te gebruiken, of overzichten met fotootjes van de kinderen. Volgens Gaarthuis kan het desalniettemin soms lastig blijven, bijvoorbeeld omdat je 200 nieuwe namen te leren hebt. Hij adviseert docenten daarover open te zijn tegenover de leerlingen.

4. Evalueer aan het eind van de les

Gaarthuis adviseert docenten om met leerlingen aan het eind te bespreken wat er wel en niet goed ging en zo te werken aan het gewenste gedrag. Startende leerkracht kunnen voor zichzelf opschrijven wat ze voor de volgende les willen onthouden.

5. Wees duidelijk en consequent

Het is belangrijk om als docent voorspelbaar, consequent en duidelijk te zijn. Dat mag ook een autoritaire houding zijn als dat past om de inhoud van een les over te brengen. Gaarthuis wijst erop dat autoritair bovendien niet onaardig hoeft te zijn.

6. Voorkomen is beter dan genezen

Korpershoek is voorstander van schoolbrede afspraken over hoe leerlingen zich gedragen in de klas. Gaarthuis vult aan en adviseert docenten steeds terug te komen op basisafspraken die ze samen met de klas hebben gemaakt. Beiden waarschuwen voor ingewikkelde systemen om met ongewenst gedrag om te gaan.

7. Beoordeel het gedrag, niet de persoon

Gaarthuis adviseert docenten bij leerlingen die vanaf dag één op een negatieve manier aandacht vragen om hen op hun gedrag aan te spreken, niet op de persoon. Daarnaast raadt hij aan deze leerlingen aan het eind van de les even te laten blijven en dan juist iets positiefs te zeggen. Volgens Gaarthuis leert dit type leerling dat hij of zij niet alleen belangstelling krijgt door vervelend gedrag.

8. Accepteer dat het niet perfect gaat

Gaarthuis en Korpershoek adviseren docenten te accepteren dat het niet meteen goed gaat en om niet teveel druk op zichzelf te zetten. Een relatie opbouwen heeft tijd nodig, omdat een relatie zich moet ontwikkelen.

Bronnen

https://research.rug.nl/nl/publications/international-research-on-the-foci-and-effectiveness-of-classroom [1]

 

 

Tags: duidelijkheid, klassenmanagement, positieve relatie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.