Tags: , , ,

Nationale Denktank’21 en duurzame verbetering van het onderwijs

De Nationale DenkTank’21 bijt zich dit jaar vast in het thema ‘De kwaliteit van onderwijs in Nederland’. Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?

» Artikelen
» Leren, Onderwijsontwikkeling, Professionalisering

»

Nationale Denktank’21 en duurzame verbetering van het onderwijs

Duurzame verbetering van primair onderwijs

De Nationale DenkTank bijt zich elk jaar een aantal maanden vast in een maatschappelijk probleem/onderwerp. Afgelopen augustus zijn we begonnen met een nieuwe lichting van twintig jonge academici van allerlei verschillende achtergronden waarin we ons momenteel bezighouden met de kwaliteit van onderwijs in Nederland.

Uit verschillende (internationale) onderzoeken is gebleken dat het niveau van het funderend onderwijs op verschillende vlakken de afgelopen jaren is gedaald. Om deze reden proberen wij, twintig jonge academici, vanuit een interdisciplinaire blik de grootste knelpunten in het onderwijs te vinden en te doorgronden. Volgende week donderdag, 7 oktober, sluiten we de analysefase af en presenteren we onze bevindingen op ons Expertforum.

Vervolgens zal de oplossingsfase van start gaan, waarin we met tien concrete oplossingen zullen komen voor de door ons bevonden knelpunten. De vraag is waar we als Nationale DenkTank zoveel mogelijk maatschappelijke impact kunnen maken. De onderzoeksvraag van NDT’21 luidt:

Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?

Als deelnemers zijn we onderverdeeld in vier teams, elk team onderzoekt een ander sub-thema.

  1. Professionele cultuur binnen ecosysteem school.
  2. Kennisuitwisseling en innovatie: kennisuitwisseling tussen scholen en wat deze van elkaar kunnen leren.
  3. Doorontwikkeling onderwijssysteem: waarin het signalerend en probleemoplossend vermogen van het systeem onder de loep wordt genomen.
  4. Tot slot richten wij ons als team op de waardering van het beroep leraar.

Duurzame instroom en behoud van de leraar bewerkstelligen

We zijn met ons team op zoek naar manieren hoe we een duurzame instroom van kwalitatief goede leraren kunnen bewerkstelligen en hoe we deze voor de klas houden. Onze onderzoeksvraag luidt dan ook als volgt:

Hoe versterken we de positie van het beroep en de opleiding van leraren zodat dit (direct) invloed kan hebben op een duurzame instroom en behoud van leraren?

Het klinkt al door in onze vraag en het zal u niet als verassing ter oren komen dat er een lerarentekort is. Om dit tekort aan te pakken richten wij ons als team op verschillende aspecten. Zoals Merel van Vroonhoven afgelopen weekend in het NRC stelde, is het lerarentekort een ‘veelkoppig monster’. Enkele voorbeelden waar wij ons op richten zijn;

  • hoe de overstap naar het onderwijs vanuit het bedrijfsleven gaat,
  • hoe de begeleiding van beginnende docenten is en
  • of de pabo goed genoeg aansluit bij het leraarschap.

Verder doen wij onderzoek naar gestopte leraren, dat is waar we uw hulp bij kunnen gebruiken. Er is namelijk weinig bekend over gestopte leraren, daarom zijn we een survey gestart. Bent u of kent u een gestopte leraar in het basis of voorgezet onderwijs dan zou het voor ons heel waardevol zijn als u deze survey wilt doorsturen of invullen!

Tijdens het Expertforum presenteren we de bevindingen naar aanleiding van onze analysefase en gaan we met u en andere spelers uit het onderwijsveld in gesprek over de gevonden knelpunten. Dit is hét moment om gezamenlijk te brainstormen over mogelijke oplossingsrichtingen. U kunt met uw aanwezigheid hierbij een waardevolle bijdrage leveren. Het programma is van 15:00 tot 18:30 en zal plaatsvinden op het Hageveld College te Heemstede. Bent u benieuwd naar onze knelpunten en analyses? Kom dan naar ons Expert Forum op 7 oktober, het is mogelijk om het forum fysiek of online bij te wonen. Mocht u aanwezig willen zijn, meldt u dan aan door middel van dit formulier.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community leden

Leden onderwijscommunity

Onze social kanalen

LinkedIn

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

App

Menu