Tags: assessment, lerarentekort, regionaal transfercentrum, schoolopleider, zij-instromers

Strenge selectie & intensieve begeleiding – een succesverhaal

KPO Amersfoort bood 10 zij-instroomplekken aan. Intensieve begeleiding betekent bijvoorbeeld een half jaar dubbele bezetting voor de klas. Alles voor de vakbekwaamheid. Met succes, sommigen zijn nu zelf opleider.

Succesvolle zij-instroom

Op dit moment kan KPOA in Amersfoort (17 basisscholen) haar vacatures nog invullen, maar op termijn zou het wel eens kunnen gaan knellen. Daarom besloot het bestuur om te investeren in zij-instroom. ‘Zij-instromers zijn vaak zelf ouders. Zij hebben kinderen, met de nodige opvoedings- en levenservaring. Dankzij hun opleiding en werkervaring in een andere sector brengen ze een ander gesprek op gang binnen de school’, verklaart bestuursvoorzitter Winfried Roelofs deze keuze. ‘Zij-instromers hebben vaak ook een behoorlijk probleemoplossend vermogen.’

Grondig assessment

De organisatie pakte het grondig aan en ontwierp een heel eigen traject. Waarbij de lat hoog werd gelegd. Bij het assessment van de lerarenopleiding glippen er volgens Roelofs nog wel eens kandidaten doorheen die niet de juiste persoonlijkheidskenmerken hebben. Dus liet KPOA het bureau GITP een eigen assessment ontwikkelen. Dat richt zich naast intelligentie op persoonlijkheidskenmerken als reflectief vermogen en ontwikkelcapaciteit.

Wij denken dat een goede match tussen persoon en baan en goede begeleiding tot succes kunnen leiden en uitval kunnen voorkomen

Carmen van Liempt, beleidsmedewerker personeel

Intensieve begeleiding, half jaar dubbelen

De zij-instromers werken wekelijks drie dagen op school en gaan een dagdeel naar de pabo. Zij draaien mee met, en worden begeleid door eigen schoolopleiders van KPOA. Van Liempt: ‘Wij zijn al jaren bezig met opleiden in de school. De meerwaarde daarvan zien we ook terug in dit traject.’ De overheid stelt €20.000 per kandidaat beschikbaar voor assessment en begeleiding. KPOA legt daar, met het eigen assessment en een half jaar dubbele groepsbezetting, ongeveer hetzelfde bedrag bij. Roelofs: ‘Gelet op de kwaliteit en de duurzaamheid vinden wij dat we dat eruit halen. Zeker ook aangezien we deels mensen met universitair niveau binnenhalen.’

Het stokje aan elkaar doorgeven

Sommige zij-instromers die eerder binnenkwamen, coachen nu nieuwe zij-instromers. Anderen worden bijvoorbeeld schoolopleider. Van Liempt: ‘Wij willen het oude beeld dat zij-instromers mislukken in het onderwijs, graag ontkrachten.’ Roelofs: ‘Wij benadrukken in ons personeelsbeleid dat diversiteit een kracht is. Je mag op allerlei terreinen excelleren. Ook de leerlingen; wij geloven in de kracht van ieder kind.’ Van Liempt: ‘Onlangs vroeg een zij-instromer haar klas om feedback. Toen zei een kind: “Misschien moet u nog wat duidelijker praten, juf.” Zo zie je dat alle lagen in de organisatie van elkaar leren.

Tips van KPOA

  • Zorg eerst dat je de voorwaarden op orde hebt: een opleidingsstructuur, opgeleide schoolopleiders en geld om hen vrij te stellen.
  • Zorg voor goede informatievoorziening, leg de lat hoog bij werving en selectie en maak een goed begeleidingsplan. Wees gedurende het hele proces duidelijk in wie waarvan de eigenaar is.
  • Zoek samen met andere partijen, zoals bijvoorbeeld het regionaal transfercentrum, oplossingen voor het lerarentekort. Trek samen op, leer van elkaar.
  • Spreek de verwachtingen uit: wat zijn de voorwaarden, wat ga je doen, wie doet wat?
  • Het eerste half jaar zetten wij ze naast een ervaren kracht voor de groep.

Lees verder:

 

Tags: assessment, lerarentekort, regionaal transfercentrum, schoolopleider, zij-instromers
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Nieuwe UBD-aangifte en salarissoftware

De renseigneringsverplichting: als je in je organisatie te maken hebt met betalingen aan derden voor werkzaamheden of diensten en diegene is niet bij jou in loondienst en ook geen ondernemer,…
Lees verder

Mentale weerbaarheid vergroten

1 op de 4 jongeren ervaart het vaakst stress door school. Op basis van de principes autonomie, meesterschap en zingeving schreef Psychologie in het Onderwijs 8 tips voor het onderwijs…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen