Begin 2021 is de IGOvation HUB van Hogeschool Rotterdam van start gegaan. Doel: multidisciplinaire innovatie en samen leren faciliteren en sturen. ‘Wij helpen collega’s om gebruik te maken van elkaars expertise en talenten om antwoorden te bedenken op gedeelde vragen’, schrijft programmamanager Leonie Hartman.
IGOvation HUB; multidisciplinaire innovatie
Begin 2021 is de IGOvation HUB van Hogeschool Rotterdam van start gegaan. Doel: multidisciplinaire innovatie en samen leren faciliteren en sturen. ‘Wij helpen collega’s om gebruik te maken van elkaars expertise en talenten om antwoorden te bedenken op gedeelde vragen’, schrijft programmamanager Leonie Hartman.
Opgavegericht werken
Om nieuwe initiatieven verder te helpen en collega’s aan elkaar te verbinden heeft Hogeschool Rotterdam de IGOvation HUB opgericht: een netwerkorganisatie die werkt als katalysator, inspirator en facilitator over de grenzen van afdelingen heen. Wij zetten de opgave centraal of het nu gaat om een maatschappelijke opgave, HRM-opgave of onderwijskundige opgave, zoals blended learning of langstudeerders. Daarbij staat niet de functie of afdeling waarin iemand werkt centraal, maar hetgeen de collega kan bijdragen vanuit talent en expertise. Om zo multidisciplinair samen te werken aan de opgave.
Verbinden
In een grote organisatie blijkt het soms lastig om elkaar te vinden. Collega’s weten gewoonweg niet altijd dat een collega van een andere afdeling met hetzelfde vraagstuk bezig is. Vaak werken ze alleen.
Ik breng ze vanuit mijn rol als programmamanager met elkaar in contact. Ik zeg ze dat ze eens met elkaar moeten praten of we organiseren vanuit de hub een bijeenkomst om deze mensen bij elkaar te brengen. Daardoor ontstaat er iets nieuws: er komt energie vrij. Ze komen tot een initiatief dat vanuit verschillende perspectieve en expertises gevoed wordt.
Motiverende dynamiek
De IGOvation HUB is nog vrij nieuw: we zijn begin 2021 begonnen. Onze positie binnen de hogeschool vinden sommigen nog lastig te begrijpen. Terwijl het eigenlijk niet zo ingewikkeld is, onze rol is alleen niet heel vastomlijnd, zoals bij veel andere afdelingen.
We zoeken bewust naar vraagstukken en initiatieven die binnen diverse disciplines actueel zijn, maar in de huidige structuur geïsoleerd worden behandeld. Door die disciplines bij elkaar te brengen ontstaat een nieuwe, motiverende dynamiek en komen we verder met het vinden van oplossingen.
Al diverse projecten zijn opgestart dankzij onze facilitering. Zo ontwikkelt een team een programma rond ‘re-boarden’, het terugkomen van medewerkers en studenten na corona. In dat team zitten een HR-medewerker en een coördinator studentzaken, maar ook een docent, een event-medewerker en iemand van marketing en communicatie. Alle expertise hadden we al in huis. We hoefden de mensen aan alleen nog aan elkaar te verbinden.
Afdelingoverstijgend
Waarom lukt het niet om deze mensen binnen de bestaande structuur bij elkaar te brengen? Net als in andere grote organisaties zijn medewerkers bij de Hogeschool Rotterdam geneigd om vraagstukken eerst op afdelingsniveau op te pakken. In veel gevallen werkt dat goed. Maar bij sommige onderwerpen helpt het om er eens een totaal ander perspectief bij te betrekken. Dat is ook iets wat we onze studenten leren: de eerste twee jaar richten ze zich op hun eigen discipline en daarna worden ze aangemoedigd om zich met studenten van andere opleidingen over maatschappelijke vraagstukken te buigen. Zo worden ze zich bewuster van wat ze kunnen bijdragen aan de oplossing en waar ze de hulp van anderen nodig hebben.
Dat bewustzijn van wat je wel of niet kunt en weet, is bij sommige medewerkers al heel sterk. Zij zoeken uit zichzelf al andere perspectieven op. Anderen hebben voordeel van onze steun. Ze zijn vaak blij dat we ze hierin faciliteren. Vaak is het zo simpel als een bijeenkomst inplannen, het begeleiden van een goed gesprek of de eerste stappen nemen in een project. Altijd op een wendbare en adaptieve manier. Voor hen kan deze ondersteuning een wereld van verschil maken.
Resultaten zichtbaar maken
Een uitdaging is nog de borging: collega’s beginnen met groot enthousiasme met elkaar te brainstormen, maar ontdekken ook hoeveel werk er mogelijk bij komt kijken als ze serieus met een vraagstuk aan de slag gaan. Daarom zullen we de komende tijd extra aandacht besteden aan prioritering in de opgaven en projecten waarmee we aan de slag gaan.
Ook is het belangrijk dat we als IGOvation Hub verduidelijken waarom innovatie nodig is. Een eerste stap is om zichtbaarder te maken wat innovatie voor de organisatie kan betekenen. Dat willen we onder meer doen met een nieuw online platform, waar we projecten en initiatieven gaan verzamelen voor zowel intern als extern gebruik. Zo laten we zien dat innoveren geen leeg woord is, maar om concrete activiteiten met duidelijke resultaten gaat. En maken we transparant en helder wie waar mee bezig is.
Ook Interessante Artikelen
Het roer moet om in het voortgezet onderwijs
Lerarentekort basisonderwijs neemt verder toe
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.