Tags: ,

Lerarentekort in grote steden: gemeenten trekken aan de bel; Minister niet onder de indruk

De onderwijswethouders van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zien dat de lerarentekorten in hun steden alleen maar groter worden door de miljarden om de corona-achterstanden in het onderwijs weg te werken.

» Nieuws
» Organiseren

»

Lerarentekort in grote steden: gemeenten trekken aan de bel; Minister niet onder de indruk

Recent stuurde het kabinet een Kamerbrief over de lerarentekorten in grote steden. Daaruit blijkt dat Amsterdam (12,5 procent), Rotterdam (12,7 procent), Den Haag (14,9 procent) en Almere (14,6 procent) de kroon spannen. In Den Haag springen de tekorten in Laak en Escamp eruit, in Amsterdam zijn de problemen in Nieuw-West veruit het grootste. In Rotterdam zijn vooral Feijenoord en IJsselmonde de klos.

Miljarden

De onderwijswethouders van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zien dat de lerarentekorten in hun steden alleen maar groter worden door de miljarden om de corona-achterstanden in het onderwijs weg te werken. Terwijl scholen in randgemeenten daarvan juist profiteren.

Begin dit jaar werden de coronagelden bekendgemaakt; 8,5 miljard euro voor een inhaalslag over een periode van tweeënhalf jaar. Onderwijsministers Slob en Van Engelshoven schreven onlangs nog dat scholen met het zogeheten Nationaal Programma Onderwijs ‘een financieel solide basis’ hebben gekregen om de gevolgen van de coronapandemie het hoofd te bieden. Het geeft scholen en instellingen kansen voor een allesomvattende aanpak, aldus de bewindslieden.

Tijdelijk geld

De wethouders uit de grote steden zijn het hier niet mee eens. Zij missen de koppeling met de aanpak van het lerarentekort. ‘Daar moet structureel geld heen. Dat is niet gebeurd, het is gebleven bij tijdelijk geld.’ Daarnaast geeft het plan volgens wethouder Moorman van Amsterdam op drie manieren een ‘perverse prikkel’.

Moorman: ’Ten eerste werken scholen weer meer met leraren op zzp-basis via detachering. Leraren stappen daardoor uit het vak en het onderwijs wordt instabiel. Daarnaast kapen randgemeenten leerkrachten weg met behulp van de extra miljarden van het kabinet. Tot slot proberen grote steden het aantal kleine scholen te verminderen, omdat die kwetsbaarder zijn voor het lerarentekort en bijkomend kwaliteitsverlies. Maar met de extra coronagelden is het moeilijker om kleine scholen te bewegen zich te fuseren. Schoolbesturen houden ze dan liever nog even open.’

Minister van Onderwijs Arie Slob is verbaasd over de kritiek van de grote steden, die stellen dat hij te weinig doet om het lerarentekort aan te pakken.’Ze vragen om meerjarige afspraken, maar die hebben ze al. Ik heb vorig jaar een convenant met ze afgesloten. Ze hebben voor vier jaar 116 miljoen extra gekregen.’

Slob heeft begrip voor het probleem van de trek van docenten naar randgemeenten. Hij zegt dat hij de kwestie van het lerarentekort uitermate belangrijk vindt. Maar ook dat hij er niets aan kan doen dat de huizen in die kleinere gemeenten goedkoper zijn en dat daarom docenten liever daar wonen en werken.

Bereidheid tot gesprek

Voor het overige heeft hij weinig op met wat de wethouders zeggen.’We hebben juist met hen vorig jaar afspraken gemaakt omdat ik ook wel besef dat de problematiek bij hen wat intenser is. Ik volg de ontwikkelingen en de effecten van de maatregelen in de convenanten op de voet. Uiteraard ben ik steeds bereid om in gesprek te gaan over de voortgang van de plannen die ze toen gemaakt hebben om het lerarentekort aan te pakken.’

’Ze hebben de ruimte om aan de bel te trekken, als ze zien dat onderdelen van de plannen niet goed aanslaan. Dat dat gesprek nog niet heeft plaatsgevonden, kan ik niet helpen. Ze hadden nog niet aan de bel getrokken.’


Bronnen: De Gelderlander

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden: lerarentekort loopt uit de hand
Minister Slob verbaasd over alarm van grote steden over het lerarentekort: ‘Juist met hen heb ik vorig jaar afspraken gemaakt’

 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu