Tags: , , ,

Welbevinden en het gedrag van de leerling na covid

De sociaal-emotionele ontwikkeling van veel leerlingen in de middelbare schoolleeftijd en ouder heeft een flinke deuk opgelopen. Dit vindt ook zijn weerslag op de werkhouding en de algehele attitude van de jongere. In de podcast spreken een aantal professionals over dit probleem, en tevens stippen zij een aantal mogelijke openingen aan waarop de docent weer zijn leerling of student gemotiveerd in het werkproces kan krijgen.

De lamgeslagen leerling

Vele leerkrachten merken een verschil in de attitudes van leerlingen sinds corona. Het is alom hetzelfde beeld. De schoolsluitingen en de algehele lockdowns hebben een zware slag toegebracht aan een generatie in juist een heel kwetsbare leeftijd. Vooral de jeugd in de middelbare school leeftijd en de adolescenten in het middelbaar en hoger onderwijs is tamelijk verstoord in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Een aantal maanden afstandsonderwijs, mondmaskers, codes van rood naar groen hebben een grote stempel gedrukt op de attitudes en het gedrag van de leerlingen.

In deze podcast een gesprek over onder meer:

  1. de leerling en de leerhouding kregen een flinke knauw. Waar zit dat precies in en hoe stimuleer je hen weer?
  2. Het onderwijssysteem an sich staat ook op een kruispunt. Van klassikaal naar gepersonaliseerd onderwijs. Wat heeft corona tijd ons geleerd?
  3. Hoe krijgt de schoolleider (en de begeleiders) het team weer opnieuw aan de praat. Voor de docententeams was het ook een intense tijd met verstoorde werkrelaties en gewoonten.

Een aantal strategieën en benaderingen passeren de revue. Ook hoe de leerkrachten binnen het team weer ondersteund kunnen worden om gezamenlijk de uitdaging aan te gaan.

Beluister de Podcast van: Rinke Vanhoeck | Martin Valcke (professor pedagogie) | Yannick Kraus | Jonathan Setjodi (leerlingbegeleiders)

De gasten:

Martin Valcke is professor pedagogie aan de universiteit van Gent, schreef reeds verschillende boeken over klasmanagement en is tevens bestuurder bij vzw SODA+, een organisatie die met het soda-attest inzet op het belonen van de attitudes van de leerlingen.

Yannick Kraus en Jonathan Setjodi zijn leerlingbegeleiders op de Don Bosco school in Hoboken. Zij proberen in hun school sterk in te zetten op opvoeding, samenhorigheid, maar wel gekoppeld aan de nodige discipline. Yannick en Jonathan proberen de leerlingen te begeleiden en te coachen. Zij vertellen in deze aflevering de verhalen vanuit de praktijk.

SODA+

Deze podcast werd gemaakt in samenwerking met vzw SODA+.
SODA+ wil leerlingen motiveren om uit te blinken in stiptheid, orde, zelfdiscipline én in professionele attitudes. Als leerlingen het soda-attest halen maken ze meer kans op weekendwerk, vakantiejobs en stageplaatsen. Wil je graag samenwerken of meer weten over deze organisatie, surf dan naar www.sodaplus.be!

Buiten De Krijtlijnen

Buiten De Krijtlijnen is een podcast over onderwijs. Aan de hand van gesprekken met experts, leerkrachten, directeurs, pedagogen en ondernemers probeert het antwoorden te vinden op de onderwijsvraagstukken van deze tijd. Maar deze podcast wil ook inspireren, creëren en motiveren. Buiten De Krijtlijnen werd opgericht door Rinke Vanhoeck. Rinke is zelf actief in het onderwijs als leerkracht secundair onderwijs en probeert wat hij meemaakt in de praktijk, te gebruiken in de podcast om zo tot concrete en verhelderende gesprekken te komen. Voor alle titels: zie hier

Tags: , , ,

Ook Interessante Podcasts

ADHD in het onderwijs; Wat doe je in de klas?

Gerelateerd:Hoogbegaafde leerling vaak zonder school Slechts 25% van de samenwerkingsverbanden biedt voltijds hb-onderwijs blijkt uit onderzoek. De behoefte aan dit type onderwijs kan wel eens…Verkiezingsprogramma's en onderwijsplannen De meeste politieke…
Tijd voor een herdefinitie. In gesprek met Arno de Poorter van ‘Hulp bij ADHD’, conciërge Dennis ven de Ven en ervaringsdeskundige Corné. Plus artikel met tips en tricks, via Gedragsproblemenindeklas.
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Aanpak lerarentekort

NCOI

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

HRcommunity logo
HRcommunity

HRcommunity Festival

App

Teacher Tapp: de dagelijkse vragenapp voor leraren