Tags: gedrag, klassenmanagement,

Ruzies in de appgroep van de klas

Spammen is hinderlijk gedrag, zeker in een groepsapp van de klas. Het is lastig te stoppen en de emoties kunnen hoog oplopen. Specialist mediawijsheid Klaartje Schüngel geeft in deze blog tips om met de leerlingen het gesprek aan te gaan.

Stickerbommen en spammen in de appgroep

Er is bonje in de appgroep van groep 7. Een van de leerlingen liet vanochtend een ‘stickerbom’ ontploffen. Nu zit iedereen in de appgroep met meer dan 1000 digitale stickers. Een paar leerlingen kunnen er nog om lachen, maar de meesten vinden het irritant. Want de appgroep wordt ook gebruikt voor zaken zoals huiswerk en belangrijke mededelingen. En nu is er weer zo’n grapjas die de afspraken aan zijn laars lapt. Hoe ga je hier als school nu mee om?

Stickerbommen maak je zo

Een stickerbom plaatsen is een vorm van spammen. Spammen is op zich onschuldig en leerlingen zijn er vindingrijk in. Zo kun je elk woord in een apart bericht zetten in plaats van een zin te maken in een tekstvakje. Ook kun je snel achter elkaar nonsens plaatsen in losse tekstberichten (hallo, hey, hi, gm, hgh, hup, hola, haha, hoi, lol, nvm, etc.).

Een stickerbom is in een handomdraai gemaakt. Met een grote glimlach legt een leerling mij uit hoe dat gaat: ‘Je zet je wifi uit, daarna plaats je 1000 stickers in de appgroep van de klas en dan zet je wifi weer aan. De ontvangers krijgen in een klap al die stickers binnen!’

De herkomst van spam

Spam is een samenvoeging van ‘spiced ham’, ingeblikt gezouten ham. Spam in de betekenis van iets irritants, flauws en repeterends is terug te voeren op een sketch van de tv-serie Monty Python uit de jaren zeventig. Een echtpaar verwacht een lekker ontbijt en treft op het menu alleen maar variaties van spam aan. De link met ongewenste en steeds terugkerende e-mail is daarmee snel gelegd. En ondertussen is spam ook te vinden binnen appgroepen, multi-player games en andere digitale platformen.

Spammen is moeilijk te stoppen. Vaak negeert een spammer de oproepen van klasgenoten om ermee op te houden.

Grenzen stellen en bespreken

Spammen is hinderlijk gedrag, zeker in een groepsapp van de klas. Het is lastig te stoppen en de emoties kunnen hoog oplopen. Vaak negeert een spammer de oproepen van klasgenoten om ermee op te houden. Hij of zij voelt zich juist aangemoedigd om door te gaan, zolang een paar anderen het toejuichen of meedoen. Hoe ga je hierover in gesprek met je klas?

  • Leg uit: de meeste mensen vinden spammen helemaal niet leuk. Ze vinden het juist storend en irritant en het zorgt voor vervuiling in de appgroep.
  • Trek spammen door naar het echte leven. Hoe ziet het er dan uit? Welk gedrag vertoon je dan? Denk aan herhaaldelijk op iemands rug tikken en doorgaan terwijl hij je vraagt ermee op te houden. Of tegen iemand door blijven praten terwijl die aangeeft dat je ermee moet stoppen.
  • Deel leerlingen in groepjes in en vraag ze om spammen uit te beelden in kleine toneelstukjes. Dan wordt het wel duidelijk. Wat je in het echte leven als hinderlijk ervaart, is dat meestal ook online.
  • Een leerkracht van groep 6 uit Amsterdam gebruikte het vriendenboekje als voorbeeld. Daarin worden naast leuke tekstjes en tekeningen ook stickers geplakt. Je zou het ook niet leuk vinden als je jouw vriendenboekje terugkrijgt waarbij de pagina’s vol geplakt zijn met stickers?
  • Laat leerlingen onderling afspraken maken over het gebruik van de groepsapp van de klas. Werk de afspraken uit op een poster die je hier kunt downloaden.
  • Als je het spammen echt niet kunt laten, doe dat dan bij mensen van wie je weet dat ze dat ook leuk vinden. Laat je stickerbommen ontploffen in je vrienden appgroepen, daar zijn ze voor. Maar niet in de appgroep van de klas.
  • Informeer ouders over het gesprek met jouw groep en de resultaten hiervan. Vraag ouders om mee te kijken in de appgroepen van hun kind en indien nodig in te grijpen en te corrigeren.

Uitbeelden van spammen

De leerkracht liet de klas de Monty Python sketch zien en de leerlingen voerden kleine toneelstukjes op om het spammen uit te beelden. De stickerbommen verplaatsten zich naar een paar vrienden appgroepjes. De appgroep van de klas werd weer gebruikt waar hij in eerste instantie voor aangemaakt was.


Meer weten?

Wil je meer lezen over social media, grensoverschrijdend gedrag en online pesten? SocialmediaIMPACT begeleidt scholen bij hun actuele vragen over mediawijsheid, social media en cyberpesten. Mediawijsheid specialist Klaartje Schüngel geeft o.a. team trainingen, gastlessen en ouderavonden.

Lees ook:

Tags: gedrag, klassenmanagement,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.