Tags: , , ,

Spanningsboog in de klas: hoe houd je leerlingen bij de les?

Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en te activeren met bijvoorbeeld de nieuwe quiz functionaliteit. Oefenschema’s zijn makkelijk persoonlijk te maken, gebaseerd op kennen en kunnen. 

Concentratie en betrokkenheid niet beter na corona

Aan het begin van de les zijn de leerlingen wakker, aanwezig en doen ze actief mee. Na 10 minuten al zie je hun aandacht van het bord verschuiven naar hun mobieltje, klasgenoten of staren ze uit het raam. In korte tijd lijkt werkelijk alles interessanter dan de les. Kortom de betrokkenheid van de leerling laat te wensen over. Hoe kan je ervoor zorgen dat leerlingen met een korte spanningsboog bij de les blijven? WRTS legt met behulp van docenten uit hoe je het beste kan omgaan met de korte aandacht spanne van leerlingen.

De sleutel tot succes

Als docent ben je continu op zoek naar de beste manier om les te geven. Er leiden meerdere wegen naar Rome en zo zijn er ook talloze manieren om je leerlingen te activeren en motiveren tijdens de les. Er zijn onderzoeken over wat het beste werkt in het onderwijs, maar wat in de ene klas werkt betekent niet dat het ook werkt in de andere klas. Van scaffolding waar je samen met een leerling werkt aan een vast stappenplan, naar retrieval pratice waarbij je de leerlingen zelf de lesstof op laat halen: de keuze aan lesmethodes is reuze. Waar begin je en welke hulpmiddelen kan je inzetten?

Inzet van didactische methodieken

Wanneer de concentratie van leerlingen ver te zoeken is, kan je als leerkracht didactische methodieken inzetten. Er zijn veel verschillende didactische werkvormen om uit te kiezen, maar voordat je er een kiest is het van belang een leerdoel voor ogen te hebben. Is het leerdoel om leerlingen zelfstandig te laten werken, dan is een opdrachtvorm de beste keuze. Wil je dat leerlingen actief bezig zijn met de lesstof, dan zou een interactieve werkvorm beter van toepassing zijn.

Didactische methodieken uitvoeren in de les, dat is weer andere koek. Daarom vertellen twee docenten hoe zij verschillende werkvormen in de praktijk toepassen.

Elastiek op spanning

Als docent is het lastig om leerlingen geboeid te houden tijdens de les. Ze haken snel af, maar er moet toch geleerd worden. Hoe pak je dit nu het beste aan? Jan-Willem Hueting, docent en examensecretaris, zegt het volgende over een korte spanningsboog in de klas: ‘De korte spanningsboog van leerlingen is zeker een probleem en het is in de corona periode alleen maar minder geworden met de concentratie. Het is echt 70 minuten hard werken om de aandacht vast te houden. Ik probeer dit te bereiken door iedere les 3 a 4 verschillende dingen te doen, en uitleg af te wisselen met opdrachtjes en stukjes video. Maar het blijft lastig. Ik vergelijk het wel eens met een elastiek dat je 70 minuten lang op spanning moet houden. Als je even verslapt kost het veel moeite om het terug te pakken. De aanwezigheid van laptops en telefoons dragen er ook in hoge mate aan bij helaas.’

Hoe verbeter je de concentratie

Zoals docent Jan-Willem aangeeft, is de aanwezigheid van laptops en mobieltjes ook een doorn in het oog bij docenten en één van de oorzaken van een korte spanningsboog. In plaats van de strijd aan te gaan met mobieltjes, kan je ze ook inzetten. Dit bijvoorbeeld door programma’s als WRTS in te zetten. Door online tools te gebruiken betrek je de leerlingen op een manier bij de les die past bij hun belevingswereld. Op WRTS kan je sinds kort quizzen maken, een uitstekend middel om variatie toe te voegen aan je les. Door de lesstof op een leuke en laagdrempelige manier aan te bieden, houdt je leerlingen beter bij de les.

Wekker

Wij spraken ook geschiedenisdocent Mira van Kuijeren, zij heeft haar eigen manieren om met de korte spanningsboog van haar leerlingen om te gaan. ‘Ik werk op een school met vmbo-t leerlingen en die hebben een iets kortere spanningsboog dan andere lesniveaus. Wij merken dat als je instructie moet geven dat het echt maximaal een kwartier mag zijn. Een kwartier lang intensief luisteren is namelijk best al veel gevraagd. Ik geef geschiedenis, maar ik denk dat het wel voor elke docent geldt, is als we een soort wekker zetten. Wat ik dan doe is aan een leerling vragen ‘hou de tijd in de gaten en dat mag jij op een rode knop drukken als ik te lang praat’. Dat vinden ze heel leuk, omdat de leerlingen dan de baas mogen zijn. Het werkt omdat je ze een gevoel geeft dat ze de juf mogen regisseren.’

Wat docent Mira nog doet om leerlingen te activeren:

‘Ik gebruik van alles: Kahoot, WRTS of LessonUp. Bij de filmpjes van Schooltv worden ook kijkvragen aangeboden. Maar ik maak ook gebruik van kaartspellen. Echt van alles. Zeker bij geschiedenis kan het al gauw teveel informatie worden, dan moet je je leerlingen er praktisch iets mee laten doen.’

Hoe nu verder?

Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. Gelukkig bieden docenten Jan-Willem Hueting en Mira van Kuijeren genoeg handvatten om leerlingen toch de lesstof te laten leren. WRTS biedt docenten de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken aan de lesstof, actief bezig te zijn met de lesstof door bijvoorbeeld quizzen én ze hun eigen en persoonlijke oefenschema te geven dat gebaseerd is op hun kennen en kunnen.

In de uitleg video hieronder zie je wat WRTS voor jou kan betekenen. Alle mogelijkheden voor het inpassen van de tool in jouw lespraktijk komen voorbij.


Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen