Tags: donuteconomie, duurzaamheid, jongeren, LLO, SDG's

Toekomstlab helpt jongeren navigeren op een leefbare toekomst

Toekomstlab inspireert jongeren om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet. Het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel zijn bedoeld voor jongeren in het VO, MBO en HBO en WO.

Inspiratie voor hun toekomst

Al op de middelbare school maken jongeren een aantal belangrijke keuzes voor hun toekomst. Ze moeten kiezen voor het juiste opleidingsniveau, een profielkeuze maken met een bijbehorend vakkenpakket en tenslotte een vervolgstudie kiezen, allemaal voor hun toekomst. Maar hoe kunnen ze nou weten wat ze later willen worden? Waar moeten ze beginnen en hoe moeten ze nou kiezen?

Als we iets gaan doen wat bij ons past, worden we meestal gelukkig. Maar ons geluk en onze toekomst hangen ook af van een gezonde maatschappij en een leefbare planeet. En daar kunnen we (en jij) werk van maken!  Toekomstlab is ontwikkeld om jongeren na te laten denken over hun toekomstmogelijkheden.

Vragen aan de toekomst in het licht van de SDG’s

In Toekomstlab gaan jongeren op zoek naar antwoorden op hun persoonlijke Toekomstvraag. Deze Toekomstvragen worden door jongeren bedacht naar aanleiding van 68 Inspiratiefilmpjes die gekoppeld zijn aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. De toekomstmogelijkheden van jongeren hangen immers samen met de toekomst van onze planeet. We hebben in Toekomstlab gemerkt dat jongeren persoonlijk en sociaal-maatschappelijk heel betrokken zijn bij duurzaamheids- en mondiale vraagstukken met Toekomstvragen zoals:

  • “Ik zou wel eens willen weten hoe de zorg zal zijn over 50 jaar”
  • “Hoe ziet de stad van de toekomst eruit, hoe leven we dan?”
  • “Ik zou graag willen weten hoe het is om zelfvoorzienend te leven”.
  • “Zullen we over 30 jaar nog met elkaar praten in real life?”
  • “Blijft er hongersnood?”

Laat je inspireren door de uitdagingen en kansen van de Donuteconomie en de Sustainable Development Goals (SDG’s)!

Donuteconomie en SDG’s

Kate Raworth, een Britse econoom, heeft de donuteconomie bedacht. Dit model heeft wereldwijd heel veel aandacht gekregen. Als je dit model tekent, zie je een grote cirkel (de grens van wat onze planeet aankan) met daarin een kleine cirkel (de sociale ondergrens). Haar model lijkt op een donut, vandaar de naam “donuteconomie”.

Kate wil graag ons huidige economische model, waarbij het vooral gaat om de economische groei en meer, meer, meer, vervangen met het donutmodel. Want ons huidige model veroorzaakt grote ecologische schade, zoals klimaatverandering, vervuiling en een enorme kloof tussen arm en rijk.

Aan de donuteconomie van Kate zit een binnen- en een buitengrens, met daartussen de veilige en rechtvaardige ruimte voor de economie, goed voor de mens en het milieu. De binnengrens van de donut (het gat) wordt bepaald door verschillende zaken die het minimum aangeven van een goed, menswaardig bestaan, zoals het beschikken over voedsel, vrede, werk, huisvesting, elektriciteit en onderwijs. De buitengrens van de donut wordt bepaald door ecologische zaken zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, verzuring van de oceaan, bodemuitputting en verlies van biodiversiteit (het leven in het water en op het land). In haar model is de economie ondergeschikt aan de planeet.

Hulp bij het navigeren

Wij hebben Toekomstlab ontwikkeld om jongeren na te laten denken over hun toekomstmogelijkheden op basis van de vragen ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Wij inspireren jongeren om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid van onze planeet. In het introductiefilmpje over Toekomstlab laten we zien hoe we dat doen.

Het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel maken onderdeel uit van Toekomstlab, maar beide spellen zijn ook los verkrijgbaar, zowel in het Nederlands als in het Engels.

Toekomstlab en de spellen zijn bedoeld voor jongeren vanaf 12 jaar en het programma en de spellen worden op scholen in het VO, MBO en HBO en WO ingezet tijdens projectweken over duurzaamheid, burgerschapslessen, LOB-trajecten en tijdens mentorlessen.

Tags: donuteconomie, duurzaamheid, jongeren, LLO, SDG's
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE