Thema's
Thema's
Podcasts
Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?
Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?
Documenten
Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek
Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.
Artikelen & Blogs
Betere begeleiding startend docent cruciaal
Sektorakkoord VO stelt dat schoolbesturen zorg moeten dragen voor een effectief inwerk- en begeleidingsprogramma van de beginnend docent om vroegtijdige uitval tegen te gaan.
Documenten
Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid
Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008
Documenten
Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid
Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! - een offensief.
Artikelen & Blogs
Vriendelijk orde houden is het probleem voor zijn
Hoe houd je orde in een klas pubers zonder boosheid en frustratie? Wanneer leerlingen zich veilig en competent voelen, zal orde vaak vanzelf ontstaan, was het idee. Meer effectieve lestijd het gevolg.
Documenten
Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek
Van Engelshoven probeert met financiele herschikking de strijd om de student te verminderen. Ook andere financiële prikkels om het onderwijs zelf te ondersteunen. Hoe bestendig is haar aanpak?
Artikelen & Blogs
Coronacrisis: een aanzet tot innovatie in het onderwijs
Veel onderwijsprofessionals ervaren de achterliggende periode van Corona als een moment van bezinning: wat heeft de coronacrisis laten zien als het gaat om de inrichting van onderwijs
Video's
Een traumasensitieve school: hoe maak jij het verschil?
Kinderen die moeilijk gedrag vertonen kiezen hier niet voor. Aan de docent is het juist er voor hun te zijn en het kind achter het gedrag te zien. Vaak hebben ze niemand anders. Kinderen in de knel na de covid-lockdown.
Artikelen & Blogs
Regionale samenwerking bleek vliegwiel
Wat kan men in de regio van elkaar leren? En vooral hoe breng je de verschillende spelers succesvol samen? Ton Jansen bleek een bevlogen aanjager. Hij doet zijn verhaal.
Artikelen & Blogs
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Artikelen
Video's
Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel
https://vimeo.com/117317955
Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Artikelen & Blogs
‘Growth Mindset’ concept een gimmick?
Een groot onderzoek naar het gebruik van ‘Growth Mindset’ op scholen in Engeland heeft uitgewezen dat het geen verschil maakte voor de Engelse of wiskundige resultaten van leerlingen.