Tags: , ,

De Gelukkige School: werkgeluk in het onderwijs

Podcast De Gelukkige school aflevering 7 gaat over werkgeluk, met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.

De Gelukkige school is een productie van Stichting LeerKracht: Jelle Verwer en Tessa Brummelkamp gaan met hun gasten uit het onderwijs in gesprek om over een inspirerend onderwerp te praten.

Deze aflevering gaat over werkgeluk, met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert).

  • Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en  wat dit is. (Klassewerkplek zoekt basisscholen die uitblinken in hun bijdrage aan het werkgeluk van leerkrachten. Die scholen geven zij een voorbeeldfunctie.)
  • Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren. Zie onder.
Beluister de Podcast van: Karin Landman | Joke van Sliedregt

Hoe zorg je voor meer werkplezier in het onderwijs?

Volle werkdagen, die meer gaan over lijstjes afwerken dan de kinderen in je klas. Dat is niet waarom je het onderwijs in wilde, maar je ziet geen oplossing. Hoe houdt je plezier in je werk? Hoe zorgt de schoolleider voor werkplezier in het docententeam?

Onderzoekers Ryan en Deci ontdekten dat werkplezier stoelt op:

1.Autonomie: Voldoende regelruimte en variatie ervaren in je werk, zonder dat anderen bepalen wat je moet doen.

  • Bepaal wat jullie gezamenlijke onderwijsprioriteiten zijn en hoe je deze aandacht geeft. Bedenk als team samen de onderwijsprioriteiten en maak deze visueel met een bord dat het schooljaar opdeelt in 4-5 thema’s. Op basis van deze thema’s werk je met je team aan leerlinggerichte doelen die er voor hen en jou echt toe doen. Hierdoor creëer je een zichtbare en gedragen teamfocus op onderwijsverbetering.
  • Bedenk hoe je je eigen taken anders inricht (zodat er meer werkvariatie, regelruimte en autonomie ontstaat). Onderzoek welke beren jou tegenhouden om de dingen te doen die je graag zou willen doen en op welke taken jij leegloopt of in jouw ogen tijdverspilling zijn. Bedenk dit vooral met (een van) je collega(’s). Samen zie je immers meer. Voer dan wijzigingen door.

2. Relatie: Ondersteuning ervaren van collega’s en leidinggevenden en niet het gevoel hebben er alleen voor te staan.

  • Bouw met je team aan onderling vertrouwen door elkaar te steunen en te waarderen: Creeer een cultuur met een positief werkklimaat, sociale steun en waardering. In de hectiek van de dag kan dat een uitdaging zijn. Verleg de aandacht van klaagzang naar het delen van successen.
  • Zie als schoolleider de leraar achter de taak. In de klas wordt het verschil gemaakt en daar wil je als schoolleider aan bijdragen, ipv eindeloze vergaderingen. Zo creëer je tijd om klasbezoeken te plannen, leraren te bevragen op hun verlangens en behoeften en hulp te bieden in de vorm van faciliteren, feedback geven en coachen.

3. Competentie: Je vaardigheden, kennis, middelen en ontwikkelmogelijkheden hebt om je werk goed uit te voeren.

  • Bekwaam jezelf in vakinhoud en pedagogisch-didactische vaardigheden als activerende lessen verzorgen en leerstrategieën aanleren. Als leraar heb je veelal geleerd om te werken met methodes. De vraag is of dit altijd de oplossing is die rechtdoet aan je eigen professionele bril en de kinderen in je klas. Pak het eens anders aan door het leerlinggerichte doel centraal te stellen in plaats van de methode. Desgewenst maak je hierbij gebruik van methode-onafhankelijke onderzoeksresultaten te vinden in vakliteratuur of via Doorloopjes.
  • Ontwikkel je als team in interpersoonlijke, organisatorische en samenwerkingsvaardigheden. Je leert exponentieel door samen te werken aan de lespraktijk en elkaar scherp te houden op je handelen. Onderzoek toont aan dat de meest effectieve teams elkaar feedback geven. Maak bijvoorbeeld eens samen met je collega een lesontwerp, kijk bij elkaar terwijl je de les geeft en ontdek na afloop samen wat in de praktijk wel en nog niet werkt.

De vraag is natuurlijk hoe je aan deze drie knoppen kunt draaien om met meer sprankeling en positieve energie aan het werk te zijn?


De leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School: het overzicht

Bron & lees meer:

Kennisbank Stichting LeerKracht: Hoe zorg je voor meer werkplezier in het onderwijs?

Doorloopjes: In Doorloopjes is het beste uit onderwijsonderzoek verzameld en weergegeven in eenvoudig te lezen stappenplannen. 

Tags: , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen