Thema's
Thema's
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Artikelen & Blogs
Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen
Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen
Documenten
Lerarentekort beïnvloedt kennisniveau leerlingen
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen. De leden werkzaam in het primair en voortgezet onderwijs gaven aan dat dit vooral ten koste gaat van het niveau van de kernvakken: rekenen/wiskunde, taal en spelling.
Artikelen & Blogs
LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist
Peak Capital heeft onlangs € 350.000 geïnvesteerd in onderwijsplatform LessonUp. In de loop van 2 jaar heeft het digitale platform een verzameling van meer dan 250.000 gratis lessen samengesteld die rechtstreeks in de klas kunnen worden gebruikt.
LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist
Nieuws, Persberichten
Documenten
Nederland loopt voorop met de digitalisering van het onderwijs
Nederland staat na Estland tweede in de index van het Centre for European Policy Studies (CEPS), die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus.
Om de huidige situatie van digitaal leren in Europese landen te meten en aandacht vestigen op dit zeer belangrijke onderwerp heeft de 'Jobs & Skills Unit' van het Centre for European Policy Studies (CEPS) een index van gereedheid voor digitaal leven lang leren (IRDLL) ontwikkeld voor alle 27 landen van de Europese Unie. Nederland scoort goed.
Artikelen & Blogs
Aanvullend onderwijs en motieven voor deelname
In het kader van gelijke kansen kan het schaduwonderwijs een factor zijn die ongelijkheid vergroot. Het fenomeen werd onderzocht door SEO en Oberon in opdracht van ministerie van OCW.
Video's
BlijvenLeren #vlog15 – Shauna Plompen deelt haar ervaringen
In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: responsieve scholen en
onderzoek en innovatie in het mbo, maar ook over korte lontjes, een workshop en boek van Hans Kaldenbach.
Artikelen & Blogs
Een op de drie leerlingen in VO krijgt aanvullend onderwijs
In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs. (meer…)
Video's
Blijven Leren #vlog23
In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: verschillende manieren van betrokkenheid bij veranderingen, rust in de klas bewaren, de ritmiek van teamsessies, en nog meer.
Artikelen & Blogs
Het Deense digitale curriculum – 4 speerpunten
In het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs en ook in dat van de lerarenopleidingen neemt digitalisering nog een zeer beperkte positie in. Lessen uit twee Deense pilots.
Artikelen & Blogs
‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’
Doorlopende leerroutes en de regionale arbeidsvraag. Het ministerie stimuleert de regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm te geven. Vmbo en mbo weten elkaar beter te vinden.
Artikelen & Blogs
Klassenmanagement – 8 tips
Het ‘rimpeleffect’ zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.
Klassenmanagement – 8 tips
Artikelen
Artikelen & Blogs
Lerarentekort basisonderwijs neemt verder toe
Vooral scholen in de Randstad, met leerlingen van laagopgeleide ouders en in het voortgezet speciaal onderwijs, hebben het moeilijk. De onderwijsinspectie wijst op hierdoor toenemende kansenongelijkheid.
Artikelen & Blogs
Ontwikkelagenda voor ‘Lerend onderwijs’
Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs
Artikelen & Blogs
Lerarentekort geografisch aanpakken; 6 suggesties
Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers, voorman van ‘PO in actie’ en Frank Cörvers, hoogleraar arbeidsmarkt