1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 2
Thema's

Thema's

Filters
Expliciete instructie houdt in dat leerlingen uitleg krijgen in hoe ze verschillende leerstrategieën kunnen gebruiken, de condities waaronder deze het meest nuttig zijn, en uitleg over wat het voordeel is van het gebruik van deze strategieën.
Artikelen & Blogs

‘Dat leren ze zelf wel’ en nog 7 misvattingen over leren leren

Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Een goede vuistregel? Wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Leren leren moet je leerlingen aanleren. En dat is een understatement. Patrick Sins ontkracht een 8-tal misvattingen omtrent zelfregulerend leren.
Podcasts

Formatief handelen vormgeven in het primair onderwijs

Hoe geef je formatief handelen vorm in het primair onderwijs? Daisy Mertens spreekt over haar voorbereidende proces en de ontwerpstappen die ze heeft doorlopen. Hoe heeft ze het uitgevoerd? Wat stak ze daar zelf van op? Welke tips geeft ze collega's mee? Een podcast van LLEARN.
Met formatief handelen geef je leerlingen inzicht in hun leerproces. Waar zijn ze goed in en wat kunnen ze verbeteren? Ze leren elkaar feedback geven en krijgen feedback van de leraar.
Artikelen & Blogs

Meer aandacht voor formatief handelen

Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’.
Artikelen & Blogs

Met de camera de wijde wereld in

Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel van het programma van het Onderwijs Innovatie Festival.
Artikelen & Blogs

Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen

Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je zelfsturend leren en zelfregulatie? En wat is het verschil?
Podcasts

Tjipcast: Expliciete instructie in het klaslokaal

In deze podcast gaan we dieper in op de kenmerken en bouwstenen van expliciete directe instructie (EDI). Expliciete directe instructie wordt helaas vaak als ouderwets of klassiek bestempeld. Instructie is bij uitstek een kernelement in het onderwijs en werkt buitengewoon krachtig! Ongeacht je onderwijsconcept. Veel praktijkvoorbeelden van lesfasen en technieken passeren de revue.
Podcasts

HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?

Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community