Thema's
Thema's
Kalender
Meertaligheid in de klas (17 april 2023)
55 (excl.)
online
55 (excl.)
Hoe kun je als leerkracht PO omgaan met meertaligheid in de klas? Wat zegt het wetenschappelijk onderzoek en hoe pak je het aan in de praktijk?
Artikelen & Blogs
‘Dat leren ze zelf wel’ en nog 7 misvattingen over leren leren
Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Een goede vuistregel? Wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Leren leren moet je leerlingen aanleren. En dat is een understatement. Patrick Sins ontkracht een 8-tal misvattingen omtrent zelfregulerend leren.
Podcasts
Formatief handelen vormgeven in het primair onderwijs
Hoe geef je formatief handelen vorm in het primair onderwijs? Daisy Mertens spreekt over haar voorbereidende proces en de ontwerpstappen die ze heeft doorlopen. Hoe heeft ze het uitgevoerd? Wat stak ze daar zelf van op? Welke tips geeft ze collega's mee? Een podcast van LLEARN.
Artikelen & Blogs
Meer aandacht voor formatief handelen
Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Artikelen & Blogs
Met de camera de wijde wereld in
Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel van het programma van het Onderwijs Innovatie Festival.
Met de camera de wijde wereld in
Interview
Video's
Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf: openbare les
Patrick Sins is lector Leren aan Hogeschool Rotterdam. In deze openbare les laat hij zien wat 'werkt' bij leren leren. Hoe kun je je leerlingen of studenten effectief ondersteunen bij het ontwikkelen en activeren van zelfregulerend leren?
Kalender
Avond van de Leraar #4: Effectief Leesonderwijs
0
Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen
0
Tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs doe je inspiratie op en ontvang je handvatten om het leesonderwijs op jouw school (verder) vorm te geven.
Artikelen & Blogs
Leesvaardigheid verbeteren? Motivatie meten
Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Je kunt aan allerlei knoppen draaien, betoogt Nicole Hanegraaf, maar het verbeteren van de leesvaardigheid begint bij verbeteren van de motivatie.
Artikelen & Blogs
Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen
Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je zelfsturend leren en zelfregulatie? En wat is het verschil?
Podcasts
Llearn: formatief handelen: van instrument naar ontwerp
De auteurs van het boek 'Formatief handelen van instrument naar ontwerp' bespreken de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen als basis voor goed lesontwerp.
Podcasts
Tjipcast: Expliciete instructie in het klaslokaal
In deze podcast gaan we dieper in op de kenmerken en bouwstenen van expliciete directe instructie (EDI). Expliciete directe instructie wordt helaas vaak als ouderwets of klassiek bestempeld. Instructie is bij uitstek een kernelement in het onderwijs en werkt buitengewoon krachtig! Ongeacht je onderwijsconcept. Veel praktijkvoorbeelden van lesfasen en technieken passeren de revue.
Documenten
Trendrapport: adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs
Met adaptief leermateriaal creëer je onderwijs dat automatisch is afgestemd op de behoeften en competenties van individuele studenten. Wat de kansen en uitdagingen zijn lees je in dit Trendrapport van SURF.
Podcasts
HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?
Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs
Bewegend leren met de educatieve spellen van Picoo
Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Picoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus!
Artikelen & Blogs
Effectieve feedback volgens paar richtlijnen
In tal van meta-analyses van onderwijsgericht onderzoek blijkt feedback één van de krachtigste hefbomen om het leerproces te bevorderen. Niet alle feedback is echter even effectief, noch leidt het per se tot meer impact op leren. Reflecties of effectieve feedback.