Thema's
Thema's
Documenten
De grootste digitale HR-uitdagingen voor mbo’s
Ruim een half miljoen studenten volgen bij ruim zestig instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) ruim vierduizend verschillende opleidingen. Dat stelt hoge eisen aan het HRM-management en ook aan de achterliggende ICT-structuur van mbo-instellingen. Mbo’s gebruiken meestal een grote hoeveelheid verschillende softwaresystemen naast elkaar, vaak van verschillende leveranciers. Hoe zorg je ervoor dat er geen fouten insluipen bij het gebruik van meerdere systemen? Welke rol speelt data hierin? Lees het nu in de whitepaper.
Artikelen & Blogs
Dialoogtafel: Breng jouw leervisie tot leven!
Tijdens de coronacrisis werd de innovatiekracht die altijd al in het onderwijs aanwezig is geweest extra uitvergroot. Wanneer diverse docenten, leerkrachten en scholen de handen ineenslaan is de kans groter dat er een bredere verandering op gang wordt gebracht binnen het onderwijs. Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival staat uitwisseling centraal.
Artikelen & Blogs
Gamification in je les: waarom zou je?
Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.
Artikelen & Blogs
Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of opleiding?
Iedereen spreekt tegenwoordig over digitale vaardigheden en toekomstbestendigheid. Men is zich ervan bewust dat technologie een steeds grotere rol speelt in werk en leven. Daar moeten we in het onderwijs op voorsorteren, zodat de studenten straks voldoende digitaal vaardig zijn als ze de arbeidsmarkt op stromen. Maar hoe doen we…
Artikelen & Blogs
Huiswerk meegeven: 5 tips om leerlingen te activeren
Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Als docent weet je waarom schoolwerk belangrijk is, maar leerlingen zien dat niet altijd meteen in. Hoe kan je als docent het beste huiswerk meegeven? WRTS geeft 5 tips om het makkelijker te…
Apps & Tools
Choop – onderwijssoftware
Zie je bij jullie op school soms ook door de bomen het bos niet meer als het om ICT gaat? Wellicht biedt Choop dan de oplossing. Deze jonge onderneming heeft een uniek softwaresysteem gebouwd waarmee je alle tools in één oplossing voorhanden hebt.
Artikelen & Blogs
I-coaching in het mbo: een wereld te winnen
In dit whitepaper worden de verschillende vormen van coaching naast elkaar gezet en de kenmerken van effectieve professionalisering uitgelicht. Het Practoraat Mediawijsheid bundelde verschillende onderzoeken en ervaringen ter ondersteuning bij de inrichting van een effectieve i-coaching en professionaliseringsslag.
I-coaching in het mbo: een wereld te winnen
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Spanningsboog in de klas: hoe houd je leerlingen bij de les?
Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en te activeren met bijvoorbeeld de nieuwe quiz functionaliteit. Oefenschema’s zijn makkelijk persoonlijk te maken, gebaseerd op kennen en kunnen.
Artikelen & Blogs
Leren met behulp van Virtual Reality: leerrendement onderzocht
Gamification wordt meer en meer onderdeel van het pedagogisch didactisch arsenaal van docenten. Achterliggend idee is, dat studenten de aangeboden lesstof beter zullen verwerken. Dit onderzoek door Mbo College Airport toont de meerwaarde voor het onderwijs. Met webinar : Innovatief Leren, VR Reality
Artikelen & Blogs
Hoe blijven leerlingen geboeid en gebonden?
WRTS is een platform dat leren ondersteunt. Het blijft zich ontwikkelen. Extra woordenlijsten werden al toegevoegd. Een mobiele app en een nieuwe look volgden, alsmede uitlegvideo’s, samenvattingen, chatten met tutoren, oefenvragen, oefenstof en de mogelijkheid om je gemiddelde eindcijfer te zien. Binnenkort volgt WRTS live.
Documenten
Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak
Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s. Het Risico- en Dreigingsbeeld geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten. Dit rapport is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen.
Podcasts
Podcast over technologie en publieke waarden in het onderwijs
Is het onderwijs erop vooruitgegaan wat betreft technologie en publieke waarden? Hoe ziet Stikker het burgerschap in een digitale context? En hoe stellen we leerlingen en studenten in staat het internet eerlijk en inclusief te maken? Over ethiek en ontwerp oplossingen.
Artikelen & Blogs
Digitalisering in het onderwijs: stap voor- of achteruit?
Technologie is met ons dagelijks leven verstrengeld. Corona zorgde voor een digitale versnelling slag in het onderwijs. Moeten we daar wel zo blij mee zijn? Er zijn zowel voordelen als nadelen over gedigitaliseerd onderwijs.
Digitalisering in het onderwijs: stap voor- of achteruit?
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Mediawijs op het mbo
‘Een valkuil is denken dat studenten alles van ict snappen, omdat ze ermee zijn opgegroeid’, zegt Ingeborg Kertész, docent van het Mediacollege Amsterdam en aangesloten bij het Practoraat Mediawijsheid in Amsterdam. ‘Belangrijk is dat wij als docenten het goede voorbeeld geven.’
Mediawijs op het mbo
Artikelen, Interview
Apps & Tools
De Brugklas App
Hoe bereid je nieuwe leerlingen voor op hun nieuwe school en het nieuwe schooljaar? Dit doe je met de Brugklas App. De app helpt nieuwe leerlingen en ouders om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op een nieuwe school en het nieuwe schooljaar. Een goed begin is het halve werk.