1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 5
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen

Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs

Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie

Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
Artikelen & Blogs

Bevlogen leraren doen het beter! De schoolcultuur maakt verschil

Bevlogen leraren hebben meer plezier in hun werk. Hoe is de schoolcultuur binnen jouw instelling? Wordt jouw eigenaarschap gestimuleerd? Is er ruimte voor onderlinge feedback? Onderzoek wijst uit dat leerlingen van bevlogen leraren doorgaans beter presteren.
Veranderen is een Vaardigheid afb. 2
Artikelen & Blogs

Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers

Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie
Artikelen & Blogs

Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one

Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Artikelen & Blogs

Leiderschap en de veranderbereidheid van docenten in het VO

Gedeeld leiderschap moet gaan over een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen: de organisatie passend inrichten, waarbij het gaat over ruimte geven en het creëren van de juiste cultuur, niet over formele structuur. Een taak voor zowel leraren als schoolleiders.
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community