Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Visie & Missie in het onderwijs
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie. Die geven richting aan de koers en inspiratie aan de medewerkers. Zij zijn belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van organisaties en medewerkers.
Visie & Missie in het onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen
Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs
Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie
Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
Artikelen & Blogs
Bevlogen leraren doen het beter! De schoolcultuur maakt verschil
Bevlogen leraren hebben meer plezier in hun werk. Hoe is de schoolcultuur binnen jouw instelling? Wordt jouw eigenaarschap gestimuleerd? Is er ruimte voor onderlinge feedback? Onderzoek wijst uit dat leerlingen van bevlogen leraren doorgaans beter presteren.
Artikelen & Blogs
Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers
Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Artikelen & Blogs
Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one
Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Podcasts
Pedagogisch leiderschap: gesprek met Luc Stevens
Podcast van Taco Visser, in gesprek met Luc Stevens. Bijvoorbeeld over het continu stellen van de pedagogische vraag: geef jij het kind de ruimte zichzelf te zijn? Dus: meer waarnemen en luisteren dan spreken. N.a.v. het boek 'Leidinggevende waar ben je?' van Dolf van den Berg (TOO).
Artikelen & Blogs
Ontwikkeldoor versterkt onderwijsondersteuners
De pilot ‘Ontwikkeldoor’ is een modulair opleidingstraject voor onderwijsondersteuners (OOP’ers) op scholen voor primair onderwijs in Amsterdam. Om een bevoegdheid te halen of met afzonderlijke modules verder te professionaliseren.
Artikelen & Blogs
Leiderschap en de veranderbereidheid van docenten in het VO
Gedeeld leiderschap moet gaan over een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen: de organisatie passend inrichten, waarbij het gaat over ruimte geven en het creëren van de juiste cultuur, niet over formele structuur. Een taak voor zowel leraren als schoolleiders.
Artikelen & Blogs
Autonomie als medicijn tegen werkstress in het onderwijs
Met de chronisch hoge werkstress in het onderwijs is de vraag om antwoorden ook hoog. Hoe kan persoonlijke autonomie jou als docent hierin helpen? Onderzoek naar het belang van maatwerk in HR-beleid met betrekking tot dit vraagstuk, waar jij in 5-10 minuten aan bij kan dragen.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs #5: een betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig? In dit artikel 5 essentiële condities.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties
Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.
Artikelen & Blogs
Verkiezingsprogramma’s en onderwijsplannen
De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen? Het CPB rekende de plannen door, het AOb zette de thema’s per partij op een rijtje.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen
Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld. Over valkuilen en uitspreken.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?