IKC
Robotisering in het onderwijs: zijn er mogelijkheden?
Kunnen kinderen leren van robots? Administratieve taken in het onderwijs zullen we graag overdragen aan Robotic Process Automation. Is er toekomst voor robots als digitaal hulpmiddel? Kan het sociale aspect van de robot verschil maken in…
Regeren over krimp en tekort is vooruitzien
Voor toekomstbestendig onderwijs moet je als schoolorganisatie steeds meer mensgericht en strategisch handelen met een vooruitziende blik. En regionaal optrekken met alle betrokkenen om de problemen zo goed mogelijk voor te zijn. Strategische HRM en strategische…
Verandervermogen ten tijde van lerarentekort
Management is een sociale kunst, waarin je de gewenste verandering niet afdwingt of controleert – dat leidt altijd tot onbedoelde en ongewenste fricties en weerstand. Geef het verandervermogen van jouw team of organisatie de ruimte, in…
Níet de politiek die de onderwijscrisis kan oplossen
De PISA testen doen een valse belofte van objectiviteit en voorzien de politiek van een stok. De problemen in het onderwijs worden niet veroorzaakt door de scholen of de leraren, maar door het systeem dat is…
Nationale Kraanwaterdag met gastlessen op school
Woensdag 27 september is het Nationale Kraanwaterdag. Deze dag staat in het teken van kraanwater als gezonde en duurzame dorstlesser met de boodschap ‘Water uit de kraan, goed gedaan!’ Speciaal voor basisscholen en bso’s is een…
Nieuwe leraren: laat ze niet verzuipen!
De uitval onder startende leerkrachten is schrikbarend groot. Inductieactiviteiten in Nederland zijn voor verbetering vatbaar, bleek al uit onderzoek. Paul Kirschner haalt de Engelse praktijk aan waar een gedegen, nationaal ingezet begeleidingsprogramma duidelijke vruchten afwerpt. Meer…
12 activerende werkvormen voor effectief leren
Waar staan je leerlingen in hun leerproces? “Je hoeft geen toets te doen om te achterhalen wat je leerlingen (nog) niet snappen.” Expert Michiel Wils zet 12 activerende werkvormen op een rijtje waarmee je in 1 klap ook…
Verduurzamen maatschappelijk vastgoed: 8 lessen
“Er zijn ruim 1.001 mogelijkheden om een gebouw te verduurzamen. En toch zien we een gemene deler in de route naar een CO2 neutrale portefeuille”. De tijd dringt om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te halen.…
De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing
Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit…
ChatGPT & AI in het onderwijs
Tal van toepassingen van AI en ChatGTP kunnen het onderwijs verder helpen. De gevaren zijn ook evident. Een groep vooraanstaande wetenschappers en persoonlijkheden heeft inmiddels gewaarschuwd voor de mogelijk fundamenteel ontwrichtende werking van AI systemen als…
Maak meer van je leesbeleid met de Bibliotheek op school
Leesonderwijs ligt al jaren onder een vergrootglas. Dia Wesseling, adviseur Bibliotheek op school bij Probiblio wil met onderwijscollega’s kijken óf en hoe samenwerking tussen academische leerkrachten en leesconsulenten kan bijdragen aan een betere borging van het…
De kracht van creatief schrijven in de klas
Op school is veel aandacht voor spelling en grammatica. Zelf zie ik dit als een klein onderdeel van taal. Ik geloof dat alles begint bij plezier en dat het oké is wat je maakt. Mij valt…
Nationale Buitenlesdag: kom in beweging
Op 4 april is het Nationale Buitenlesdag! Duizenden leerkrachten door heel Nederland geven steeds meer buitenles. 150 lesideeën helpen je op weg. Wetenschapsjournalist Mark Mieras betoogt waarom vrije beweging in de buitenlucht essentieel is voor het…
Professionele cultuur helpt het welbevinden van de leraar
Een professionele cultuur ontstaat niet zo maar. Als management team moet je erin investeren. Er moet tijd en ruimte beschikbaar zijn om te ontwikkelen en te experimenteren. Lees over de vier kenmerken en elementen die een…
Zintuiglijk schrijven met kinderen
Schrijven en vooral creatief schrijven als onderdeel van taalvaardigheid als geheel en menswording op zich, staat niet echt op de agenda in het basisonderwijs. Ik gun ieder kind om creatief te spelen met taal. In dit…
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas
Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben: deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Hoe vind je goed evenwicht tussen gedrag corrigeren en verbinding…
Hoogbegaafden onderwijs: Het label voorbij
Korte impressie van HB-conferentie. Een drietal bezoeker-docenten geven aan waar zij in hun eigen praktijk tegenaan lopen en wat ze opstaken van de workshops. “Goede begeleiding richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn […]om het eigen…
Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen
Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je…
Zijn we spelen verleerd?
Als het kind eenmaal naar school gaat, komt het in Nederland terecht in een omgeving die helaas te vaak overwegend is ingericht om cognitief, eendimensionaal te leren. Het begrip meervoudige intelligentie (Gardner, 2006) wordt weinig importantie…
Klimaatadaptief bouwen voor het onderwijs
Atelier Groenblauw laat aan de hand van een casestudie voor een school in de gemeente Delft zien hoe doelen rond leren, bewegen en gezondheid goed zijn te combineren met die voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. De mogelijkheden…