1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 2
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

Nationale Kraanwaterdag met gastlessen op school

Woensdag 27 september is het Nationale Kraanwaterdag. Deze dag staat in het teken van kraanwater als gezonde en duurzame dorstlesser met de boodschap ‘Water uit de kraan, goed gedaan!’ Speciaal voor basisscholen en bso’s is een super leuk en educatief programma gemaakt. Aanvragen vóór woensdag 13 september!
Toekomstlab inspireert jongeren met het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet.
Artikelen & Blogs

Toekomstlab helpt jongeren navigeren op een leefbare toekomst

Toekomstlab inspireert jongeren om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet. Het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel zijn bedoeld voor jongeren in het VO, MBO en HBO en WO.
Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma's aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten.
Artikelen & Blogs

Nieuwe generatie vraagt om nieuw onderwijs

De studenten van tegenwoordig denken oplossingsgericht en verwerken informatie megasnel en hebben behoefte aan maatwerk. Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma’s aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten. Hoe ontwikkel je geschikt praktijkonderwijs voor deze generatie Z?
Deze datagedreven aanpak als basis voor een routekaart is nog steeds actueel. Behalve dat er nu nóg meer tempo moet worden gemaakt om de ambitieuzere EU-doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 te halen. Wel zien we dat gemeenten van strategie naar uitvoering gaan.
Artikelen & Blogs

Verduurzamen maatschappelijk vastgoed: 8 lessen

“Er zijn ruim 1.001 mogelijkheden om een gebouw te verduurzamen. En toch zien we een gemene deler in de route naar een CO2 neutrale portefeuille”. De tijd dringt om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te halen. Wat zijn de uitgangspunten voor een schoolgebouw? Hoeveel ruimte heeft leren en bewegen nodig?…
Podcasts

Schooltrauma en niet altijd passend onderwijs

Op onze school is elk kind welkom. Logisch. Soms blijkt er tóch een mismatch tussen school(systeem) en kind. Dat is vaak niemands schuld. Vingerwijzen heeft geen zin. Samen (ouders, leraar, kind en eventueel zorgverlener) zoeken naar een oplossing wel. Want alle kinderen hebben leerrecht. Dit verhaal begint echter met (H)erkennen dat trauma en zeker schooltrauma bestaat.
Artikelen & Blogs

Kosteloze inzameling van verpakkingsafval en glas voor scholen

Ruim 1000 scholen hebben hun afval goed geregeld. Zij scheiden namelijk hun plastic verpakkingen, drankenkartons (PD) en glazen verpakkingen. Het Afvalfonds zorgt er vervolgens voor dat het kosteloos wordt opgehaald en gerecycled. Wilt u dat ook bij u op school? Meld u dan aan bij het loket van Afval Goed Geregeld.…
Artikelen & Blogs

Smartwatches op de basisschool; toestaan of niet?

Terwijl de middelbare scholen zich het hoofd breken over het wel of niet toestaan van de smartphone op school, hebben de basisscholen met een ander vraagstuk te maken. Daar zijn namelijk op de meeste scholen de telefoons sinds jaar en dag verboden in de klas. Zij zien echter een toenemende…
Artikelen & Blogs

Smartphoneverbod, ICT en het effect op de leerprestaties

Een verbod op het bezit van mobiele telefoons op school kan helpen bij het verbeteren van de concentratie en aandacht en daarmee de leerprestaties van leerlingen/ studenten, constateert het NRO. Vooral als het deel is van een schoolbreed beleid. Het negatieve effect op de leerresultaten is het grootst op de…
Na de invoering van onze onderwijsinnovatie met onze focus op de schoolcultuur en kennisoverdracht, kregen we af en toe de kritiek dat we de vrijheid van onze leerlingen beperken, dat ze door de regels op school niet zichzelf kunnen zijn. Niets is minder waar.
Artikelen & Blogs

Beperkt discipline de vrijheid of geeft het autonomie?

Op onze school kijken we naar een positieve vorm van vrijheid waar bepaalde beperkingen en richtlijnen onze leerlingen eigenlijk bevrijden om de beste versie van zichzelf te worden. Binnen de kaders van hoge verwachtingen is er de vrijheid om zelfregulatie aan te leren en goede les te krijgen.
Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’.
Artikelen & Blogs

Met de camera de wijde wereld in

Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel van het programma van het Onderwijs Innovatie Festival.
Artikelen & Blogs

Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring

Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community