Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Monitor Leskwaliteit; op naar steengoed lesgeven
Inspectie ontwikkelde een lesobservatie-instrument op basis van 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. Representatieve steekproef stelt dat basis redelijk is. Vooral met zelfregulerend leren en directe instructie is wel nog veel verbetering te realiseren.
Artikelen & Blogs
Smartphoneverbod, ICT en het effect op de leerprestaties
Een verbod op het bezit van mobiele telefoons op school kan helpen bij het verbeteren van de concentratie en aandacht en daarmee de leerprestaties van leerlingen/ studenten, constateert het NRO. Vooral als het deel is van een schoolbreed beleid. Het negatieve effect op de leerresultaten is het grootst op de…
Artikelen & Blogs
PO en VO-raad adviseren latere selectie
De PO-Raad en VO-raad adviseren om toe te werken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om op 11/12-jarige leeftijd te selecteren. Ze adviseren ook flexibeler onderwijs in onderbouw van het vo.
Podcasts
Wat maakt een leraar effectief en de kracht van diversiteit in lerarenteams
Eind 2022 promoveerde Hannah op een proefschrift aan de Universiteit Twente naar de validiteit en impact van leerling percepties van leskwaliteit. Ze geeft een dag per week les in het po en samen met Mirjam Keyser schreef ze het winnende boek ‘Erken de ongelijkheid‘, over de kracht van diversiteit in onderwijsteams. Tweegesprek over de vraag hoe je een goede leerkracht wordt.
Artikelen & Blogs
Maak meer van je leesbeleid met de Bibliotheek op school
Leesonderwijs ligt al jaren onder een vergrootglas. Dia Wesseling, adviseur Bibliotheek op school bij Probiblio wil met onderwijscollega’s kijken óf en hoe samenwerking tussen academische leerkrachten en leesconsulenten kan bijdragen aan een betere borging van het leesbeleid op school.
Artikelen & Blogs
De kracht van creatief schrijven in de klas
Op school is veel aandacht voor spelling en grammatica. Zelf zie ik dit als een klein onderdeel van taal. Ik geloof dat alles begint bij plezier en dat het oké is wat je maakt. Mij valt op dat veel kinderen bang zijn om fouten te maken. Dit komt doordat ze…
Artikelen & Blogs
Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?
Hoe zinvol is het om leerlingen eigenaar ‘te maken’ van hun leerproces? Of liever in zetten op de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie? Dan kan eigenaarschap groeien. Hoe bereik je dat dan? Blog over het spanningsveld tussen eigen boontjes doppen en autonomie en een veilige bedding.
Kalender
Meertaligheid in de klas (17 april 2023)
55 (excl.)
online
55 (excl.)
Hoe kun je als leerkracht PO omgaan met meertaligheid in de klas? Wat zegt het wetenschappelijk onderzoek en hoe pak je het aan in de praktijk?
Artikelen & Blogs
‘Dat leren ze zelf wel’ en nog 7 misvattingen over leren leren
Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Een goede vuistregel? Wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Leren leren moet je leerlingen aanleren. En dat is een understatement. Patrick Sins ontkracht een 8-tal misvattingen omtrent zelfregulerend leren.
Artikelen & Blogs
Floreren in het onderwijs met behulp van positieve psychologie
Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Zolang het NJI alleen preventieve interventies kent, gericht op voorkomen van het negatieve, lijkt er weinig kans op actief beleid op persoonsvorming, floreren en welbevinden in het onderwijs.
Podcasts
Formatief handelen vormgeven in het primair onderwijs
Hoe geef je formatief handelen vorm in het primair onderwijs? Daisy Mertens spreekt over haar voorbereidende proces en de ontwerpstappen die ze heeft doorlopen. Hoe heeft ze het uitgevoerd? Wat stak ze daar zelf van op? Welke tips geeft ze collega's mee? Een podcast van LLEARN.
Artikelen & Blogs
Beperkt discipline de vrijheid of geeft het autonomie?
Op onze school kijken we naar een positieve vorm van vrijheid waar bepaalde beperkingen en richtlijnen onze leerlingen eigenlijk bevrijden om de beste versie van zichzelf te worden. Binnen de kaders van hoge verwachtingen is er de vrijheid om zelfregulatie aan te leren en goede les te krijgen.
Artikelen & Blogs
Meer aandacht voor formatief handelen
Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Artikelen & Blogs
Met de camera de wijde wereld in
Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel van het programma van het Onderwijs Innovatie Festival.
Met de camera de wijde wereld in
Interview
Artikelen & Blogs
Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring
Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?