1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 6
Thema's

Thema's

Filters
Podcasts

Hoe zet je formatief handelen in bij lichamelijke opvoeding?

LLEARN podcast over formatief handelen bij lichamelijke opvoeding. In gesprek met Christa Krijgsman. Zij promoveerde op de samenhang tussen het geven van cijfers, het stellen van doelen en geven van feedback en de motivatie van de leerling LO. In de podcast komen vele praktische voorbeelden uit de gymles aanbod.
Het gaat in het onderwijs om ontwikkelen en onderwijzen en dat is individueel en doe ik het liefst zonder be/veroordeling. Elke beoordeling is ook een impliciete veroordeling.
Artikelen & Blogs

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings)onderwijs

Hoe beoordeel je op een eerlijke en motiverende manier een klas waarin zulke grote verschillen aanwezig zijn als bij lichamelijke opvoeding? Over de zin en onzin van beoordelen en de behoefte van het systeem om te meten. Hoe meet je de verschillende intelligenties en competenties? Wat zegt dat eigenlijk over…
Toekomstlab inspireert jongeren met het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet.
Artikelen & Blogs

Toekomstlab helpt jongeren navigeren op een leefbare toekomst

Toekomstlab inspireert jongeren om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet. Het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel zijn bedoeld voor jongeren in het VO, MBO en HBO en WO.
Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma's aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten.
Artikelen & Blogs

Nieuwe generatie vraagt om nieuw onderwijs

De studenten van tegenwoordig denken oplossingsgericht en verwerken informatie megasnel en hebben behoefte aan maatwerk. Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma’s aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten. Hoe ontwikkel je geschikt praktijkonderwijs voor deze generatie Z?
Deze datagedreven aanpak als basis voor een routekaart is nog steeds actueel. Behalve dat er nu nóg meer tempo moet worden gemaakt om de ambitieuzere EU-doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 te halen. Wel zien we dat gemeenten van strategie naar uitvoering gaan.
Artikelen & Blogs

Verduurzamen maatschappelijk vastgoed: 8 lessen

“Er zijn ruim 1.001 mogelijkheden om een gebouw te verduurzamen. En toch zien we een gemene deler in de route naar een CO2 neutrale portefeuille”. De tijd dringt om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te halen. Wat zijn de uitgangspunten voor een schoolgebouw? Hoeveel ruimte heeft leren en bewegen nodig?…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.
Artikelen & Blogs

Hogerop

Ongelijkheid. In het onderwijs zien we het elke dag toenemen. Op alle vlakken. Er zijn kansen om dit recht te trekken, maar dan moet er wel wat veranderen. In ons onderwijssysteem én daarbuiten. Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom ben ik naast het docentschap gaan schrijven en geef ik…
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.

Hogerop

Artikelen
Podcasts

Alida Oppers over de Staat van het Onderwijs

Inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers spreekt met Rob Neutelings (Curio) over de Staat van het Onderwijs. “De focus zal liggen op gelijke kansen en het aanleren van de basisvaardigheden om het aantal van 2,5 miljoen laaggeletterden niet verder te laten oplopen. Ook spreken ze over het welzijn van leerlingen en studenten, het lerarentekort én de nodige professionaliseringsslag.

Podcasts

Schooltrauma en niet altijd passend onderwijs

Op onze school is elk kind welkom. Logisch. Soms blijkt er tóch een mismatch tussen school(systeem) en kind. Dat is vaak niemands schuld. Vingerwijzen heeft geen zin. Samen (ouders, leraar, kind en eventueel zorgverlener) zoeken naar een oplossing wel. Want alle kinderen hebben leerrecht. Dit verhaal begint echter met (H)erkennen dat trauma en zeker schooltrauma bestaat.
Artikelen & Blogs

Kosteloze inzameling van verpakkingsafval en glas voor scholen

Ruim 1000 scholen hebben hun afval goed geregeld. Zij scheiden namelijk hun plastic verpakkingen, drankenkartons (PD) en glazen verpakkingen. Het Afvalfonds zorgt er vervolgens voor dat het kosteloos wordt opgehaald en gerecycled. Wilt u dat ook bij u op school? Meld u dan aan bij het loket van Afval Goed Geregeld.…
Artikelen & Blogs

Smartwatches op de basisschool; toestaan of niet?

Terwijl de middelbare scholen zich het hoofd breken over het wel of niet toestaan van de smartphone op school, hebben de basisscholen met een ander vraagstuk te maken. Daar zijn namelijk op de meeste scholen de telefoons sinds jaar en dag verboden in de klas. Zij zien echter een toenemende…
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community