Thema's

Thema's

Filters
Herstel
Herstel
Podcasts

HvA podcast serie: Minder uren, betere lessen?

Hoe creëer jij tijd om goede lessen te ontwikkelen? En wat kan het inruilen van lestijd voor ontwikkeltijd opleveren? Belangrijkste knelpunt is dat leraren door de waan en de druk van alle dag nauwelijks ruimte ervaren om even afstand te nemen van de eigen praktijk en in een zekere rust kritisch na te denken over de dingen die ze doen. Aflevering 1 van podcast serie van de HvA "Minder uren, betere lessen?'
klassenbezoekonderwijscultuuronderwijskwaliteitontwikkeltijdschoolklimaat
Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar? 90% van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud.
Artikelen & Blogs

Het Lerarencollectief over… Masterplan Basisvaardigheden

Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar? 90% van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte. Ruimte met financiële armslag, zodat leraren kunnen aangeven wat zij nodig hebben in hun specifieke…
kerncompetentieslerarencollectiefMasterplan Basisvaardighedenmenukaartprofessionalisering
Hoogbegaafdenonderwijs op een kruispunt.
Artikelen & Blogs

Hoogbegaafdenonderwijs op een kruispunt

‘Wanneer we loslaten wat er nu is aan onderwijs en we een werkelijk nieuw beeld krijgen van hoe het hoogbegaafdenonderwijs eruit kan komen te zien, komt er verandering.’ Kim Castenmiller somt de belemmeringen op die nu onderwijs aan hoogbegaafden in de weg staan. In reactie op de kamerbief van Minister…
hoogbegaafdenonderwijshoogbegaafdheidinclusief onderwijspassend onderwijsthuiszitters
Podcasts

Tjipcast met Tim Surma: op de bres voor onderwijskwaliteit

Het gesprek gaat over onderwijskwaliteit en het statuut van de leerkracht. De zorgen rondom de huidige onderwijskwaliteit wordt vaak in allerlei randzaken gezocht. Tim Surma zoekt het liever in de opzet van het onderwijs zelf. Te veel nadruk op generieke vaardigheden en te weinig focus op een zorgvuldig opgebouwde kennisbasis en een naïef geloof in romantische kind- of leerling-gecentreerde didactische aanpakken.

curriculumkennisoverdrachtleerstrategieonderwijskwaliteitWijze Lessen
Het onderwijssysteem knelt en is duidelijk toe aan hervorming. Steeds meer lopen we tegen de grenzen aan.
Artikelen & Blogs

Het is het onderwijssysteem dat wringt

Het onderwijssysteem knelt en is duidelijk toe aan hervorming. Steeds meer lopen we tegen de grenzen aan. Kinderen vallen op en vallen uit. Professionals ervaren een enorme druk en stappen regelmatig al na enkele jaren weer uit het vak. Er verschijnen masterplannen en incidentele geldpotjes. Dat moet anders. Niet systeemgericht,…
hoogbegaafdheidonderwijssysteemteaching to the testthuiszitters
Artikelen & Blogs

Weerstand bieden tegen digitaal determinisme

‘Terwijl wetenschappelijk onderzoek laat zien dat technologie de kwaliteit van het onderwijs niet of nauwelijks verbetert, wordt er door scholen juist steeds meer gebruik van gemaakt.’ Docent en onderwijsontwikkelaar Erik Meester stelt een paar kritische kanttekeningen bij de ontwikkelingen in het onderwijs. Interview door Tijmen Lucie voor het blad ‘Spanning’.
21e-eeuwse vaardighedenBig Techgepersonaliseerd lerenkansengelijkheidleerstrategie
Artikelen & Blogs

Haas en de kritische blik op het onderwijs

Het onderwijs zou meer toegespitst moeten zijn op de behoeften van de individuele leerling, aldus Thijs Hogenhuis (18jaar). ‘Haas gaat Undercover’ legt in fabelvorm uit wat er mis is in het onderwijs. “Meer talentontwikkeling, minder bureaucratie, minder toetsing, meer voorbeelden uit de praktijk, minder – wat ik maar noem –…
eigenaarschaphoogbegaafdheidtalentontwikkelingtoetscultuur
Ieder samenwerkingsverband zou een aanbod moeten hebben van preventief en curatief voltijd hoogbegaafdenonderwijs
Artikelen & Blogs

Hoogbegaafde leerling vaak zonder school

Slechts 25% van de samenwerkingsverbanden biedt voltijds hb-onderwijs blijkt uit onderzoek. De behoefte aan dit type onderwijs kan wel eens veel groter zijn, gezien ook de 15.000 thuiszitters. Tijd om de mogelijkheid van één landelijk samenwerkingsverband te onderzoeken. Misschien kunnen heel wat meer kinderen en ouders dan volgend jaar wél…
gedragsproblemenhoogbegaafdheidinclusief onderwijspassend onderwijs
Podcasts

Tjipcast: kritische noot voor pabo-opleidingen

Hoe is het gesteld met de pabo-opleidingen. Wat is volgens hen het doel van onderwijs?
In het licht van de huidige malaise in het basisonderwijs een gesprek met prof. dr. Anna Bosman, hoogleraar dynamiek van leren en ontwikkeling. Gezien de dalende resultaten op het gebied van lezen, schrijven en rekenen kunnen is het volgens Anna Bosman extra belangrijk ons te richten op de kerntaken op school. En dat kan alleen maar met leraren die optimaal worden voorbereid om in de klas les te geven. Als expert, niet als coach. Met veel aandacht voor klassikale instructie en begeleiding in de praktijk.
21ste eeuwse vaardighedenevidence basedkerntakenklassikale instructiepabo opleidingen
Zowel in de twee oude rapporten als in de Kamerbrief gaat het om de versterking van de maatschappelijke status van de leraar, de versterking van de lerarenopleidingen, verbetering van lonen en verlaging van de taakbelasting.
Artikelen & Blogs

‘Lerarenstrategie’ tegen lerarentekort mist cruciale maatregelen

De onderwijsministers Robbert Dijkgraaf en Dennis Wiersma hebben in een Kamerbrief hun strategie tegen het lerarentekort aangegeven. Ze schrijven zelfs onorthodoxe maatregelen niet te schuwen. Maar helaas missen de belangrijkste maatregelen. Een kritische noot.
Kamerbrieflerarenstrategielerarentekortrapport Rinnooy-Kan
Filters
Herstel
Herstel

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community