De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Documenten
Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid
Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! - een offensief.
Artikelen & Blogs
Vriendelijk orde houden is het probleem voor zijn
Hoe houd je orde in een klas pubers zonder boosheid en frustratie? Wanneer leerlingen zich veilig en competent voelen, zal orde vaak vanzelf ontstaan, was het idee. Meer effectieve lestijd het gevolg.
Documenten
Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek
Van Engelshoven probeert met financiele herschikking de strijd om de student te verminderen. Ook andere financiële prikkels om het onderwijs zelf te ondersteunen. Hoe bestendig is haar aanpak?
Artikelen & Blogs
Coronacrisis: een aanzet tot innovatie in het onderwijs
Veel onderwijsprofessionals ervaren de achterliggende periode van Corona als een moment van bezinning: wat heeft de coronacrisis laten zien als het gaat om de inrichting van onderwijs
Video's
Een traumasensitieve school: hoe maak jij het verschil?
Kinderen die moeilijk gedrag vertonen kiezen hier niet voor. Aan de docent is het juist er voor hun te zijn en het kind achter het gedrag te zien. Vaak hebben ze niemand anders. Kinderen in de knel na de covid-lockdown.
Artikelen & Blogs
Regionale samenwerking bleek vliegwiel
Wat kan men in de regio van elkaar leren? En vooral hoe breng je de verschillende spelers succesvol samen? Ton Jansen bleek een bevlogen aanjager. Hij doet zijn verhaal.
Artikelen & Blogs
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Artikelen
Video's
Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel
https://vimeo.com/117317955
Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Artikelen & Blogs
‘Growth Mindset’ concept een gimmick?
Een groot onderzoek naar het gebruik van ‘Growth Mindset’ op scholen in Engeland heeft uitgewezen dat het geen verschil maakte voor de Engelse of wiskundige resultaten van leerlingen.
Documenten
21e-eeuwse vaardigheden
Internationaal en ook in Nederland bestaat brede consensus over het feit dat scholen een belangrijke rol hebben in het aanleren van vaardigheden die horen bij een informatie- en kennismaatschappij (Voogt & Pareja Roblin, 2010).
Boeken
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Onderwijs voor de 21ste eeuw is een boek voor leerkrachten en ouders dat boek een antwoord biedt op de grote vragen over het onderwijs van de 21ste eeuw. Geschreven in een heldere taal, opgefrist met concrete ideeën uit de onderwijspraktijk en overgoten met een stevige dosis optimisme. Want ons onderwijs…
Video's
Biesta over een nieuw systeem in het onderwijs
Niet alles wat we maken of in het leven roepen is automatisch goed. Van starheid naar volledige creativiteit? Niet alles wat we maken of in het leven roepen is automatisch goed. Gert Biestra over een zoektocht naar de juiste creativiteit.
Video's
Mijn idee voor onderwijs #7: Pedro de Bruyckere
In de reeks Mijn idee voor onderwijs: Pedro de Bruyckere over de inertie van onderwijs, de spanning tussen revolutie en gestage evolutie en waarom de grammatica van onderwijs nooit verandert.